Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Tack så mycket för svaren! Jag tror att jag ska söka till golvläggarutbildningen. Det tar cirka ett år på Komvux och praktik ingår.
Vi har inte någon golvläggare här som kan berätta lite om sitt yrke, sin arbetsdag, sin lön med mer? Eller plattsättare för den delen med.
mvh Occultus
Praktiserar visserligen bara som golvläggare men ändå..
jobbar 6.45-16.00. Frukost vid 9, lunch vid 1. En halvtimme vardera.
Oftast tar man rasterna när det passar med torktider med det man håller på med, man kan inte alltid anpassa arbetet efter när man har rast, inte heller alltid man kan åka in till firman för att äta utan man får sitta i bilen..
Där jag praktiserar kaklar golvläggarna också. Först använder vi plastmatta som tätskikt och sen kaklar på det. Roligt att arbetet varierar på så vis, det är inte så att antingen kaklar man hela dagarna eller så lägger man matta, utan alltså väldigt varierande vilket är bra. Slipar även parkettgolv osv.
Där jag är gör vi nästa bara badrum så får väl förklara lite om det.
Värt att tänka på är att förarbetet är mycket noggrant och det är det som tar längst tid. Att få vägg och golvmattan på plats tar inte lång tid. Om förarbetet är klart så lägger man golvmattan lagom fram till frukost, svetsar hörnen efter frukosten(när limmet torkart någorlunda) och hinner få upp väggmattan innan lunchen, avslutar sedan med bården. Om det inte ska på kakel på väggen så måste man även spackla uppviken som blir mellan golvmatta/väggmatta och väggmatta/bård, så att det inte blir några fula veck! Sen innan klockan hunnit bli 4 har man hunnit åka till nästa ställe och påbörjat förarbeten, alt förberett för att börja kakla.
Ofta har man kanske 2-3 olika badrum man håller på i samtidigt, man spacklar i det ena, medan det torkar åker man till nästa osv.
Och
lönen då, där jag är ligger den på
170-175kr/h.
Kanske lite fattigt skrivit men jag är trött. Tack för mig!