2011-07-16, 03:35
Medlem
Bigorexias avatar
Nu r det s att jag har ett recept jag vill prova imorgon, och i det receptet ska en bit nt sjuda i rd vin tillsammans med lite annat gott i ngon timme. Problemet r att jag inte har ngot rdvin, och har inte heller ngon mjlighet att inskaffa det. Kan jag sjuda kttet i matlagningsvin istllet? Om jag gr det, br jag spda ut matlagningsvinet? Minska mngden salt? Ngot annat att tnka p?

Tack i frhand
Citera
2011-07-16, 07:31
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Nu r det s att jag har ett recept jag vill prova imorgon, och i det receptet ska en bit nt sjuda i rd vin tillsammans med lite annat gott i ngon timme. Problemet r att jag inte har ngot rdvin, och har inte heller ngon mjlighet att inskaffa det. Kan jag sjuda kttet i matlagningsvin istllet? Om jag gr det, br jag spda ut matlagningsvinet? Minska mngden salt? Ngot annat att tnka p?

Tack i frhand

Vad r skillnaden mellan rdvin och matlagningsvin? Bda finns p systemet. Om du tnker p bluffvinet frn ica/konsum s glm det. Du behver alkoholen fr att det skall funka. Om du har brnnvin hemma kan du kpa druvjuicekoncentrat och blanda ~hlften vatten, hlften sprit + koncentrat och du fr en drglig ersttning fr rdvin.
Citera
2011-07-16, 09:05
Medlem
Det gr bra att anvnda alkoholfritt vin i matlagning. Nr man lagar mat med vin r det syran och sttman man vill t. Alkoholen ska man nd koka bort i tilllagningen.
Citera
2011-07-16, 11:11
Medlem
Formsvackas avatar
Matlagningsvin r en styggelse! Finns inget substitut till riktigt vin - inte ens alkoholfritt vin.
Citera
2011-07-16, 11:20
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Det gr bra att anvnda alkoholfritt vin i matlagning. Nr man lagar mat med vin r det syran och sttman man vill t. Alkoholen ska man nd koka bort i tilllagningen.
Fel fel fel fel fel fel fel fel. Det r bara en del av alkoholen som kokar bort, och alkohol r en smakfrstrkare. Det gr inte att byta ut rdvin mot alkoholfritt vin, d kan du lika grna ta en liter druvjuice och lite citronsaft och tro att det ska smaka likadant.
Citera
2011-07-16, 12:11
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Fel fel fel fel fel fel fel fel. Det r bara en del av alkoholen som kokar bort, och alkohol r en smakfrstrkare. Det gr inte att byta ut rdvin mot alkoholfritt vin, d kan du lika grna ta en liter druvjuice och lite citronsaft och tro att det ska smaka likadant.

+ 1, hller med till fullo!
Citera
2011-07-16, 12:45
Medlem
Hr r lite tips om att laga mat med vin, och hur mycket av alkoholen som r kvar i maten: http://whatscookingamerica.net/WineInCooking.htm
Citera
2011-07-16, 13:19
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Hr r lite tips om att laga mat med vin, och hur mycket av alkoholen som r kvar i maten: http://whatscookingamerica.net/WineInCooking.htm

Mja dr gr att lsa fljande:

"Never, never use any wine that you WOULD NOT DRINK!"

Jag skulle aldrig dricka vare sig alkoholfritt vin eller matlagningsvin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in