För ett par år sen 12v konverterade jag en mt5:a och slängde på ett 12v 2.2Ah batteri av denna typen(se länk) men har haft lite problem med ett relä som gör att batteriet hela tiden töms på ström och det har hänt 1 gång mitt i vintern och konstant sen minst 1 månad tillbaka.
När jag startar så märker jag att batteriet är helt tomt då varvräknarnålen fladdrar när blinkersen är igång men räcker att jag kör 15-20minuter för att varvräknarnålen ska sluta fladdra när blinkersen används så batteriet laddas.
Batteriet sitter svåråtkomligt så funderar på att byta det nu när motorn ska bytas men samtidigt känns det dumt då batteriet tar emot laddning, blybatterier av starttyp är ju känsliga för djupurladdning men hur bra tål denna typen av blybatteri att djupurladdas?
Helkapslad och underhållsfri. För användning till bl.a. larmsystem, nödbelysning, modellbyggen etc.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161193806
Har ett relä parallellkopplat med framlampan som ska koppla in/ur batteriet efter hur motorn går, det har funkat bra bortsett 1 stort problem, det kommer in vatten i relä't som börjar rosta och slutar fungera.
Att lägga relä't i en plastpåse med en halv rulle eltejp runt funkar inte, idéer på hur jag kan fuktsäkra relä't?
Löda på sladdar och sen lägga relä´t i en kondom och fylla på med smält stearin?
/Arne.Anka