2011-07-15, 15:02
Medlem
Vilka är de svåraste mattematiska problemen som finns? Har varar hittat en och det var ekvationen på att energi kan uppkomma från ingenstanns i en kort sekund( om det finns en smartare hjärna på fb än mig så förklara hur energi kommer från ingenstanns:s går väll inte?).

Tack i för hand
Citera
2011-07-15, 15:07
Bannlyst
Goggle is your friend.
Citera
2011-07-15, 15:14
Medlem
Här finns några starka kandidater, http://en.wikipedia.org/wiki/Millennium_Prize_Problems

Jag är själv snart klar med P vs NP och ser fram emot prissumman på en miljon USD
Citera
2011-07-15, 16:52
Medlem
sp3tts avatar
Kontinuumhypotesen är väl rätt svår...
Citera
2011-07-15, 16:59
Medlem
phunques avatar
Tills 1995 hade jag nog svarat Fermats stora sats, den är dock numer bevisad. Som exempel på svåra problem kan man ju ta Jordans kurvsats (svår att bevisa) eller Riemanns hypotes (obevisad i dagsläget). Se även Hilberts 23 problem.
Citera
2011-07-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izatar
förklara hur energi kommer från ingenstanns:s går väll inte?).

I modern kvantmekanisk fältteori (dvs gaugeteori: tex qed/qcd) (troligtvis en stark kandidat som mänsklighetens största intellektuella och experimentella framgång) så kan energi 'lånas' tillfälligt. Sk virtuella partiklar kan skapas en kort stund för att sedan försvinna (allt enligt Heisenbergs relation).
Tänk dig nu en volym tillräckligt stor för att rymma ett stort antal sådana bubblor som ständigt skapas och försvinner. Statistiskt kommer du då ha en nettoenergi>0 om du gör ditt medelvärde över en tidsrymd och volym som är tillräckligt stor. Så inbillar jag mig det i alla fall.
Capito?
Senast redigerad av lukoboy 2011-07-15 kl. 19:09. Anledning: stavning
Citera
2011-07-15, 20:56
Medlem
Kika in Hilberts problem... Riemannhypotesen är nog den som väger tyngst av kvarstående problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in