2011-07-13, 13:35
Medlem
Har precis dragit upp en stilig gädda som vi tänkte grilla ikväll.
Problemet är att vi är ute med husvagn och inte har allt för mycket ingredienser.
Någon som har förslag på vad man kan använda när vi har citronpeppar, svartpeppar, flingsalt, dragon, lime, flytande margarin, olivolja och tomat.
Kan man sy ihop något smarrigt foliebakat av dessa ingredienser, eller måste vi pallra oss iväg till nån affär och köpa mer prylar?
Citera
2011-07-13, 13:52
Medlem
stilltons avatar
det viktigaste är att du filear den så du inte tillagar den med skinnet på.
du kanske kan grilla dom i halster väldigt hett under 10-20 sekunder på varje sida. sen slänga dom i foliepaket med citronpeppar och en rejäl klick margarin. kommer nog inte bli supergott, men iaf ätbart.
Citera
2011-07-13, 13:59
Medlem
Citat:
du kanske kan grilla dom i halster väldigt hett under 10-20 sekunder på varje sida. sen slänga dom i foliepaket med citronpeppar och en rejäl klick margarin. kommer nog inte bli supergott, men iaf ätbart.

Filéa en gädda?? Lycka till.
Citera
2011-07-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton

Varför måste jag filea den?
Känns jobbig med tanke på att vi inte har så bra knivar med oss.
Citera
2011-07-13, 14:00
Medlem
Brutes avatar
Citat:

Varför inte grilla gädda med skinnet på?
Hur många gäddor har du grillat?

//Brute
Citera
2011-07-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drown69
Filéa en gädda?? Lycka till.

Menar du att det skulle vara svårt att filea en gädda?
Bland det lättaste
Citera
2011-07-13, 18:56
Medlem
stilltons avatar
den ganska ökända dysmaken ("gäddsmaken") sitter främst i skin och fjäll. därför tycker jag att det är en förutsättning att man filear den för att den ska bli ätbar. åtminstone som huvudrätt.
Citera
2011-07-13, 19:05
Medlem
Marskattans avatar
Citat:
den ganska ökända dysmaken ("gäddsmaken") sitter främst i skin och fjäll. därför tycker jag att det är en förutsättning att man filear den för att den ska bli ätbar. åtminstone som huvudrätt.

Jag har alltid tillagat gädda med skinnet på, på grill som i ugn och det smakar kanon. Gädda ska smaka gädda. Annars kan man köpa en torsk i fiskbilen...
Citera
2011-07-13, 19:52
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marskattan
Jag har alltid tillagat gädda med skinnet på, på grill som i ugn och det smakar kanon. Gädda ska smaka gädda. Annars kan man köpa en torsk i fiskbilen...
ja, jag har ätit gädda vid ett fåtal gånger och tycker inte direkt om smaken. jag tar aldrig upp gädda om jag får det på kroken.
mina tips gäller alltså för merparten av befolkningen, och inte för gäddfantasten.
jag bedömde TS fråga som att han inte är nån stor fiskälskare, utan som en som skulle vilja prova på att tillaga gädda mest för att få äta den fisk han själv fångat.
Citera
2011-07-14, 10:07
Medlem
dePauls avatar
Visst har gädda en mycket speciell smak om skinnet lämnas på. Dock tror jag att i samband med grillning så bränner man bort den mesta av densamma. Det vill säga - det är inte lika noga med att avlägsna skinnet i samband med grillning som det skulle vara i samband med ugnsgräddning eller stekning i panna.

Trots det skulla jag nog likväl ta bort skinnet och dessutom filéat fisken. Problemet kan vara att få filéerna att hålla ihop i samband med grillning. Köttet är mycket skört och är man lite oförsiktigt så fastnar det på både galler eller halster och därefter går sönder i hundratals lameller.

Tänk på att det inte går att få helt fina och jämna filéer, likt en torsks eftersom gäddans Y-ben kräver ett visst grävande och letande. Egentligen spelar det dock inte så stor roll. Undertecknad föredrar oftast dessa små nugget-bitar före vanliga filéer .

Ett välansat gäddkött påminner i smaken om just torsk! Det vill säga om skinnet är avlägsnat och bitarna inte alltför tjocka.

I det aktuella fallet hade jag således filéat och skinnat fisken, därefter saltat och skvätt en liten mängd citronsaft samt över. Därpå hade jag pepprat och snabbgrillat den på ett välsmort galler eller inuti ett halster för att avsluta i folie med lite smörklickar, fänkålsfrön, mer citron och dill runtom. Filéerna bör inuti folien ligga på varandra, likt när man gravar lax. Risken är annars att det går lite väl fort och att man får ett torrt kött.

Gädda är absolut ingen kattmat .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in