2011-07-14, 01:51
Medlem
Vi har idag kastrerat våran hankatt och fick tips av vetrinären att använda en tratt ifall han slickar mycket på såret. Jag vet inte (Frågade inte) vad mycket i det fallet skulle vara. Men det verkar som om det är otroligt jobbigt för vår katt med tratten på, så vad göra? Detta är en innekatt som vi pratar om.
Så jag menar, vad kan han egentligen få för infektion i såret, sedan är det inte bättre om han får tvätta sig själv därnere?

Någon som har någon erfarenhet om detta?
Citera
2011-07-14, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tofflan91
Vi har idag kastrerat våran hankatt och fick tips av vetrinären att använda en tratt ifall han slickar mycket på såret. Jag vet inte (Frågade inte) vad mycket i det fallet skulle vara. Men det verkar som om det är otroligt jobbigt för vår katt med tratten på, så vad göra? Detta är en innekatt som vi pratar om.
Så jag menar, vad kan han egentligen få för infektion i såret, sedan är det inte bättre om han får tvätta sig själv därnere?

Någon som har någon erfarenhet om detta?

Risken är ju stor för infektioner och att stygnen går upp.
Citera
2011-07-14, 02:05
Medlem
Är det alltid stygn på dessa, ser ut som vår kisse har sår bara?
Citera
2011-07-14, 02:22
Medlem
Porryhatters avatar
Det är väl ett nödvändigt ont för kissemissen. Han kommer ju få det jävla mycket jobbigare när stygnen går upp och det blir en infektion, och då kommer dom också att tvinga honom att bära en tratt.
Citera
2011-07-14, 03:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det kan va sytt även om det inte syns.

Citat:
Jag vet inte (Frågade inte) vad mycket i det fallet skulle vara.
Mycke är om katten så bara tittar på såren...
Citat:
Men det verkar som om det är otroligt jobbigt för vår katt med tratten på, så vad göra?
Tro mig, det är ingenting mot hur det kan bli om katten slickar upp såret.
Citat:
sedan är det inte bättre om han får tvätta sig själv därnere?
Nej, katten fortsätter och fortsätter och fortsätter och till slut är det ett stort öppet sår som både vätskar sig och blöder, inget trevligt att se.
Citera
2011-07-14, 08:27
Medlem
Vi kastrerade vår hankatt i våras. Tyckte att han led i sin tratt, såg riktigt bedrövad ut så vi lät han vara utan tratten. Inte bra.... Det blev infekterat o luktade riktigt illa så det blev en tur till veterinären. Fick penicillinkur i en vecka.
Så det är nog värt att ha tratten även om det är jobbigt för katten, hellre en kort stund efter kastrering än en lång stund pga infektion....
Citera
2011-07-14, 11:39
Medlem
Citat:

Då har din veterinär gjort samma kastrering som på mina pojkar. De gör två små snitt i varje..boll... och syr ingenting. Såren läker snabbt av sig självt.

Mina behövde ingen tratt, visst slickade de lite på deras förlorade manlighet men inte så mycket att området blev irriterat. Du måste inte ha tratt.

Men du måste sätta på den om katten slickar sig överdrivet och kontrollera såren dagligen för att se att de inte vätskar eller svullnar upp.
Citera
2011-07-15, 00:17
Medlem
Lys avatar
Har haft flera nykastrerade katter ( såväl hanar som honor, det brukar kallas kastrering vid ingrepp på honor med) och några har fått ha tratt, några har varit utan. De som varit utan har inte slickat upp sina stygn, men de vill gärna tvätta sig mycket vid sårområdet, och jag tycker det är bättre att ha tratt. Kattens tunga är ju sträv och stygnen kan gå upp. Den katt jag har nu fick av sig tratten och började genast slicka på stygnen, det såg ut att kunna gå illa, så hon fick finna sig i att ha tratten rätt så länge tills det var helt säkert läkt. Hon försökte ofta tvätta sig och kunde bara slicka på tratten, jobbigt för henne ja, men ännu värre om hon hade slickat sönder stygnen. Tycker du helst bör låta katten ha tratt för säkerhets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in