2011-07-16, 11:40
Bannlyst
Hej,är utomlands förtillfälligt och igår kväll när jag promenerade på italiens fina gator runt 1 på kvällen blev jag rånad av 2 killar(20-25 års åldern.Dom tog min iphone 4 , mitt pass och allt annat jag hade på min väska.Både var beväpnade så jag hade noll chans.Förlorade bland annat min videokamera som jag hade jätte mycket saker på :/ . känner mig förtivlad och vet inte riktigt vad jag ska göra!
Måste jag kontakta ambassaden?! Allt är upp och ner
Mina elektroniska prylar hade jag försäkring på så jag kan väl bara polisanmäla så jag får helt ny utan bekostnad?
När det gäller mitt pass osv vet jag inte verkligen vad jag ska göra . . .
Citera
2011-07-16, 11:45
Medlem
Det första du bör göra är att polisanmäla! Mest för att kunna få ut pengar på försäkringen. En vän till mig blev rånad på sin iPod + mobil i spanien och fick 20k på försäkringen bara för att han fick en käftsmäll i samband med detta.

Sen bör du kontakta ambassaden, så hjälper de dig med provisoriskt pass så du tar dig hem igen.
Citera
2011-07-16, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ugglebudda
Det första du bör göra är att polisanmäla! Mest för att kunna få ut pengar på försäkringen. En vän till mig blev rånad på sin iPod + mobil i spanien och fick 20k på försäkringen bara för att han fick en käftsmäll i samband med detta.

Sen bör du kontakta ambassaden, så hjälper de dig med provisoriskt pass så du tar dig hem igen.
Fast jag har inte någon försäkring på mig,bara mina prylar.
Har cirka 3 dagar kvar . Ska jag polisanmäla här i italien eller sverige?!
Citera
2011-07-16, 11:56
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Polisanmäl så fort som möjligt (du borde gjort det redan inatt) på lokal italiensk polisstation. Därefter kontaktar du svenska ambassaden, du kan få problem med hemresan om du inte har pass eller idhandlingar. Din iphone kan du spåra via inställningen mobileme, du ska också ringa och spärra telefonen. Det gör du via det abonnemang du har. Spärra kontokort som blev stulna, iaf SEB har sådan service tillgänglig dygnet runt.

Vet inte om du var full inatt men detta är ju prioritet ett vid rån och skall åtgärdas omedelbart.
Citera
2011-07-16, 12:08
Medlem
Polisanmäl direkt. Spärra kort och telefon annars kan du få en otrevlig överraskning. Fixa provisoriskt pass.
Citera
2011-07-17, 22:28
Medlem
Slowdives avatar
Jag blev av med en massa värdefulla föremål som just pass och iPod under min senaste vistelse i Berlin.

Jag fick direktiven:
  • Polisanmäl snarast. Gå till den lokala stationen och beskriv GM, händelseförlopp osv osv. Du får en kopia på anmälan. Spar denna, även om den är på italienska.
  • Gå sedan till svenska ambassaden. Där får du hjälp med alla nödvändigheter. Ett tillfälligt pass kommer du få utskrivet + en del andra papper som förklarar att du har blivit rånad osv osv.

-

Kom ihåg att vara på den svenska ambassaden tidigt. Personerna som arbetar med pass har knepiga jobbtider och svaret kan bli "tyvärr, dom kommer in imorgon kl 10.00", när ditt plan går 09.30 (talar av egen erfarenhet)
Citera
2011-07-17, 22:43
Medlem
xayps avatar
Angående ersättning för sakerna som blev stulna beror det väl på vilken försäkring du hade.
Citera
2011-07-19, 19:17
Medlem
dadasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaggywaggy
Hej,är utomlands förtillfälligt och igår kväll när jag promenerade på italiens fina gator runt 1 på kvällen blev jag rånad av 2 killar(20-25 års åldern.Dom tog min iphone 4 , mitt pass och allt annat jag hade på min väska.Både var beväpnade så jag hade noll chans.Förlorade bland annat min videokamera som jag hade jätte mycket saker på :/ . känner mig förtivlad och vet inte riktigt vad jag ska göra!
Måste jag kontakta ambassaden?! Allt är upp och ner
Mina elektroniska prylar hade jag försäkring på så jag kan väl bara polisanmäla så jag får helt ny utan bekostnad?
När det gäller mitt pass osv vet jag inte verkligen vad jag ska göra . . .

ITALY MAFIA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in