Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-14, 18:22
Medlem
-BHF-s avatar
Hej!

Det är så här att jag äger en Imac och jag hade dubbla operativsystem på den. (Os-X & Win7)
Jag fick bluescreen en gång och sedan dess har den inte funkat.

-> Man kan sätta på den. Ljudet hörs, bilden blir vit och sedan när den ska ladda vidare så tar det bara stopp. Det enda jag ser är en svart bakgrund.

Jag hade massor av saker på min dator och en kille rekommenderade mig att testa Ubuntu live-cd för att rädda innehållet (vilket jag gjorde). Jag fortsatte att formatera om hela hårddisken med Ubuntu för att sedan kunna installera om datorn med os X. Men när jag väl skulle boota med os X så gick det inte. (samma problem som från början)

Med andra ord så vill inte Win7 bootas, OS-X vill inte bootas så jag testade att boota med Ubuntu igen men nu går det inte att boota den heller.

Händelseförloppet i bilder:

-> Bild 1 (Start) - http://imageshack.us/photo/my-images/842/72722889.jpg/
-> Bild 2 (Svart) - http://imageshack.us/photo/my-images/155/29889553.jpg/
-> Bild 3 (Laddar) - http://imageshack.us/photo/my-images/651/35134229.jpg/
-> Bild 4 (Stopp) - http://imageshack.us/photo/my-images/703/18734281.jpg/

Vad kan jag göra? Min imac har bara legat och dammat i ca ett år nu. Något måste jag väl kunna göra? Är det hårddisken som är helt paj eller är det något med skärmen? Jag vill inte lämna in den eftersom det känns att jag kan lösa detta problem utan att lägga ut en massa onödiga pengar.

Somebody please?
Citera
2011-07-14, 18:51
Medlem
systems avatar
Jag ingen hejare på det här med Bootcamp och ha multipla OS på en Mac.

Med det sagt så vill jag ändå ifrågasätta logiken i att installera ett tredje operativsystem för att lösa problemet.

Om du ville behålla något från den gamla installationen är det kört eftersom du formaterat hårddisken. Men det vet du säkert redan.

Om du vill installera OS X från grunden ska du stoppa i din OS X-installationsskiva (som du fick med datorn, eller som du skaffat efteråt), starta om med C-knappen nedtryckt.

Någon som vet mer om multipla OS får gärna rätta mina fel.
Citera
2011-07-14, 18:51
Medlem
sommarlovs avatar
Om du klarar av att göra en startbar Linux-skiva klarar du också av att göra en Ultimate Boot CD, och TESTAR hårddisken, så vet du.
Citera
2011-07-14, 18:59
Medlem
-BHF-s avatar
Sommarlov

Jag vet inte hur jag ska få skiten att funka. Vill bara ha ett operativsystem men går ju inte. Hade jag vetat så hade jag aldrig sökt hjälp på FB.
Citera
2011-07-14, 19:00
Medlem
-BHF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag ingen hejare på det här med Bootcamp och ha multipla OS på en Mac.

Med det sagt så vill jag ändå ifrågasätta logiken i att installera ett tredje operativsystem för att lösa problemet.

Om du ville behålla något från den gamla installationen är det kört eftersom du formaterat hårddisken. Men det vet du säkert redan.

Om du vill installera OS X från grunden ska du stoppa i din OS X-installationsskiva (som du fick med datorn, eller som du skaffat efteråt), starta om med C-knappen nedtryckt.

Någon som vet mer om multipla OS får gärna rätta mina fel.

Jag ville inte använda ett tredje operativsystem men för att rädda massa filer på den kraschade hårddisken så rekommenderade en mig att använda Ubuntu live cd. Jag räddade samtliga filer och formaterade om allting. Datorn är helt tom men vägrar att boota med Os-x eller Win7 fortfarande.
Citera
2011-07-14, 19:05
Medlem
systems avatar
Okej. Bra att du lyckats rädda dina filer, det kan ofta vara den viktigaste frågen.

Att den inte vill boota med en OS X-skiva då du håller C-knappen nedtryckt är nästa problem att ta tag i. Där har jag inte mycket mer att tillföra än att jag trodde det skulle funka. :/

Håll oss uppdaterade, tack.
Citera
2011-07-15, 01:51
Medlem
ei96byods avatar
Jag ser att det är den gamla vita iMacen du har. Vi hade ett antal sådana förut på jobbet (utbildningsföretag) som efter några år började krångla.

