2011-07-15, 08:01
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Kom för fasiken inte och påstå nu att inte man skulle kunna upptäcka brister på bilen. Det är rent slarv om man missar brister. Eller som sagt är man en slö mekaniker
Hej jag har ett dilemma, du kanske kan hjälpa mig? Har så svårt att bedöma återstående livslängd på denna fjäder.

http://www.mttechsuba.com/picture/st...tureId=2247353

Jag förutspår att den kommer gå av imorgon, hur lägger jag fram det för kunden att jag vill byta fyra fungerande fjädrar på hans bil utan att han anklagar mig för att byta saker i onödan?

Hade det varit frågan om bromsbelägg som går i skivan eller ett avtrampat bromsrör pga rost hade jag förstått att man vill lägga skuldbördan på gällande verkstad, men en fjäder som går av? Var går gränsen, skall man fråga kunden om man får byta allt som inte ser nytt ut för att man skall ha 'ryggen fri'?

Citera
2011-07-15, 08:38
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
här är ett utdrag på vad som SKA man ska se över vid en vanlig storservice
Kom för fasiken inte och påstå nu att inte man skulle kunna upptäcka brister på bilen. Det är rent slarv om man missar brister. Eller som sagt är man en slö mekaniker

Det där ordet storservice kan innebära väldigt mycket och väldigt lite...

Alla bilar har ju olika storlek på service och vid olika mätarställningar, Som mekaniker följer man alltid serviceprotokollet över vad som ska göras just vid den servicen som är just nu vid detta miltal.

En som du kallar det "storservice" behöver INTE alls innehålla dom punkterna du har räknat upp.

Det har ju hänt att man har gjort en större service på en bil som har haft tidsangivelse på både 3 och 4 timmar, men trots den långa servicetiden så kanske det bara är 65% av bilen som ska gås igenom enligt protollet, Jag menar om det inte står i serviceprotokollet att oljan i växellådan ska kollas, ja då gör jag ju heller inte det, Och det kan ju mycket väl vara så i detta fall att fjädringen inte skulle kontrolleras vid just den gjorda servicen...

.
Citera
2011-07-15, 11:32
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det där ordet storservice kan innebära väldigt mycket och väldigt lite...

Alla bilar har ju olika storlek på service och vid olika mätarställningar, Som mekaniker följer man alltid serviceprotokollet över vad som ska göras just vid den servicen som är just nu vid detta miltal.

En som du kallar det "storservice" behöver INTE alls innehålla dom punkterna du har räknat upp.

Det har ju hänt att man har gjort en större service på en bil som har haft tidsangivelse på både 3 och 4 timmar, men trots den långa servicetiden så kanske det bara är 65% av bilen som ska gås igenom enligt protollet, Jag menar om det inte står i serviceprotokollet att oljan i växellådan ska kollas, ja då gör jag ju heller inte det, Och det kan ju mycket väl vara så i detta fall att fjädringen inte skulle kontrolleras vid just den gjorda servicen...

.

Det är bullshit! Det är väldigt standard att gå igenom punkter på bilen som kan bli en trafikfara dvs broms/chassie/fjädring... Sen att det skiljer kontroller gällande drivlina må vara en sak. Sluta bortförklara att du inte kan ditt jobb. Eller att ni tajtar till tider. Det är ju ingen annan än just ni som förlorar på chansa/fuska.. Hur fan kommer det sig att annars utomstående icke märkesverstäder överlever. Jo dom är måna om sina kunder. Jag lovar att kunden hellre låter bilen stå över en dag till än att ni släpper en bil som är direkt farlig. Eller rättare sagt jag vet att det är så.
Citera
2011-07-15, 11:35
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Hej jag har ett dilemma, du kanske kan hjälpa mig? Har så svårt att bedöma återstående livslängd på denna fjäder.

Jag förutspår att den kommer gå av imorgon, hur lägger jag fram det för kunden att jag vill byta fyra fungerande fjädrar på hans bil utan att han anklagar mig för att byta saker i onödan?

Hade det varit frågan om bromsbelägg som går i skivan eller ett avtrampat bromsrör pga rost hade jag förstått att man vill lägga skuldbördan på gällande verkstad, men en fjäder som går av? Var går gränsen, skall man fråga kunden om man får byta allt som inte ser nytt ut för att man skall ha 'ryggen fri'?

Om en fjäder går rakt av så syns det garanterat om man avlastar fjädern. det kan jag garantera dig. Annars ska du nog sluta skruva bil. Det syns rejält och hörs om bryter lite lätt i leder/fjädrar om dom inte mår prima. SEN ska man aldrig byta något utan fråga kunden. Men det hade du missat?
Citera
2011-07-15, 11:51
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Om en fjäder går rakt av så syns det garanterat om man avlastar fjädern. det kan jag garantera dig. Annars ska du nog sluta skruva bil. Det syns rejält och hörs om bryter lite lätt i leder/fjädrar om dom inte mår prima. SEN ska man aldrig byta något utan fråga kunden. Men det hade du missat?
Frågan jag ställde till dig löd: hur lång livslängd har fjädern på bilden?
Du har ju nämligen en brottanvisning där fjädern möter tallriken i belastat läge pga rosten som skapats av friktionen. Om du inte kan svara så konsultera en duktig mekaniker, för enligt dig skall han enkelt kunna bedömma detta då den är avlastad på bilden.

Det kanske är du som skall börja jobba med bilar istället, med tanke på vilken unik diagnostisk förmåga du verkar besitta.
Du får gärna citera stycket där jag skrev att man skall byta saker innan man kontaktat kunden förresten.

