2011-07-20, 12:38
Medlem
Occultuss avatar
Tack så mycket för svaren! Jag tror att jag ska söka till golvläggarutbildningen. Det tar cirka ett år på Komvux och praktik ingår.

Vi har inte någon golvläggare här som kan berätta lite om sitt yrke, sin arbetsdag, sin lön med mer? Eller plattsättare för den delen med.

mvh Occultus
Citera
2011-08-05, 21:57
Medlem
RAUUKJAEVELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Tack så mycket för svaren! Jag tror att jag ska söka till golvläggarutbildningen. Det tar cirka ett år på Komvux och praktik ingår.

Vi har inte någon golvläggare här som kan berätta lite om sitt yrke, sin arbetsdag, sin lön med mer? Eller plattsättare för den delen med.

mvh Occultus

Praktiserar visserligen bara som golvläggare men ändå..

jobbar 6.45-16.00. Frukost vid 9, lunch vid 1. En halvtimme vardera.
Oftast tar man rasterna när det passar med torktider med det man håller på med, man kan inte alltid anpassa arbetet efter när man har rast, inte heller alltid man kan åka in till firman för att äta utan man får sitta i bilen..

Där jag praktiserar kaklar golvläggarna också. Först använder vi plastmatta som tätskikt och sen kaklar på det. Roligt att arbetet varierar på så vis, det är inte så att antingen kaklar man hela dagarna eller så lägger man matta, utan alltså väldigt varierande vilket är bra. Slipar även parkettgolv osv.

Där jag är gör vi nästa bara badrum så får väl förklara lite om det.

Värt att tänka på är att förarbetet är mycket noggrant och det är det som tar längst tid. Att få vägg och golvmattan på plats tar inte lång tid. Om förarbetet är klart så lägger man golvmattan lagom fram till frukost, svetsar hörnen efter frukosten(när limmet torkart någorlunda) och hinner få upp väggmattan innan lunchen, avslutar sedan med bården. Om det inte ska på kakel på väggen så måste man även spackla uppviken som blir mellan golvmatta/väggmatta och väggmatta/bård, så att det inte blir några fula veck! Sen innan klockan hunnit bli 4 har man hunnit åka till nästa ställe och påbörjat förarbeten, alt förberett för att börja kakla.

Ofta har man kanske 2-3 olika badrum man håller på i samtidigt, man spacklar i det ena, medan det torkar åker man till nästa osv.

Och lönen då, där jag är ligger den på 170-175kr/h.

Kanske lite fattigt skrivit men jag är trött. Tack för mig!
Senast redigerad av RAUUKJAEVEL 2011-08-05 kl. 22:03.
Citera
2011-08-05, 22:03
Medlem
Nathurams avatar
båda är skit. Mycket jobb på knä och en lön som best kan beskrivas som "standard" för bygg plus att dom båda får bära en väldigt massa saker (på ett normal stort bygger snackar vi hundratals lådor med golv och tonvis med kakel och bruk.
Citera
2011-08-05, 22:14
Medlem
RAUUKJAEVELs avatar
Ja det kan vara väldigt tungt. Dom jag har pratat med har aldrig klagat på att dom har ont i knäna, däremot i ryggen.
Jag är som sagt mest med på badrum, så det är inte så mycket material att bära. Men mattrullarna väger fan kilo..
Citera
2011-08-08, 22:37
Medlem
Flera erfarenheter?
Jobbar själv som golvvårdare vilket är slitigt, har oregelbundna arbetstider jobb alla möjliga tider på dygnen och riktigt dåligt betalt (108(dagtid)-155(natt och helg)kr i tim som anställd i 3 år) Har funderat på att gå vidare till både plattsättning och golvläggning.

Måste väl finnas fler här som jobbat/jobbar med golvläggning och plattsättning?

Blir det mycket ni får jobba över långt inpå kvällarna?

Hur är kontakten med cheferna? De är väl inte med ute på jobbet utan sitter mest på kontor och håller i trådarna, dirigerar en till nya jobb och så eller?

Måste man själv sköta lager och så, se till att material finns inne, eller är det nån annan som ska se till att lagret är välfyllt? Får ni ta hem firmabilarna på kvällen och helgerna, kanske rentav köra långa sträckor på fritiden? Har ni morgonmöten eller veckomöten för att gå igenom kommande jobb?

