2011-07-13, 20:18
Medlem
Godkväll. Någon som vet ungefär vilket straff man kan få om man skjutsar fyra i baksätet där bara tre är tillåtet? Har fortfarande körkortet på prövotid.
Citera
2011-07-13, 20:22
Medlem
Erich.Honeckers avatar
På vilket sätt är det relevant att du har körkortet på prövotid?
Citera
2011-07-13, 20:24
Medlem
Släng in en i bagaget istället, snuten kommer inte se det, om inte personen hoppar in i bagaget precis framför snuten eller personen hoppar ut precis framför snuten.
Citera
2011-07-13, 20:25
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
På vilket sätt är det relevant att du har körkortet på prövotid?
Ganska relevant eftersom du behöver körkort för att köra bil och är han under prövotid kan en konsekvens vara att de rycker lappen.
Citera
2011-07-13, 20:27
Medlem
Ja precis som tidigare talare så undrar jag väl egentligen om man kan bli av med körkortet för det? Känns lite billigt eller vad man ska säga men jag har som sagt ingen aning!
Citera
2011-07-13, 20:27
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Ganska relevant eftersom du behöver körkort för att köra bil och är han under prövotid kan en konsekvens vara att de rycker lappen.
Förlorar man lättare körkortet om man har det på prövotid?
Citera
2011-07-13, 20:41
Medlem
radarsprays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Förlorar man lättare körkortet om man har det på prövotid?
Ja, det är därför det heter prövotid. Det påminner lite om villkorlig frigivning.
Citera
2011-07-13, 20:49
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarspray
Ja, det är därför det heter prövotid. Det påminner lite om villkorlig frigivning.

Samma lagar och regler gäller väl oavsett prövotid eller inte? Enda skillnaden, när jag tog körkort iaf, är att körkortet måste tas på nytt om det bli indraget innan prövotiden gått ut, oavsett "spärrtid".

Körkortet blir inte indraget lättare för att en person har prövotid.
Senast redigerad av stillsam 2011-07-13 kl. 20:51.
Citera
2011-07-13, 20:54
Medlem
radarsprays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Samma lagar och regler gäller väl oavsett prövotid eller inte? Enda skillnaden, när jag tog körkort iaf, är att körkortet måste tas på nytt om det bli indraget innan prövotiden gått ut, oavsett "spärrtid".

Körkortet blir inte indraget lättare för att en person har prövotid.

Mitt fel, hade för mig att det rök fortare om man körde för fort mm (t.ex att polisen tog det vid 10km/tim f.f istället för 30(?)). men det verkar inte stämma.
Citera
2011-07-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redhawksuper11
Godkväll. Någon som vet ungefär vilket straff man kan få om man skjutsar fyra i baksätet där bara tre är tillåtet? Har fortfarande körkortet på prövotid.

Jag tror att straffet är: Inget, bara alla som kan har bälte och bilen inte är överlastad.
Citera
2011-07-13, 21:31
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Jag tror att straffet är: Inget, bara alla som kan har bälte och bilen inte är överlastad.

Tidigare var det inte olagligt. Men sedan 1 januari 2006 är det böter på att skjutsa fler personer än registreringsbeviset tillåter.
Senast redigerad av stillsam 2011-07-13 kl. 21:34.
Citera
2011-07-13, 21:36
Medlem
FrankRosenthals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Tidigare var det inte olagligt. Men sedan 1 januari 2006 är det böter på att skjutsa fler personer än registreringsbeviset tillåter.

Har också alltid undrat detta. Är du säker på att det bara är böter? Och i så fall hur mycket?

Har alltid varit lite orolig över detta då det har hänt att jag skjutsat fler än 3 i baksätet men är det "bara" böter så behöver jag ju inte tänka på det mer. Hade varit skönt att verkligen få veta.

EDIT: Borde egentligen bara ta reda på det själv. He he
Senast redigerad av FrankRosenthal 2011-07-13 kl. 21:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in