Först fick vi konstiga grafikproblem, som till sist visade sig vara överhettning av grafikkortet.

Alla fick samma problem, så det verkade vara ett allmänt problem. Det löste vi då genom att installera ett program där man kunde öka fläkthastigheten (smc fan control).

Till sist gav hårddisken upp på två av dem (förmodligen p.g.a. överhettningen tidigare).
Detta var tydligen något känt problem med denna modell, och bytet av hårddisken blev billigt (kommer inte ihåg priset, men det var billigt i alla fall).

Nu vet jag inte om du har exakt samma modell, men gå till en Appleverkstad och be dem undersöka den, och lämna ett prisförslag.

Jag skulle tippa, efter din beskrivning, att det även i ditt fall är hårddisken som lagt av. Modellen har ju några år på nacken, och hårddiskar är förbrukningsvara. Blir det dyrt på Appleverkstaden så kan du byta hårddisk själv. Det finns beskrivningar på nätet hur du går till väga.

Kolla först med en verkstad dock, så att du får veta vad som är fel.
Citera
2011-07-15, 08:52
Medlem
n00rfens avatar
Kan du boota med Ubuntu-skivan så kan du boota även med OS X-skivan. Håll in alt under uppstart så ser du alla enheter som finns tillgängliga. Om hårddisken visas som ett blinkande frågetecken bör du reparera den i OS X-installationen. Det löser det mesta, faktiskt - förutsatt att det inte är ett fysiskt fel.
Citera
2011-07-25, 23:40
Medlem
-BHF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
Kan du boota med Ubuntu-skivan så kan du boota även med OS X-skivan. Håll in alt under uppstart så ser du alla enheter som finns tillgängliga. Om hårddisken visas som ett blinkande frågetecken bör du reparera den i OS X-installationen. Det löser det mesta, faktiskt - förutsatt att det inte är ett fysiskt fel.

Kan inte boota med ubuntu längre. Gick inte att boota med os X skivan alls. Har testat flera gånger.
Citera
2011-07-25, 23:42
Medlem
-BHF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Jag ser att det är den gamla vita iMacen du har. Vi hade ett antal sådana förut på jobbet (utbildningsföretag) som efter några år började krångla.

Först fick vi konstiga grafikproblem, som till sist visade sig vara överhettning av grafikkortet.

Alla fick samma problem, så det verkade vara ett allmänt problem. Det löste vi då genom att installera ett program där man kunde öka fläkthastigheten (smc fan control).

Till sist gav hårddisken upp på två av dem (förmodligen p.g.a. överhettningen tidigare).
Detta var tydligen något känt problem med denna modell, och bytet av hårddisken blev billigt (kommer inte ihåg priset, men det var billigt i alla fall).

Nu vet jag inte om du har exakt samma modell, men gå till en Appleverkstad och be dem undersöka den, och lämna ett prisförslag.

Jag skulle tippa, efter din beskrivning, att det även i ditt fall är hårddisken som lagt av. Modellen har ju några år på nacken, och hårddiskar är förbrukningsvara. Blir det dyrt på Appleverkstaden så kan du byta hårddisk själv. Det finns beskrivningar på nätet hur du går till väga.

Kolla först med en verkstad dock, så att du får veta vad som är fel.

Jag tror också att det har något med hårddisken att göra.....Vad ligger hårddiskar på för en sån här modell? Jag är riktigt dålig på mac. Vet inte ens vilken modell jag har
Citera
2011-07-26, 01:59
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -BHF-
Jag tror också att det har något med hårddisken att göra.....Vad ligger hårddiskar på för en sån här modell? Jag är riktigt dålig på mac. Vet inte ens vilken modell jag har

Det är standardhårddiskar som sitter i dem. Inget special alls, så du kan köpa en billigt om du tänkt ge dig på att byta själv. Det är dock lite småkrångligt, så jag skulle gå till en Appleverkstad först om jag var du, så att du får reda på med säkerhet om det är hårddisken eller ej.

Det skulle vara lite jobbigt om du byter hårddisk, och det sedan visar sig vara moderkortet menar jag. Be en appleverkstad undersöka den, och komma med ett kostnadsförslag. Har du tur är det något enklare.

Jag vet inte vilken sorts hårddisk som sitter i just din modell, men det är antingen IDE eller SATA, skulle tippa det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in