2011-07-15, 15:18
Medlem
Ykakoos avatar
Jag kom in på KTH (teknisk fysik) till hösten. Jag kommer inte att ha tillgång till Internet första halvåret. Borde jag spendera över 1000 kr på ett 3G bredband under tiden eller klarar man sig utan Internet i hemmet? Finns det datorer i skolans bibliotek och så?
Citera
2011-07-15, 15:21
Medlem
Grogganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ykakoo
Jag kom in på KTH (teknisk fysik) till hösten. Jag kommer inte att ha tillgång till Internet första halvåret. Borde jag spendera över 1000 kr på ett 3G bredband under tiden eller klarar man sig utan Internet i hemmet? Finns det datorer i skolans bibliotek och så?

Är ganska övertygad att du klarar dig utan, finns ju tillgång till datorsalar.
Citera
2011-07-15, 15:27
Medlem
Det finns datorsalar på KTH. Bara att gå och skaffa passerkort och konto.
Citera
2011-07-15, 15:34
Medlem
Ykakoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looorg
Det finns datorsalar på KTH. Bara att gå och skaffa passerkort och konto.

Är dessa bara öppna på vardagar eller även helger?
Citera
2011-07-15, 15:46
Medlem
Dom är tamigfasiken öppna hela tiden, datorsalarna alltså. BEROR ju på vilken KTH men nu vet jag att du menar campuset eftersom du kom in på fysik. Jag var o scannade några papper igår.

Du behöver ingen dator första halvåret, jag behövde iaf inte.

* Grattis, btw
Senast redigerad av rutgerben123 2011-07-15 kl. 15:50.
Citera
2011-07-15, 18:51
Medlem
Antts avatar
Jag säger bara en sak; Köp en laptop, NU! Det blir ett helvete om du ska behöva förlita dig på skolans datorsalar.

Internet får du genom skolans trådlösa nätverk (KTHOPEN eller Eduroam), som kan nås på samtliga KTH-campus.
Citera
2011-07-15, 19:00
Medlem
Ykakoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Jag säger bara en sak; Köp en laptop, NU! Det blir ett helvete om du ska behöva förlita dig på skolans datorsalar.

Internet får du genom skolans trådlösa nätverk (KTHOPEN eller Eduroam), som kan nås på samtliga KTH-campus.

Varför är det hemskt att förlita sig på de? Jag kommer bo ganska nära och det känns som att man borde få mer gjort om man pluggar utanför hemmet en lördag.
Citera
2011-07-15, 19:12
Medlem
Datorsalarna är väl typ öppna dygnet runt året runt, möjligen är de stängda mellan 03:00 och 06:00 på natten för att man inte ska kunna sova i dem. Man kan göra i stort sett allt på huvudcampus utom just att sova, jag vet många som lagar middag på campuset.
Citera
2011-07-15, 19:15
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ykakoo
Varför är det hemskt att förlita sig på de? Jag kommer bo ganska nära och det känns som att man borde få mer gjort om man pluggar utanför hemmet en lördag.
Det beror förstås på vilken miljö man vill plugga i. Jag vill gärna kunna sitta i en soffa, sektionslokalen, kårhuset, ett grupprum, biblioteket, klassrum eller utomhus Jag sitter också en del på bussen på väg till/från skolan (du bodde ju visserligen nära). Har jag böcker att läsa igenom eller vill föra anteckningar vill jag även breda ut mig, gärna över ett bord. Det går inte i datorsalarna. Där ska man sitta och trängas med ett trettiotal asiater i värmen istället.

I datorsalarna är det också tystnad (till en viss gräns) som gäller. Du kan m.a.o inte gör grupparbeten där.

Datorn kan även vara bra att ha under föreläsningar, speciellt i datakurser.

Jag vet inte vad Fy har för kurser, men vi på CINTE har en del då man måste ha tillgång till dator för att kunna göra laborationer.
Senast redigerad av Antt 2011-07-15 kl. 19:22.
Citera
2011-07-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Det beror förstås på vilken miljö man vill plugga i. Jag vill gärna kunna sitta i en soffa, sektionslokalen, kårhuset, ett grupprum, biblioteket, klassrum eller utomhus Jag sitter också en del på bussen på väg till/från skolan (du bodde ju visserligen nära). Har jag böcker att läsa igenom eller vill föra anteckningar vill jag även breda ut mig, gärna över ett bord. Det går inte i datorsalarna. Där ska man sitta och trängas med ett trettiotal asiater i värmen istället.

I datorsalarna är det också tystnad (till en viss gräns) som gäller. Du kan m.a.o inte gör grupparbeten där.

Datorn kan även vara bra att ha under föreläsningar, speciellt i datakurser.

Jag vet inte vad Fy har för kurser, men vi på CINTE har en del då man måste ha tillgång till dator för att kunna göra laborationer.
Jag vet inte hur datasalar ser ut i Kista med på huvudcampus så har varje dator ett stort bord för sig så det finns gott om plats att breda ut sig, typ som ett tvåmansbord från övningssalarna. Sen så är det väldigt lite man pluggar på TF där man behöver ha en dator bredvid medan man pluggar, när man programmerar så ja men annars inte. Jag tror att på Kista så räknar man med att studenterna har en bärbar medan på huvudcampus är allt fortfarande anpassat för att man inte har en.

De flesta på TF har inte en bärbar, jag tror det TS pratar om är ifall man behöver en dator hemma.
Citera
2011-07-15, 20:42
Medlem
Ykakoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Jag vet inte hur datasalar ser ut i Kista med på huvudcampus så har varje dator ett stort bord för sig så det finns gott om plats att breda ut sig, typ som ett tvåmansbord från övningssalarna. Sen så är det väldigt lite man pluggar på TF där man behöver ha en dator bredvid medan man pluggar, när man programmerar så ja men annars inte. Jag tror att på Kista så räknar man med att studenterna har en bärbar medan på huvudcampus är allt fortfarande anpassat för att man inte har en.

De flesta på TF har inte en bärbar, jag tror det TS pratar om är ifall man behöver en dator hemma.

Jag har en gammal stationär dator som jag tänkte ta med men jag kommer inte att ha tillgång till Internet på den. Jag får kanske ta en funderare kring det där med bärbar dator det känns dock tryggt att inte ha Internet hemma för då minkar risken att jag slänger bort massa tid på facebook/datorspel och dylikt
Citera
2011-07-15, 21:17
Medlem
Öppet mer eller mindre dygnet runt om jag minns rätt, har aldrig riktigt testat att sitta där så länge. Datorerna är som datorer brukar vara på sådana ställen; inte direkt det nyaste man kan tänka sig, fastkedjade, systematiskt och administrativt nedlåsta så mycket det bara går osv. Men de brukar funka.

Kista; samma sak. Typ 3-4 datorer per bänkrad. Ledigt utrymme till höger och vänster. Om de inte möblerat om de senaste två åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in