2011-07-13, 15:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
För ett par år sen 12v konverterade jag en mt5:a och slängde på ett 12v 2.2Ah batteri av denna typen(se länk) men har haft lite problem med ett relä som gör att batteriet hela tiden töms på ström och det har hänt 1 gång mitt i vintern och konstant sen minst 1 månad tillbaka.
När jag startar så märker jag att batteriet är helt tomt då varvräknarnålen fladdrar när blinkersen är igång men räcker att jag kör 15-20minuter för att varvräknarnålen ska sluta fladdra när blinkersen används så batteriet laddas.
Batteriet sitter svåråtkomligt så funderar på att byta det nu när motorn ska bytas men samtidigt känns det dumt då batteriet tar emot laddning, blybatterier av starttyp är ju känsliga för djupurladdning men hur bra tål denna typen av blybatteri att djupurladdas?

Helkapslad och underhållsfri. För användning till bl.a. larmsystem, nödbelysning, modellbyggen etc.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161193806

Har ett relä parallellkopplat med framlampan som ska koppla in/ur batteriet efter hur motorn går, det har funkat bra bortsett 1 stort problem, det kommer in vatten i relä't som börjar rosta och slutar fungera.
Att lägga relä't i en plastpåse med en halv rulle eltejp runt funkar inte, idéer på hur jag kan fuktsäkra relä't?
Löda på sladdar och sen lägga relä´t i en kondom och fylla på med smält stearin?

/Arne.Anka
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-07-13 kl. 15:53.
Citera
2011-07-13, 16:06
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
För ett par år sen 12v konverterade jag en mt5:a och slängde på ett 12v 2.2Ah batteri av denna typen(se länk) men har haft lite problem med ett relä som gör att batteriet hela tiden töms på ström och det har hänt 1 gång mitt i vintern och konstant sen minst 1 månad tillbaka.
När jag startar så märker jag att batteriet är helt tomt då varvräknarnålen fladdrar när blinkersen är igång men räcker att jag kör 15-20minuter för att varvräknarnålen ska sluta fladdra när blinkersen används så batteriet laddas.
Batteriet sitter svåråtkomligt så funderar på att byta det nu när motorn ska bytas men samtidigt känns det dumt då batteriet tar emot laddning, blybatterier av starttyp är ju känsliga för djupurladdning men hur bra tål denna typen av blybatteri att djupurladdas?

Helkapslad och underhållsfri. För användning till bl.a. larmsystem, nödbelysning, modellbyggen etc.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161193806

Blybatterier som laddas ur får en beläggning av blysulfat, desto längre tid desto allvarligare beläggning. Det är ingen skillnad om det är ett startbatteri eller ett underhållsbatteri. Den här beläggningen gör att batteriet tappar kapacitet. Det går snabbt att ladda ur och snabbt att ladda upp. Blybatterier ska helst alltid vara fulladdade och blybatterier som inte används ska underhållsladdas.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har ett relä parallellkopplat med framlampan som ska koppla in/ur batteriet efter hur motorn går, det har funkat bra bortsett 1 stort problem, det kommer in vatten i relä't som börjar rosta och slutar fungera.
Att lägga relä't i en plastpåse med en halv rulle eltejp runt funkar inte, idéer på hur jag kan fuktsäkra relä't?
Löda på sladdar och sen lägga relä´t i en kondom och fylla på med smält stearin?

/Arne.Anka

Varför inte skaffa ett relä som redan är skyddat mot fukt?
Citera
2011-07-13, 16:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Varför inte skaffa ett relä som redan är skyddat mot fukt?
Inte hittat nåt relä som är vattentätt.
Citera
2011-07-13, 18:04
Medlem
INTPs avatar
www.elfa.se
Dom har mängder av relän, finns garanterat något förseglat 12V relä, även om man kanske får kompromissa och välja något som inte är avsett för fordonsbruk. (Vanliga simpla universalbilrelän är för övrigt inget vidare egentligen, så det är knappast en nackdel.)

