2011-07-13, 17:06
Medlem
tigerflowers avatar
Hej flashbackare.
Jag har ända sedan min vistelse i Skottland förra året (Edinburgh som nämnt i rubriken) haft ett enormt drag tillbaka till staden. Helt otroliga möten med människor, vackra byggnader och mycket utbud av både uteliv och kultur.
Det jag nu lurar på är om det finns någon som har direkt erfarenhet av detta? Tyvärr är mina vänner för fega och känner inte att de vill lämna sina hemorter för äventyr, så ser ut som om det blir en ensamtripp.

Jobb/boende - svårt att få?
Lönen ska ju vara ganska dålig har jag hört, men man kan nog överleva det mesta
Citera
2011-07-14, 23:28
Medlem
Salgouds avatar
Har svarat på ditt pm o tror inte det finns något att tillägga här, men eftersom många har tagit kontakt med mig när jag erbjudit att svara på frågor om Edinburgh i andra trådar tänkte jag bara kasta in att jag fortfarande gärna gör det - om någon annan skulle kika förbi som har liknande funderingar.

Eller jo förresten, lönen frågade du inte om i PM. Minimum wage är £5.93 om du är över 20, vilket är ungefär vad du kan vänta dig om du jobbar i bar/cafe/pub/restaurang/reception, lite mer finns att kamma hem på okvalificerade adminjobb men då träffar du också mindre folk såklart och det är kanske lite mer enformigt. Skatten är dock inte så hög, och man får tjäna £7,745 skattefritt (ofta dras det o så får du säga till i slutet av året). Sen är skatten 20% så man får behålla mkt av det lilla man får.
Citera
2011-07-19, 00:04
Medlem
tigerflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Har svarat på ditt pm o tror inte det finns något att tillägga här, men eftersom många har tagit kontakt med mig när jag erbjudit att svara på frågor om Edinburgh i andra trådar tänkte jag bara kasta in att jag fortfarande gärna gör det - om någon annan skulle kika förbi som har liknande funderingar.

Eller jo förresten, lönen frågade du inte om i PM. Minimum wage är £5.93 om du är över 20, vilket är ungefär vad du kan vänta dig om du jobbar i bar/cafe/pub/restaurang/reception, lite mer finns att kamma hem på okvalificerade adminjobb men då träffar du också mindre folk såklart och det är kanske lite mer enformigt. Skatten är dock inte så hög, och man får tjäna £7,745 skattefritt (ofta dras det o så får du säga till i slutet av året). Sen är skatten 20% så man får behålla mkt av det lilla man får.

Svarade på PM:et innan jag såg detta,
tack igen ! Nu blev jag motiverad
Citera
2011-07-23, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerflower
Hej flashbackare.
Jag har ända sedan min vistelse i Skottland förra året (Edinburgh som nämnt i rubriken) haft ett enormt drag tillbaka till staden. Helt otroliga möten med människor, vackra byggnader och mycket utbud av både uteliv och kultur.
Det jag nu lurar på är om det finns någon som har direkt erfarenhet av detta? Tyvärr är mina vänner för fega och känner inte att de vill lämna sina hemorter för äventyr, så ser ut som om det blir en ensamtripp.

Jobb/boende - svårt att få?
Lönen ska ju vara ganska dålig har jag hört, men man kan nog överleva det mesta

Finns gott om "call center/support" jobb mm. Lönen är kass men bättre än i Sverige. Håller med om utelivet och människorna. Är du ung och har en bit kvar till karriär och kan tänka dig jobba med support eller dylik, go for it, du kan plugga upp dig därborta sen och få bra jobb
Citera
2011-08-01, 14:20
Medlem
xertions avatar
Är också inne på att flytta till Edinburgh då jag inte känner att jag har så mycket kvar att hämta här i Sverige.

Har sökt en del jobb inom webbranschen, kommer i sådana fall antingen hålla på med webbutveckling eller marknadsföring på internet. Min nuvarande lön i Sverige ligger på ca 25.000 SEK och det klarar jag mig väldigt bra på i den stad jag lever i.

25.000 SEK direkt översatt till pund med dagens växelkurs är 2440 pund. Vilket är 29.280 pund om året.

Är det en låg/medel eller hög lön i Edinburgh? Vart bör jag sikta för att kunna leva ett liknande liv som jag lever idag? Det är svårt att löneförhandla när man har noll koll på levnadskostnader och vad som är normalt.

