Visst har gädda en mycket speciell smak om skinnet lämnas på. Dock tror jag att i samband med grillning så bränner man bort den mesta av densamma. Det vill säga - det är inte lika noga med att avlägsna skinnet i samband med grillning som det skulle vara i samband med ugnsgräddning eller stekning i panna.
Trots det skulla jag nog likväl ta bort skinnet och dessutom filéat fisken. Problemet kan vara att få filéerna att hålla ihop i samband med grillning. Köttet är mycket skört och är man lite oförsiktigt så fastnar det på både galler eller halster och därefter går sönder i hundratals lameller.
Tänk på att det inte går att få helt fina och jämna filéer, likt en torsks eftersom gäddans Y-ben kräver ett visst grävande och letande. Egentligen spelar det dock inte så stor roll. Undertecknad föredrar oftast dessa små nugget-bitar före vanliga filéer

.
Ett välansat gäddkött påminner i smaken om just torsk! Det vill säga om skinnet är avlägsnat och bitarna inte alltför tjocka.
I det aktuella fallet hade jag således filéat och skinnat fisken, därefter saltat och skvätt en liten mängd citronsaft samt över. Därpå hade jag pepprat och snabbgrillat den på ett välsmort galler eller inuti ett halster för att avsluta i folie med lite smörklickar, fänkålsfrön, mer citron och dill runtom. Filéerna bör inuti folien ligga på varandra, likt när man gravar lax. Risken är annars att det går lite väl fort och att man får ett torrt kött.
Gädda är absolut ingen kattmat

.
~Paul~