Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Är också inne på att flytta till Edinburgh då jag inte känner att jag har så mycket kvar att hämta här i Sverige.
Har sökt en del jobb inom webbranschen, kommer i sådana fall antingen hålla på med webbutveckling eller marknadsföring på internet. Min nuvarande lön i Sverige ligger på ca 25.000 SEK och det klarar jag mig väldigt bra på i den stad jag lever i.
25.000 SEK direkt översatt till pund med dagens växelkurs är 2440 pund. Vilket är 29.280 pund om året.
Är det en låg/medel eller hög lön i Edinburgh? Vart bör jag sikta för att kunna leva ett liknande liv som jag lever idag? Det är svårt att löneförhandla när man har noll koll på levnadskostnader och vad som är normalt.
Är det svårt att hitta boende? Hur är standarden? Har hört att det är "väldigt låg" standard på mycket boenden i Storbritannien. I sådana fall; vad menas med "låg"? Vad är det som är sämre relativt till Sverige? Ligger boendekostnaderna ungefär på samma nivå som i Sverige? Alltså typ 6500 KR hyra för en 2a.
Jag kan inte svara på vad en webbutvecklare drar in här, dessvärre, men strax under 30k om året klarar du dig förbannat bra på. Som nyexad från universitet brukar går de flesta in i någon form av graduate program - då brukar lönerna starta någonstans mellan £15-25k, och runt 20kr är nog vanligast (från det jag sett/hört; det högsta jag sett var för en butikskedja (aldi) som erbjuder 40k+bil). En fräsch universitetsföreläsare kan räkna med ca £30-32k, och en senior lecturer ca 40. Det är nog de enda referenserna jag kan ge dig.
Att hitta boende är inga problem, bara att kolla på gumtree eller söker efter "accommodation edinburgh" eller liknande så hittar du massor. Låg standard.. tja. Saken är den att husen är till stor del jävligt gamla, jag bor i en lägenhet som byggdes i slutet på 1800 talet och det är inte ovanligt alls - här i Edinburgh finns t.ex. "new town" och "Old town" där new town påbörjades på 1700-talet, hehe. Annars får man vad man betalar för, precis som hemma. Om du lägger mellan £4-500pcm och delar en 3a med 1 till så får du en jävligt fin lägenhet, finns 2or runt £6-700 också som är fina. Kort och gott är standarden inte "väldigt låg" sålänge du inte betalar "väldigt lite", det enda du bör komma ihåg är att värme nästan aldrig ingår, och billigt är det ta mig fan inte.