Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-13, 23:47
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Hej, skulle vilja dualboota min Hp dator (w7 och w xp) men det ligger redan 4 Partitioner på HDD och går inte att installera w xp...så jag hade tänkt ta bort 1 av de Partitionerna som ligger på hdd och skapa en till w xp.

de jag har är
*Recovery (d (total 20 gig!)
*SYSTEM (e (total 200 mb!)
*HP-TOOLS

vissa påstår att system Partitionen skapas vid installation av w 7 och att den går att ta bort (inkle innehåll). och vissa säger att systemåterställningen använder den.

Kan jag ta bort SYSTEM (e och fortfarande starta windows 7 samt göra systemåterställningar?

Tacksam för svar!
Citera
2011-07-14, 00:02
Medlem
cannaBes avatar
Ta en print screen på "Diskhanteraren" så blir det enklare att förstå vad du menar.

Högerklicka Dator > Hantera > Diskhanteraren/Diskhantering. Har på engelska så jag vet inte exakt vad det står.
Citera
2011-07-14, 00:03
Medlem
sommarlovs avatar
Den minsta tillhör w7.

Ta bort något / förminska de som finns.
Skapa en utökad part.
Skapa flera part i den utökade.

Då kan du ha massor...
Citera
2011-07-14, 00:28
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Ta en print screen på "Diskhanteraren" så blir det enklare att förstå vad du menar.

Högerklicka Dator > Hantera > Diskhanteraren/Diskhantering. Har på engelska så jag vet inte exakt vad det står.

lägger upp print

http://imageshack.us/photo/my-images/706/jahop.png/

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Den minsta tillhör w7.

Ta bort något / förminska de som finns.
Skapa en utökad part.
Skapa flera part i den utökade.

Då kan du ha massor...

som sagt, jag behöver ta bort en av dom, jag kan skapa 1000 nya men lik förbannat vill inte xp installeras pga att det finns maximalt antal partitioner på hdd.
Citera
2011-07-14, 00:38
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solid.Alvedon
lägger upp print

http://imageshack.us/photo/my-images/706/jahop.png/

som sagt, jag behöver ta bort en av dom, jag kan skapa 1000 nya men lik förbannat vill inte xp installeras pga att det finns maximalt antal partitioner på hdd.
Rör inte den som heter System iallafall, den behöver du och din dator kan sluta boota Windows 7 om du tar bort den.

Jag hade antingen tagit bort Recovery-disken eftersom den ändå bara ska användas för att ominstallera Windows 7, vilket du kan göra med skiva/usbminne istället. Eller så hade jag kört XP virtuellt, då kan du ta "snapshots" och pilla så mycket du vill och går något fel i XP så kan du revertera till ett snapshot där allt funkade som det skulle.

Men det beror ju såklart på vad du ska göra inne i XP Ska du spela så är inte virtuellt ett alternativ, men ska du testa olika program eller använda program som bara funkar på XP så funkar det.
Citera
2011-07-14, 00:57
Medlem
Solid.Alvedons avatar

saken är den att i ide med w7 används ca 1 gig minne bara till w7...jag bootade w xp pro på min andra dator och där användes 55 mb i ide. jag kör heller w xp. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in