2011-07-15, 10:11
Medlem
syke555s avatar
Hej gott folk!

Jag är på jakt efter lite e-ämnen och undrar om nån vet var man kan tänkas hitta det till försäljning till konsumenter? Det är främst två ämnen som används vid bakning jag är intresserad av: e472c och e472e

De används ofta vid bakning för att få mjuk konsistens på bakverket.
Citera
2011-07-15, 13:59
Medlem
bzeros avatar
Martin Olsson har säkert, men då måste du nog köpa en rejäl förpackning och dessutom ha medlemskort så det var nog ett ganska dåligt tips från min sida.
Citera
2011-07-15, 14:13
Moderator
evilhoneys avatar
E472c (Mono- och diglyceriders citronsyraestrar)
Framställs av citronsyra och av mono- och diglycerider.

E 472 e - Mono- och diglyceriders mono- och di-acetylvinsyraestrar
Framställs av vinsyra (E 334) och mono- och diglycerider (E 471), som kan vara tillverkade av fett från djur, t.ex. gris.

Det är det enda jag får fram så där tar min hjälp slut, man måste nog veta produktnamn på vad det är, inte bara e-numret för att beställa. =/
Citera
2011-07-15, 15:35
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzero
Martin Olsson har säkert, men då måste du nog köpa en rejäl förpackning och dessutom ha medlemskort så det var nog ett ganska dåligt tips från min sida.

Mmm, har tänkt på MO också, får försöka låna någon med medlemskort och ta mig dit.

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
E472c (Mono- och diglyceriders citronsyraestrar)
Framställs av citronsyra och av mono- och diglycerider.

E 472 e - Mono- och diglyceriders mono- och di-acetylvinsyraestrar
Framställs av vinsyra (E 334) och mono- och diglycerider (E 471), som kan vara tillverkade av fett från djur, t.ex. gris.

Det är det enda jag får fram så där tar min hjälp slut, man måste nog veta produktnamn på vad det är, inte bara e-numret för att beställa. =/

Det var ungefär samma som jag hittade också, tack ändå
Citera
2011-07-16, 13:08
Medlem
Lite mer info: http://www.shenet.se/ravaror/glycerylstearat.html Brukar ingå i kosmetika, men du kan säkert hitta "food grade", som går att ha i mat, verkar dock bara finnas i 25 kg:s säckar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in