2011-07-12, 23:24
Medlem
Dogdylans avatar
Jag har råkat ut för ett störande problem med min relativt nya laptop (köpte den i januari-februari). Jag har en Asus K52Jc serie. För några dagar sedan laddade jag ned ett par filmer. Allt fungerade fint tills ena filmen jag tittade på började flimmra. Jag körde väl internet samtidigt, men jag överbelastade inte datorn mer än jag brukar. Några minuter senare hängde sig datorn, och jag startade om. Helt plötsligt blev datorn otrolig seg och några timmar senare så gick det inte att använda datorn längre, även om jag kunde logga in (vilket tog längre process-tid än vanligt). Programmen startade inte ens eller tog mycket lång tid att starta.

Spännade nog så fungerar datorn någorlunda (om än litet seg) på felsäkrat läge. Jag kan alltså surfa på internet och använda datorn. Men även om datorn i felsäkrat läge fungerar det någorlunda normalt så går det segt. Min dator har två hårdiskar. Jag tömte disk D. Det är värt att notera att filmerna först kommer till OS (C), där Windows ligger. Sedan för jag över filmerna till den betydligt större D-hårdisken. Efter detta drog jag ned alla inställningar till minimum. Då fungerade det bättre i normalt läge men bara några minuter - tills det blev lika segt igen. Jag gjorde även en systemåterställning, men det fungerade inte heller annat än ytterst temporärt, så jag antar att det inte är drivrutinerna som spökar.

När jag köpte min dator råkade jag ut för ett sådant där Windows-virus, alltså, där ett "Bogus-virusprogram" installerades. Jag lyckades dock få bort det med Malwere Bytes. Då trodde jag det var något fel på hårdvaran. Den här gången vet jag bättre och även om datorn är litet varmare än normalt verkar det inte vara några problem på hårdvaran den här gången heller.

Jag upptäckte att man tydligen inte får med någon Recovery-skiva. Recovery-filerna ligger på datorn och tydligen måste man bränna 5 DVD-skivor. Detta fungerar inte att göra i felsäkrat läge.

Datorn blir tyvärr segare och segare hela tiden, även i felsäkrat läge - även om det är hanterbart.

Ärligt talat vet jag inte vad jag skall göra? Finns det någon hjälp att få? Jag har en del skola jag måste göra över sommaren och jag har bara en dator, eftersom min förra laptop började brinna. Jag har använt morsans laptop dock, men det är ju inte min. Sedan har jag inte råd att lägga 2000 spänn på ett nytt Windows 7, när jag redan har pröjsat för det.

Just nu kör jag Malwar Bytes 50 000 objekt är redan scannade och jag ingen virus hittas. Jag scannar från felsäkrat läge och OS C-hårdisken. D-hårdisken är tom. OS C hårdisken har 67,9 GB ledigt av 116 GB. Hjälp FB - jag löste problemet genom er förra gången hoppas ni kan hjälpa mig igen?

Edit: Mitt Malwar Bytes hittade två virus vid 60 000 objekt genomsökta. Sedan hängde sig datorn, eftersom jag surfar och leker med programmet samtidigt. Jag antar att det är ett virus. Men när 50 000 objekt söks igenom och man inte hittar något så struntar man ju i det. Aja, väntar tills sökningen är färdig den här gången innan jag leker med internet.
Senast redigerad av Dogdylan 2011-07-12 kl. 23:49.
Citera
2011-07-13, 03:17
Medlem
Dogdylans avatar
Detta är helt sjukt. Det tog mig 1,5 timme att gå igenom 150 000 objekt, vilket motsvarar cirka 14 000 filer och 40 GB. Fungerar inte datorn nu tar jag fan i mig livet av mig själv. Två stycken trojaner hittades. Trojan-Hiloti och Spyware pass.
Citera
2011-07-13, 04:20
Medlem
Dogdylans avatar
Det blev tillfälligt bättre när man kör normalt och inte i felsäkert läge - men så fort man försökte öka arbetskapaciteten så gick det åt helvete - så som att köra en internetsida och installera ett program. Nu har jag uppgraderat Malware och kör det igen.
Citera
2011-07-13, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Jag upptäckte att man tydligen inte får med någon Recovery-skiva. Recovery-filerna ligger på datorn och tydligen måste man bränna 5 DVD-skivor. Detta fungerar inte att göra i felsäkrat läge.
Du skulle ha bränt skivorna för 6 månader sedan när du köpte datorn. Lätta att missa meddelandena på skärmen som tjatade om det om man pumpar nästa eller avbryt knappen utan att läsa.

