2011-07-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thehustler
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14135523

Efter tre års kämpande och psykologtest fick en man ifrån Österrike rätt att ha ett durkslag på huvudet på sin körkortsbild. Detta gjorde han som en reaktion på att endast religiösa huvudbonader är tillåtna på legitimationsfoton och för att behaga det flygande spaghettimonstret.

Hur ser policyn ut i Sverige? Får man ha t.ex. slöja och turban på passfotot i Sverige och isåfall, finns det några svenska exempel på rättshaverister som blivit godkända att ha andra saker på huvudet?

Antingen förbjuder man huvudbonader på körkort eller så tillåter man alla att bära vad de vill på huvudet. Det går inte att avgöra om en hårdrockares bandana är mindre viktigt för denne än vad tex en burka är för en muslim.
Konsekvens.
Citera
2011-07-15, 00:05
Medlem
Till er som säger ni vill starta en egen religion bara för att få in saker i skolmaten, körkortet mm.

Varför tar ni inte bara och fortsätter på den här lirarens religion, flygande spagettimonstret. Han har ju redan gjort allt det tunga arbetet så redan där har ni ett enormt försprång. Gör det inte svårare än vad det behöver vara. Här ligger fältet öppet!
Citera
2011-07-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyd
Har för mig att för att en religion ska godkännas av Regeringen ska det vara ett visst antal namnunderskrifter och medlemmar plus fullständig dokumentation om hur religionen ska utövas. Är dock inte säker på detta.

OM detta är sant och huvudbonader endast godkänns av religiösa skäl är det helt fel. Då säger man att den enskilde individens rättigheter inte är lika stor som en sammanslutning av likasinnade vilket borde motsäga de flesta länders konstitutioner.
Citera
2011-07-15, 00:12
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T
Till er som säger ni vill starta en egen religion bara för att få in saker i skolmaten, körkortet mm.

Varför tar ni inte bara och fortsätter på den här lirarens religion, flygande spagettimonstret. Han har ju redan gjort allt det tunga arbetet så redan där har ni ett enormt försprång. Gör det inte svårare än vad det behöver vara. Här ligger fältet öppet!

Jag är konflikträdd, jag är stolt över min frisyr och jag äter ingen skolmat.
Nej men du har rätt.
Citera
2011-07-15, 00:16
Medlem
Runkpappers avatar
Härligt fuckyoufinger rätt i ansiktet på politisk korrekthet och religiös dogma.
Senast redigerad av Runkpapper 2011-07-15 kl. 00:40.
Citera
2011-07-15, 00:24
Medlem
HappyHours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifswiljan
Fel! Det krävs minst två personer och den nya religionen skall sedan lagfästas av konungen. Detta står i Sveriges Rikes Lag liksom de flesta större internationella konventioner. Så nu vet du bättre
Men det är ju redan en erkänd religon i andra länder, men fortfarande måste alltså kungen lagfästa den?
Citera
2011-07-15, 00:56
Medlem
Ajsacs avatar
Sjukt härligt att se, men undrar hur länge han kan hålla sig till denna religion?
Citera
2011-07-15, 01:35
Medlem
Helt rätt. I en rättsstat måste alla vara lika inför lagen. Antingen förbjuder vi huvudbonad i skolan, eller också skall man självfallet få ha ett durkslag på huvudet under mattelektionen. Blir dessutom godtyckligt om en stat skall bestämma vad som är riktiga religioner i dessa sammanhang.
Citera
2011-07-15, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajsac
Sjukt härligt att se, men undrar hur länge han kan hålla sig till denna religion?

Varför skulle det vara svårt att hålla sig till den religionen? Den är liberal, glad, snäll och har inte startat ett enda krig. Jag skulle absolut kunna ansluta mig till pastafari/FSM.
Citera
2011-07-15, 01:48
Medlem
Deleteriouss avatar
Gud bevare FSM!

Otroligt bra initiativ, starkt jobbat att kämpa så mycket för en symbolisk fråga!
Citera
2011-07-15, 01:56
Medlem
2006.s avatar
En del kanske tror att pastafarianismen är en liten dogmatisk religion med få utövare. Inget kunde vara mer fel, det finns utbrytargrupper, dvs samfund som valt att gå sin egen väg i sin dyrkan av The Flying Spaghetti Monster (TFM): http://reformed-pastafarianism.org/
Citera
2011-07-15, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
dess avsaknad av många anhängare i Sverige samt avsaknad av religiösa skrifter så kan den inte medges undantag från förbudet om huvudbonad.

Loose Cannon är en av Pastafarianernas heliga skrifter.
http://fsm-consortium.com/Loose-Canon-1st-Ed.pdf

Det Flygande Spaghettimonstrets evangelie finns att köpa på adlibris.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0812976568
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in