2011-07-16, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickySthlm
Så här tror jag..

Männen grillar bättre, kryddar bättre och marinerar bättre..

Kvinnor som är bra på matlagning är antingen utbildade eller 60 plus.. Med oslagbara grytor

Men idag, att hitta en jämnårig kvinna som slår mig på matlagning är svårt altså.. Om non inte är utbildad kock. och då kan det ändå smaka lite matsal om maten.

Men men, whatever.. jag lagar gärna maten.

Ja. Mina erfarenheter gagnar män som är födda på 60talet, de brukar ha det bästa mat-handlaget, och far- och mormödrar (30-40talister) som är lite mer klassiska i sin matlagning. Sedan sticker det upp en 80talist här och var.
Citera
2011-07-16, 09:32
Medlem
Formsvackas avatar
Kvinnor är inte bättre än män på någonting förutom att föda barn! Dagens sanning.... Nån som tycker annat?

Eller okej, de är bättre på damfotboll..
Citera
2011-07-16, 11:29
Medlem
Myrtens avatar
Sorgligt nog så håller jag med (trots att jag är kvinna). Min gissning är att det beror på att kvinnor generellt är mer osäkra och inte vågar lita lika mycket på sina instinkter (och smaklökar) och inte vågar ta ut svängarna tillräckligt (men otroligt många undantag finns naturligtvis). Man behöver ta lite risker ibland för att något ska bli riktigt bra (samt för att man ska kunna lära sig nya saker och inte bara köra i gamla invanda spår).
Citera
2011-07-16, 12:10
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Sorgligt nog så håller jag med (trots att jag är kvinna). Min gissning är att det beror på att kvinnor generellt är mer osäkra och inte vågar lita lika mycket på sina instinkter (och smaklökar) och inte vågar ta ut svängarna tillräckligt (men otroligt många undantag finns naturligtvis). Man behöver ta lite risker ibland för att något ska bli riktigt bra (samt för att man ska kunna lära sig nya saker och inte bara köra i gamla invanda spår).

Hmm... Hur gammal är du?
Citera
2011-07-16, 13:46
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Hmm... Hur gammal är du?

40+
Citera
2011-07-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Pappa är bättre än mamma men var kvalar du själv in i sammanhanget? Lagar du någonsin mat själv, eller är du bara en jävla fågelunge som sitter i boet och skriker efter föda?

Är ganska ofta ensam hemma, och då gör jag självklart mat åt mig själv. Men när någon av mina päron är hemma så lagar de mat, det är en rutin helt enkelt. Så ja, jag är väl en fågelunge. Men ingen verkar lida av det så whatever.
Citera
2011-07-16, 14:54
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Enkelt.

Män är drivna av passion. Vi lägger ner kärlek i allt vi gör, även/särskilt i vår matlagning.

Kvinnor är kalla, beräknande varelser. De lagar mat på rutin och vill helst göra något annat. Exempelvis bläddra i dåliga tidningar, vandra planlöst i klädaffärer eller krossa manshjärtan. För dessa hondjävlar är mat bara ett nödvändigt ont.

Haha ... detta gillade jag!

Klart att det är intresse som styr handlaget. Jag har träffat på män som gör kass mat och kvinnor som gör lika kasst käk och män som är fantastiska på att få till fantastiska rätter och likså tjejer. Det känns som ett försök till att göra en genus grej av ingenting. Själv är jag ganska dålig på att laga mat, påminner mer om ovan beskrivning men jag gör gott bröd.
Citera
2011-07-16, 15:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Är ganska ofta ensam hemma, och då gör jag självklart mat åt mig själv. Men när någon av mina päron är hemma så lagar de mat, det är en rutin helt enkelt. Så ja, jag är väl en fågelunge. Men ingen verkar lida av det så whatever.
Inte än kanske, om du lovar att du inte blir en sån där som frågar hur man kokar potatis eller inte kan koka makaroner för att du saknar decilitermått, isf så är det många som får lida av det.
Citera
2011-07-16, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Inte än kanske, om du lovar att du inte blir en sån där som frågar hur man kokar potatis eller inte kan koka makaroner för att du saknar decilitermått, isf så är det många som får lida av det.

Haha, nja blir väl mest jag som får lida av det och min framtida familj (om nu en kvinna vill gifta sig med en man som inte vet hur man kokar spaghetti). Men jag skulle nog säga att jag är en hyfsad matlagare, åtminstone för min ålder. Är ju inte den som tar vad jag har i köket och gör en mästermåltid, men standardgrejerna klarar jag ju av. Det kommer väl med åren det där.
Citera
2012-02-24, 18:49
Medlem
Jag tror inte män, generellt sett, är bättre än kvinnor på att laga mat. Däremot så kan det vara så att de går in mera för det, när dem väl gör det. Något jag uppmärksammat, bl.a., är att de ofta lagar maten under en längre tid, tänker mer på att krydda, osv.

Men som sagt; har inget att göra på att de är bättre på att laga mat, utan snarare på att de kanske vill prestera något med den. De vill nå perfekt resultat.

Om man t.ex. jämför kvinnor och män som bor ensamma, så brukar kvinnor i genomsnitt laga bättre mat. I familjeförhållanden, däremot, är det tvärtom. Vilket pekar på att, som jag skrev ovan, män vill bli mer uppskattade och "prisade" för resultatet (fast jag tror att kvinnor är mer måna om att få komplimanger, egentligen.)
Citera
2012-02-24, 21:39
Medlem
Lys avatar
Min mamma är i varje fall bra mycket bättre på att laga mat än min pappa. Hon kan fan laga vad som helst, och det blir gott. Jag har hittills varit bättre på matlagning än de killar jag haft, men det är nog individuellt. Finns män som är bra på matlagning, finns kvinnor som är det. Den jag känt som var absolut sämst på mat var en killkompis jag hade. Precis allt han lagade blev jätteäckligt. Min killes kompis är nog lite bättre på att laga mat än mig. Jag gillar inte lamm, men han lagade en lammgryta med citron som var bland det godaste jag ätit. Och han har gjort en tsatsiki jag skulle kunna dö för. Skulle kunna följa honom till världens ände bara för att få äta en sån tsatsiki igen.
Citera
2012-02-24, 22:52
Medlem
buffalos avatar
Enligt mina erfarenheter saknar kvinnor känsla för detaljer. Om köttet ska ligga på grillen i två minuter så kan det bli liggandes i fem minuter för att de ska göra klart salladen först...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in