Är det svårt att hitta boende? Hur är standarden? Har hört att det är "väldigt låg" standard på mycket boenden i Storbritannien. I sådana fall; vad menas med "låg"? Vad är det som är sämre relativt till Sverige? Ligger boendekostnaderna ungefär på samma nivå som i Sverige? Alltså typ 6500 KR hyra för en 2a.
Citera
2011-08-10, 12:25
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Är också inne på att flytta till Edinburgh då jag inte känner att jag har så mycket kvar att hämta här i Sverige.

Har sökt en del jobb inom webbranschen, kommer i sådana fall antingen hålla på med webbutveckling eller marknadsföring på internet. Min nuvarande lön i Sverige ligger på ca 25.000 SEK och det klarar jag mig väldigt bra på i den stad jag lever i.

25.000 SEK direkt översatt till pund med dagens växelkurs är 2440 pund. Vilket är 29.280 pund om året.

Är det en låg/medel eller hög lön i Edinburgh? Vart bör jag sikta för att kunna leva ett liknande liv som jag lever idag? Det är svårt att löneförhandla när man har noll koll på levnadskostnader och vad som är normalt.

Är det svårt att hitta boende? Hur är standarden? Har hört att det är "väldigt låg" standard på mycket boenden i Storbritannien. I sådana fall; vad menas med "låg"? Vad är det som är sämre relativt till Sverige? Ligger boendekostnaderna ungefär på samma nivå som i Sverige? Alltså typ 6500 KR hyra för en 2a.

Jag kan inte svara på vad en webbutvecklare drar in här, dessvärre, men strax under 30k om året klarar du dig förbannat bra på. Som nyexad från universitet brukar går de flesta in i någon form av graduate program - då brukar lönerna starta någonstans mellan £15-25k, och runt 20kr är nog vanligast (från det jag sett/hört; det högsta jag sett var för en butikskedja (aldi) som erbjuder 40k+bil). En fräsch universitetsföreläsare kan räkna med ca £30-32k, och en senior lecturer ca 40. Det är nog de enda referenserna jag kan ge dig.

Att hitta boende är inga problem, bara att kolla på gumtree eller söker efter "accommodation edinburgh" eller liknande så hittar du massor. Låg standard.. tja. Saken är den att husen är till stor del jävligt gamla, jag bor i en lägenhet som byggdes i slutet på 1800 talet och det är inte ovanligt alls - här i Edinburgh finns t.ex. "new town" och "Old town" där new town påbörjades på 1700-talet, hehe. Annars får man vad man betalar för, precis som hemma. Om du lägger mellan £4-500pcm och delar en 3a med 1 till så får du en jävligt fin lägenhet, finns 2or runt £6-700 också som är fina. Kort och gott är standarden inte "väldigt låg" sålänge du inte betalar "väldigt lite", det enda du bör komma ihåg är att värme nästan aldrig ingår, och billigt är det ta mig fan inte.
Citera
2011-08-10, 15:42
Medlem
Harrypotheads avatar
Håller med Salgoud angående lägenheterna här i Skottland. Jag hade tur och fick mig en nybyggd lägenhet (dock i Glasgow) för £550 per månad, tre rum och kök + balkong, hiss och hela köret.

Edit: Min upplevelse är att generellt sätt så är lägenheterna usla, dåligt isolerade och bara enkelglas i många fall samt heltäckningsmatta. Man får vänja sig med att det mesta är väldigt gammalt här.

Lättaste stället att hitta lägenheter är väl att börja med rightmove.co.uk (finns garanterat fler!).
Citera
2011-09-14, 12:37
Medlem
Jag har fått ett jobberbjudande en bit utanför Glasgow. Jobbet är 30 min (med tåg) utanför Glasgow och är på IMB:s call centre.

Startlönen ligger på 14000 £ per år (148540 Sek per år). Hur klarar man sig på en sådan lön? är kostnaderna på alkohol, mat, kläder och elektronik högre eller lägre än vad det är i Sverige?
Citera
2011-09-14, 15:20
Medlem
Powens avatar
Är också sugen på att dra till Edinburgh. Jag har ju läst på elprogrammet men inte gjort någon lärlings tid. Så jobba inom det är ju kört. Vad har jag för andra alternativ att jobba inom?
Citera
2015-12-24, 09:59
Medlem
Hejsan!! Jag har också tänkt flytta till Edinburgh, men då om ett år då jag är klar med min sjuksköterskeutbildning nästa januari. Har ni någon erfarenhet om jobb som sjuksköterska där? eller vet ni om det är lätt att få jobb som nyexaminerad sjuksköterska i Edinburgh? Några tips på hur man kan göra? 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in