2011-07-15, 14:42
Medlem
tältpinnes avatar
Då jag läste om mannen som dog idag när han hoppade fallskärm kom jag att tänka på en sak. Varför har man bara en huvudskärm och en reserv? varför inte 3, 4, eller rent utav 5 skärmar? det spelar väl ingen roll om aerodynamiken tar stryk, om man ökar sina chanser till överlevnad flerfalt?
Citera
2011-07-15, 14:49
Medlem
Omarsels avatar
Kanske ännu mer som kan trassla till sig med fler skärmar.
Citera
2011-07-16, 16:50
Medlem
BeenArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Då jag läste om mannen som dog idag när han hoppade fallskärm kom jag att tänka på en sak. Varför har man bara en huvudskärm och en reserv? varför inte 3, 4, eller rent utav 5 skärmar? det spelar väl ingen roll om aerodynamiken tar stryk, om man ökar sina chanser till överlevnad flerfalt?

Problemet är att man inte ökar sina chanser till överlevnad som man kanske lätt kan tro vid första anblick, utan snarare tvärtom. Ju komplexare system desto större risk för problem.

Det är oerhört ovanligt att fallskärmen inte vecklar ut sig som den ska. Den vanligaste dödsorsaken är att folk slår ihjäl sig under en en fullt fungerande fallskärm (mänskliga faktorn). Ännu ovanligare är att reservfallskärmen inte fungerar som den ska.

I base-hoppning så har man så gott som aldrig någon reservfallskärm då det bara tillför komplexitet och det finns nästan inget utrymme att använda den i alla fall.

När det gäller mannen som dog så var det faktiskt så att han hade en fullt fungerande fallskärm som han av någon anledning valde att koppla loss på mycket låg höjd. Höjden var så låg att reservfallskärmen inte hann vecklas ut som den skulle. Ett mysterium varför han gjorde som han gjorde och ingen extra fallskärm i världen hade kunnat rädda honom från den handlingen.

Mvh,
B
Citera
2012-04-13, 01:13
Medlem
Bortsett från komplexiteten på systemet som ett system med fler än två skärmar skulle ha är ett annat stort problem "plats". En fallskärm för en nybörjare är på ca 190-230 sqft. Packar du den kompakt har du fortfarande ett "paket" som är som ca 30x20x15. De system som finns idag är extremt säkra och tyvärr så beror de flesta olyckorna på den mänskliga faktorn (folk som kolliderar under skärm eller "swoopar" sig ner i marken). Enligt den amerikanska statistiken på USPA från förra året är chansen att dö av att INGEN av dina fallskärmar löser ut ca 0,00045 % på 1000 hopp. Då ska det tilläggas att de dör en människa i trafiken vid varje 6500:e bilfärd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in