Vet inte om jag gillar det jag läste om att man kan ha renovering av 3 badrum på 3 olika adresser igång samtidigt och åka mellan.. lär ju bli extremt stressiga dagar varenda dag!?! jag tänker på om det är renovering och man t ex upptäcker att det är mer arbete än man trott från början, saker som går fel, upptäcker att golvet måste flytspacklas trots att man inte trodde det från början osv..??
Tacksam för klarhet
Citera
2011-08-11, 22:35
Medlem
mrlebowskis avatar
Jag postade detta för ett tag sen:

Tänkte dela med mig utav mitt yrke; Stensättare/trädgårdsdesigner.

Fördelar:

Man är slut på kvällen. Ölen smakar gott, duschen är underbar, sover som en stock. Man blir stark och vältränad. Alltid solbränd under sommaren.

Du jobbar utomhus. Massor med syre, fåglar som sjunger. Jag jobbar mestadels hemma hos privatpersoner, som oftast är på jobbet, liksom deras grannar, vilket gör villakvarteret som regel lugnt och fridfullt. Noll stress. Ren terapi för en stressad själ.
Är de hemma bjuder oftast minst på kaffe och bullar. Jag har blivit bjuden på middag i vissa fall.

Du träffar mycket kunder och lär känna dem lite under informella former om de är hemma. Socialt och utvecklande.

Finns jobb i överflöd (i Gbg iaf) därför att det inte på långa vägar finns tillräckligt med duktigt yrkesfolk. Är egenföretagare och kan välja och vraka bland jobb och är mycket noggrann med att jag gillar kunderna personligen, så att risken för konflikter är minimal.

Jobbar när jag vill. Börjar aldrig före 8-9 på vintern (läs fram till nov-dec), långa luncher, oftast en 10-20 min tupplur efter maten. Jag skulle gissa att jag jobbar 5-6 timmar aktivt om dagen. I takt med att man blir duktigare och effektivare kan man minska arbetstiden (eller öka förtjänsten) drastiskt.

Arbetet är kreativt och man märker fort resultat. Resultat som består 10-100 år.

Säsongsjobb om man jobbar i Sverige. Mitt största intresse är resor och jag reser under vintern 3-5 mån. Detta har jag gjort varje år om jag inte pluggat. Hittils har det blivit sydamerika, mexico, usa, asien,australien. totalt ca 30 länder. Vill du jobba året runt i sverige kan man alltid kakla, snickra eller hitta på något annat.

När du inte är på jobbet jobbar du inte. Jag kopplar bort fullständigt.

Jag brukar plocka ut 18-20 000 i månaden efter skatt. Om man har möjlighet att lägga in ett "skattefritt" jobb i månaden kan man plocka ut mer.

------------------------------------------------------------------------

Nackdelar:

Inte alltid tillräckligt mentalt stimulerande.

Regn är inte kul. Med bra kläder kommer man långt dock.

Tungt. Man lär sig lyfta rätt med tiden. Mage och ben är allt. Jag har mycket sällan ont i ryggen eller någon annanstans. Kombinera med yoga, simning, massage och besök en naprapat emellanåt. Jag besökte en för första gången förra året. Hon konstaterad att ryggen är i toppform och att jag inte har något att oroa mig. Jag e 27.

Monotomt. Undvik stora jobb, offentliga miljöer. Privata trädgårdar med dammar, natursten etc är bäst. Välj kunder som kan betala.

Tar ett tag att bli bra och lära sig alla knep.

--------------------------------------------------------------------

Vill du jobba utomlands är Australien stället att åka till. Tjänar mkt bättre än Sverige och marknaden är stor, mkt större än i Sverige. Visserligen varmt som fan emellanåt men man vänjer sig. Inga problem att få jobb, i australien eller sverige.
Citera
2011-08-11, 22:38
Medlem
mrlebowskis avatar
Golvläggning inomhus tycker jag är kletigt, trångt (badrum), slitigt för ryggen, monotont och svintråkigt. Det gör jag endast jag är absolut tvungen, dvs en kompis ber mig på sina knän eller dylikt. Varför välja att jobba inomhus om man har valet att kunna jobba utomhus? jeez
Citera
2011-08-11, 22:53
Medlem
Nathurams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrlebowski
Golvläggning inomhus tycker jag är kletigt, trångt (badrum), slitigt för ryggen, monotont och svintråkigt. Det gör jag endast jag är absolut tvungen, dvs en kompis ber mig på sina knän eller dylikt. Varför välja att jobba inomhus om man har valet att kunna jobba utomhus? jeez

Kyla och Regn?
Citera
2011-08-11, 22:59
Medlem
UniktFanskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrlebowski
Jag postade detta för ett tag sen:

Tänkte dela med mig utav mitt yrke; Stensättare/trädgårdsdesigner.

