2011-07-13, 16:35
Medlem
Haak0ns avatar
Vi är säkert inte ensamma i den här lilla hålan om att ha kebaberior som serverar något dom kallar "stark vitlöksost" på t.ex. sina pizzor. Detta verkar vara precis vad det låter som - någon typ av färskost med mycket vitlökssmak och ganska rejäl styrka. Det är inte tugga-på-en-rå-vitlöksklyfta styrka utan snarare bita-i-en-rå-thaichili styrka.

Efter att ha fattat tycke för den här osten, som är riktigt god, bestämde vi oss för att se om det inte gick att replikera smaken hemma. Det bästa resultatet vi har lyckats exprimentera oss fram till ännu så länge är någon typ av örtkryddad färskost med stora mängder färsk vitlök i. Detta ger en smak som ligger ganska nära den man får på pizzan, men ingen styrka. Öser man på med ännu mer vitlök blir det snarare beskt och inte speciellt trevligt att äta, och inte heller så värst mycket starkare.

Frågan är nu om det går att få ordentlig styrka i osten med bara vitlök, om det skulle hjälpa att fräsa, rosta, koka eller vad man nu kan tänka sig göra med vitlöken, eller att det helt enkelt är så att tillverkarna 'fuskar' med någon typ av chiliextrakt?

Om någon skulle veta någonstans, helst på internet eller i södra Sverige, där man som privatperson kan få tag på samma ost som kebaberiorna skulle det också vara mycket uppskattat!
Citera
2011-07-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Vi är säkert inte ensamma i den här lilla hålan om att ha kebaberior som serverar något dom kallar "stark vitlöksost" på t.ex. sina pizzor. Detta verkar vara precis vad det låter som - någon typ av färskost med mycket vitlökssmak och ganska rejäl styrka. Det är inte tugga-på-en-rå-vitlöksklyfta styrka utan snarare bita-i-en-rå-thaichili styrka.

Efter att ha fattat tycke för den här osten, som är riktigt god, bestämde vi oss för att se om det inte gick att replikera smaken hemma. Det bästa resultatet vi har lyckats exprimentera oss fram till ännu så länge är någon typ av örtkryddad färskost med stora mängder färsk vitlök i. Detta ger en smak som ligger ganska nära den man får på pizzan, men ingen styrka. Öser man på med ännu mer vitlök blir det snarare beskt och inte speciellt trevligt att äta, och inte heller så värst mycket starkare.

Frågan är nu om det går att få ordentlig styrka i osten med bara vitlök, om det skulle hjälpa att fräsa, rosta, koka eller vad man nu kan tänka sig göra med vitlöken, eller att det helt enkelt är så att tillverkarna 'fuskar' med någon typ av chiliextrakt?

Om någon skulle veta någonstans, helst på internet eller i södra Sverige, där man som privatperson kan få tag på samma ost som kebaberiorna skulle det också vara mycket uppskattat!
Den blir inte starkare av att dy kokar/staker eller rostar vitlöken. Tvärtom. Förmodligen är den kryddad med något mer, prova harissa eller någon chilipasta, eller cayennpeppar.
Citera
2011-07-13, 21:57
Medlem
Hade du i vitlökssalt? Ett annat tips kan vara att ha i lite riven parmesan. Här finns recept i mängd på vitlöksost: http://www.cooks.com/rec/search/0,1-...spread,FF.html
Citera
2011-07-15, 13:20
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Hade du i vitlökssalt? Ett annat tips kan vara att ha i lite riven parmesan. Här finns recept i mängd på vitlöksost: http://www.cooks.com/rec/search/0,1-...spread,FF.html

Blir varken 'chilistyrka' utav vitlökssalt eller parmesan.

I övrigt låter det väldigt intressant och jag skulle gärna äta på den pizzerian om det nu är sådant klös i smaken som det låter på TS. Vart ligger detta nånstans? *håller tummarna att det ligger i närheten*

När jag ber om att få en stark pizza så får jag som starkast kanske lite jalapenos, tabasco, tacosås och någon "stark krydda". Blir ju inte mycket starkare än en vanlig Acapulco eller TexMex-pizza.

Edit: Kan det kanske vara något som nissarna i EpicMealtime brukar hålla på att göra ibland, typ färskost/philadelphia med skurna jalapenos och saft från chili etc. Ser väldigt gott ut om inte annat.
Citera
2011-07-15, 13:49
Medlem
Haak0ns avatar
Om du, av någon anledning, skulle befinna dig i närheten av Sölvesborg finns den på Pizzaboden. Har även käkat den någon gång för ett par år sedan på ett litet pizzahak i Kristianstad som jag tyvärr inte kan komma ihåg vad det hette. Jag kan tänka mig att den finns lite var som, bara att hålla ögonen öppna när man beställer pizza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in