Du som verkar bra på att förutspå saker, hur lång tid skulle det uppskattningsvis ta innan snacket börjar gå om "att man kan inte lämna in bilen hos jan itor, han vill ju byta saker som inte är trasiga för sisådär 10-15k utöver service, undrar hur många han blåser på det viset.." osv osv.
Citera
2011-07-15, 12:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Det är bullshit! Det är väldigt standard att gå igenom punkter på bilen som kan bli en trafikfara dvs broms/chassie/fjädring... Sen att det skiljer kontroller gällande drivlina må vara en sak. Sluta bortförklara att du inte kan ditt jobb. Eller att ni tajtar till tider. Det är ju ingen annan än just ni som förlorar på chansa/fuska.. Hur fan kommer det sig att annars utomstående icke märkesverstäder överlever. Jo dom är måna om sina kunder. Jag lovar att kunden hellre låter bilen stå över en dag till än att ni släpper en bil som är direkt farlig. Eller rättare sagt jag vet att det är så.

Ojdå!, Vad ilsk du vart då.

.
Citera
2011-07-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ojdå!, Vad ilsk du vart då.

.

Äh han har inte fått ligga på länge och försöker hävda sig på nätet bara för det, okunnig är den jäkeln också.
Citera
2011-07-15, 14:17
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Äh han har inte fått ligga på länge och försöker hävda sig på nätet bara för det, okunnig är den jäkeln också.

ja det kom ju verkligen från rätt röv...
Citera
2011-07-15, 14:19
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Hej hopp här går diskussionens vågor höga ser jag. Jag får erkänna att jag var en aning trött när jag startade tråden så jag var lite väl otydlig. Givetvis hade jag fått bekosta en reparation om detta hade upptäckts vid servicen, jag har inga föreställningar om att sådant utförs gratis (inte ens lampor byts utan kostnad), men nu måste jag betala en massa "extra" i och med att den lämnats in, undersökts och så vidare, dessutom är jag ju av med kärran igen under tiden den är på reparation.

Vad jag surar över är just att om den nu var så utsliten som servicegubben hävdade borde det väl ha upptäckts vid en service och kunnat fixas då? Förra året hade jag den inne på service på en annan verkstad och två månader senare lyste oljelampan helt plötsligt. Det visade sig att ramen runt ett oljefilter inte fästs ordentligt och oljetrycket därför sjunkit. Dyrbar reparation (hos en annan verkstad såklart) men gubben som servat kärran bara garvade åt mig när jag ringde och skällde, jag kunde inte bevisa att det lossnat på grund av servicen. Håller alla verkstäder på med sådana scams?

Så, anyway, är det rimligt att kräva att verkstaden som faktiskt missat ett så här uppenbart fel i alla fall inte klämmer mig på mer än materialkostnaden?
Citera
2011-07-15, 14:27
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Frågan jag ställde till dig löd: hur lång livslängd har fjädern på bilden?
Du har ju nämligen en brottanvisning där fjädern möter tallriken i belastat läge pga rosten som skapats av friktionen. Om du inte kan svara så konsultera en duktig mekaniker, för enligt dig skall han enkelt kunna bedömma detta då den är avlastad på bilden.

Det kanske är du som skall börja jobba med bilar istället, med tanke på vilken unik diagnostisk förmåga du verkar besitta.
Du får gärna citera stycket där jag skrev att man skall byta saker innan man kontaktat kunden förresten.

Du som verkar bra på att förutspå saker, hur lång tid skulle det uppskattningsvis ta innan snacket börjar gå om "att man kan inte lämna in bilen hos jan itor, han vill ju byta saker som inte är trasiga för sisådär 10-15k utöver service, undrar hur många han blåser på det viset.." osv osv.

Är du ordblind? Skrev jag nånstans att man ska byta saker i onödan eller mot kundens önkemål? tror inte det kompis. Eller rättare sagt det skrev jag aldrig. Det jag dock skrev var att att man kunde ju verkligen önska mer av mekarnas kompetens. Samt det är ju aldrig fel att infomera kunden om att " Du din vänstra fjäder ser lite vissen ut, Vi kan byta den om du önskar. Brister den så kan den hoppar ur läge, alternativt skära sönder däck and so on and so on." Men nej då är man slö och skiter i det. Sen undrar du varför folk blir griniga eller inte har förtroende för verkstäder. Hmmm det är en gåta är det inte säg?

Vet inte vart eller med vilka bilar du leker docktor på! Men jag skulle inte bli förvånad om det handlar om Volvo eller Vag! Jag själv jobbar för Audi AG och vi/dom är pinsamt medvetna om hur dåliga verkstäderna är och att kompetensen är bristande. I alla led. Från kundmotagare till verkstadschef.
Och min förmåga att sia verkar ju helt underbar då jag bergiper att man för en dialog med kunden. Har kunden svart på vitt att "detta kan hända" SÅ är den ju med i matchen. Men alla kunder är ju idioter om man får tro mekaniker. Kan det beror på det krävs en idiot för känna igen en annan?
Citera
2011-07-15, 14:35
Medlem
Citat:
ja det kom ju verkligen från rätt röv...

Definitivt, jag skulle då aldrig lämna bilen till en sådan som dig.
Då skulle jag tom hellre gå till "hassans bilfix" och vad det heter.

Folk som jobbar inom lite större kedjor tror sig alltid och det visar sig dessutom i 99 fall av 100 att dessa är inkompetenta klåpare som bara kan läsa manualer och diagnosverktyg.
Citera
2011-07-15, 16:55
Medlem
eiskalls avatar
Citat:

Ajaj, nicerpm blev förnedrad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in