Fördelar:

Man är slut på kvällen. Ölen smakar gott, duschen är underbar, sover som en stock. Man blir stark och vältränad. Alltid solbränd under sommaren.

Du jobbar utomhus. Massor med syre, fåglar som sjunger. Jag jobbar mestadels hemma hos privatpersoner, som oftast är på jobbet, liksom deras grannar, vilket gör villakvarteret som regel lugnt och fridfullt. Noll stress. Ren terapi för en stressad själ.
Är de hemma bjuder oftast minst på kaffe och bullar. Jag har blivit bjuden på middag i vissa fall.

Du träffar mycket kunder och lär känna dem lite under informella former om de är hemma. Socialt och utvecklande.

Finns jobb i överflöd (i Gbg iaf) därför att det inte på långa vägar finns tillräckligt med duktigt yrkesfolk. Är egenföretagare och kan välja och vraka bland jobb och är mycket noggrann med att jag gillar kunderna personligen, så att risken för konflikter är minimal.

Jobbar när jag vill. Börjar aldrig före 8-9 på vintern (läs fram till nov-dec), långa luncher, oftast en 10-20 min tupplur efter maten. Jag skulle gissa att jag jobbar 5-6 timmar aktivt om dagen. I takt med att man blir duktigare och effektivare kan man minska arbetstiden (eller öka förtjänsten) drastiskt.

Arbetet är kreativt och man märker fort resultat. Resultat som består 10-100 år.

Säsongsjobb om man jobbar i Sverige. Mitt största intresse är resor och jag reser under vintern 3-5 mån. Detta har jag gjort varje år om jag inte pluggat. Hittils har det blivit sydamerika, mexico, usa, asien,australien. totalt ca 30 länder. Vill du jobba året runt i sverige kan man alltid kakla, snickra eller hitta på något annat.

När du inte är på jobbet jobbar du inte. Jag kopplar bort fullständigt.

Jag brukar plocka ut 18-20 000 i månaden efter skatt. Om man har möjlighet att lägga in ett "skattefritt" jobb i månaden kan man plocka ut mer.

------------------------------------------------------------------------

Nackdelar:

Inte alltid tillräckligt mentalt stimulerande.

Regn är inte kul. Med bra kläder kommer man långt dock.

Tungt. Man lär sig lyfta rätt med tiden. Mage och ben är allt. Jag har mycket sällan ont i ryggen eller någon annanstans. Kombinera med yoga, simning, massage och besök en naprapat emellanåt. Jag besökte en för första gången förra året. Hon konstaterad att ryggen är i toppform och att jag inte har något att oroa mig. Jag e 27.

Monotomt. Undvik stora jobb, offentliga miljöer. Privata trädgårdar med dammar, natursten etc är bäst. Välj kunder som kan betala.

Tar ett tag att bli bra och lära sig alla knep.

--------------------------------------------------------------------

Vill du jobba utomlands är Australien stället att åka till. Tjänar mkt bättre än Sverige och marknaden är stor, mkt större än i Sverige. Visserligen varmt som fan emellanåt men man vänjer sig. Inga problem att få jobb, i australien eller sverige.

Mycket intressant! Vad har du för utbildning?
Citera
2011-08-11, 23:10
Medlem
mrlebowskis avatar
@Nathuram: dessa dagar blir inte sällan "kontorsdagar" eller "titta på jobb" dagar. Annars kommer man långt med varma kläder/ regnkläder. Jag har inte ont av lite regn. Sen jobbar jag inte med detta under perioden då tjälen sitter i marken, dvs december till mars ungefär för södra Sverige.

@Unikit fanskap: Är självlärd. Min bror har gått en 2-årig KY då han blev någon form av mättekniker. Han är dock numera arbetsledare på ett byggföretag (jobbade tidigare med mig).
Citera
2011-08-12, 00:02
Medlem
Nathurams avatar
Då tar jag nog måleriet istället. Är det kallt eller regnar så får man göra något annat under tiden och inga varma kläder räddar färgen.
Citera
2011-09-20, 19:43
Medlem
målare? e du go eller , 100 gånger hellre plattis eller golvläggare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här