Ett sånt batteri tål antagligen ett par hundra urladdningar till tomt om det laddas fullt ganska omgående efteråt, sämre om det inte laddas ordentligt och bättre om det inte laddas ur helt.
Personligen skulle jag inte byta något sådant i förebyggande syfte på en MT, även de mest svåråtkomliga delarna (bortsett från det som kräver delning av motorblocket) går ju få tag i på tio minuter om man har rätt verktyg.
Citera
2011-07-13, 20:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
www.elfa.se
Dom har mängder av relän, finns garanterat något förseglat 12V relä, även om man kanske får kompromissa och välja något som inte är avsett för fordonsbruk. (Vanliga simpla universalbilrelän är för övrigt inget vidare egentligen, så det är knappast en nackdel.)
Har tittat på elfa innan och inte hittat nåt som är specifierat vattentätt, närmaste är helgjutet relä i 200kr klassen.
Men iofs, skulle nog gå att täta runt kontaktbenen med epoxylim.
Citat:
Personligen skulle jag inte byta något sådant i förebyggande syfte på en MT, även de mest svåråtkomliga delarna (bortsett från det som kräver delning av motorblocket) går ju få tag i på tio minuter om man har rätt verktyg.
Batteriet sitter svåråtkomligt under en plåt som håller upp bl.a blinkers, baklampa och bakskärm samt blir del skador på rostskyddsfärgen.
Ska snart göra en mindre storrenovering så ett batteribyte skulle inte va nåt direkt extrajobb, men lutar mot att jag laddar batteriet med kompisens dyra elektroniska automatiska laddare och sen gör ett belastningstest med en 20w lampa.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-07-13 kl. 21:04.
Citera
2011-07-13, 21:32
Medlem
INTPs avatar
Klickade in på måfå i reläavdelningen, hamnade på detta:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-157-32&toc=18836
Avsett för kretskortsmontering, men det går löda fast kablar och limma dom så benen på relät inte bryts av när kablarna rör sig. Tål upp till 5A, vet inte vad du har för behov på den fronten. Finns säkert bättre alternativ, detdär kostar 23.30 plus moms.

Kollar du "Kapslingsklass" så står det IP67, den första siffran står för hur bra skyddat det är mot fasta föremål (fingrar, damm etc.) och den andra gäller vattentäthet. 00 skulle betyda helt oskyddade grejer som t.ex. i en transformatorstation/ställverk, 67 är det högsta skyddet som både är dammtätt och vattentätt ner till något djup som ska anges någonstans - hur som helst, funkar det under vatten lär det vara tillräckligt tätt för att sitta på en moped.

Om jag minns rätt är IP54 den lägsta klassning som krävs på nätansluten elutrustning som används utomhus, alltså grejer som måste vara säkra att använda även i regn.
Citera
2011-07-13, 23:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Avsett för kretskortsmontering, men det går löda fast kablar och limma dom så benen på relät inte bryts av när kablarna rör sig.
tittade bara på relä'n med rejäla ben.
Citat:
Tål upp till 5A, vet inte vad du har för behov på den fronten.
12VDC styrström, 12VAC torde funka men kräver en mindre modifiering av elsystemet som är avsäkrat på 10A.
Citat:
67 är det högsta skyddet som både är dammtätt och vattentätt ner till något djup som ska anges någonstans
15cm till 1meters djup men finns ip68 också.

Citat:
Om jag minns rätt är IP54 den lägsta klassning som krävs på nätansluten elutrustning som används utomhus, alltså grejer som måste vara säkra att använda även i regn.
Ip54 tillåter viss inträngning av vatten=rost, först vid IPx7 är det helt vattenskyddat.
Citera
2011-07-14, 02:14
Medlem
INTPs avatar
Tydligen inte nödvändigt att lära dig något om kapslingsklasser.
Citera
2011-07-14, 02:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Jo de ligger nånstans LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT bak i huvudet, tyckte de kunde va bra att läsa om när jag skulle koppla lysrör i fuktig miljö för 3år sen

Hitta iallafall ett helgjutet relä på kjell.co jag tänkte prova med, switchar 15A och är bara 3km dit, elfa ligger 15km bort
http://www.kjell.com/?item=36102&path=239000000,253500000,257500000
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-07-14 kl. 02:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in