2012-09-13, 21:02
Medlem
Ekotemplets avatar
Inga skall här.
Notera att även om du får gnista när du drar runt motor med stift liggande mot
cylindern på utsidan och får gnista, så betyder inte det att gnistan slår mellan
elektrodena på stiftet, i cylindern är det komprimerat utrymme ca 10:1 och då orkar inte
gnistan slå.
Har lite kunskap om detta efter 20 års jobb med veteran mopeder.
Senast redigerad av Ekotemplet 2012-09-13 kl. 21:07.
Citera
2012-09-13, 23:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Du missar poängen, bara för att något ska va på ett visst sätt är inte detsamma som att något verkligen är på ett visst sätt.
Citera
2012-09-18, 19:31
Medlem
Fickludds avatar
Om tre veckor åker jag och hämtar motorn och då ska den fungera! Snubben har pulat med motorn i flera månader och så jäkla svårt kan det inte vara.
Citera
2012-09-19, 22:45
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
text

Vilket fint fynd! Denna Apollon är en mycket trevlig modell, och stammar i grunden från en Crecent 2000, vilket syns på bakpartiet.

Jag vill bara få dig att reflektera över omlackeringen som du nämnde. Lacka inte om! En patinerad originallack är alltid bättre än en ny lackering.
Mycket av mopedens charm och framför allt ekonomiska värde ligger i lacken. Tänk på att det härliga ytskikt som hojen nu har aldrig går att återskapa om du eller senare ägare ångrar sig.

Jag har en liknande veteranmoped från 50-talet som jag hittade i en lada. Den hade stått stilla i årtionden och såg ut därefter. Efter en rejäl rengöring samt varsam polering med Autosol, bilpolish och vax hade lacken fått en härlig lyster, om än en smula urblekt och rostig.
Men det är det jag gillar!
Det är lite av grejen med att ha veteranmoppe. Har fått mycket beröm av likasinnade för att jag inte lackade om. Så tänk på det, luddet. Bättre att gå varsamt fram.
Lycka till med din fina moped.
Senast redigerad av fritjofkonkas 2012-09-19 kl. 23:02. Anledning: diarré
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här