Det finns en gömd partition för att installera om. Hur man kommer åt den lär stå i manualen och på hemsidan. Antingen 1 knapp (en av F-Knapparna) eller 2 st samtidigt som man pumpar när datorn startar.

Sen ser du till att bränna DVD skivorna med dator tillverkarens program som du lär hitta någonstans under "start / alla program". Den gömda partitionen bruka lätt sabbas av virus, diverse fel och om man använder andra OS CD/DVD skivor än dom man skulle bränna själv.
Senast redigerad av panpo98 2011-07-13 kl. 06:05.
Citera
2011-07-13, 09:05
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du skulle ha bränt skivorna för 6 månader sedan när du köpte datorn. Lätta att missa meddelandena på skärmen som tjatade om det om man pumpar nästa eller avbryt knappen utan att läsa.

Det finns en gömd partition för att installera om. Hur man kommer åt den lär stå i manualen och på hemsidan. Antingen 1 knapp (en av F-Knapparna) eller 2 st samtidigt som man pumpar när datorn startar.

Sen ser du till att bränna DVD skivorna med dator tillverkarens program som du lär hitta någonstans under "start / alla program". Den gömda partitionen bruka lätt sabbas av virus, diverse fel och om man använder andra OS CD/DVD skivor än dom man skulle bränna själv.

Jag satt hela natten och körde:

1. CCleaner
2. Malwere bytes
3. Microsoft Essentials

I stort sätt fick jag bort både virus och trojaner. Men eftersom de ändrar på en massa filer och jag verkligen inte orkar fixa det, samt att jag har mina viktiga dokument på en extern hårddisk så formaterade jag hela skiten med den dolda partitionen. Det tog 15 minuter och jag satt säkert fem timmar med virusprogrammen. Nu rinner datorn på lika bra som när den var nyköpt, eller kanske inte fullt ut, men det beror ju på att datorn är 6-7 månader och har sina slitningsskador, men bättre än datorn har gjort de senaste två månaderna i alla fall. Laptops brukar ju inte hålla längre än 2-3 år.

Nu har jag laddat ned det viktiga igen: VLC, Microsoft Essentials, Bittorrent (som tydligen har en lila färg istället för grön nu mer), Winamp, Ccleaner - samt har ägnat litet tid åt att radera bort allt reklamskräp som Asus skickar med. Nu behöver jag bara installera Office Small Business igen, ladda ned Spotify, samt föra över mina dokument (som bara är skolrelaterade filer, bankfiler, koder, Pdf-böcker, texter osv.)

Det första jag gjorde var att ladda ned en film. Fan, jag hade 300 filmer på min laptop och nu är allt borta. Aja, det löste sig i alla fall. Det här med en förinstallerad partition var något nytt. Tur att det fungerade. Min förra laptop råkade börja brinna - dock lyckades jag rädda HD, den laptopen behövde jag dock aldrig formatera, och inte den två-tre andra laptops jag hade innan den. Mina stationära (har inte haft en sådan sedan jag var 14 eller något sådant) fick man ju dock formatera om regelbundet - i synnerhet eftersom man laddade ned hela spel.

Trots allt - det brukar ju bli så att man får formatera HD en gång i halvåret. Nästa gång jag köper en ny dator, dvs. om två år blir det en Mac. Lillebrorsan har en sådan leksak. Dyr som fan jämfört med min men det verkar roligare.
Senast redigerad av Dogdylan 2011-07-13 kl. 09:14.
Citera
2011-07-13, 09:39
Medlem
Meandows avatar
2 år sedan jag formaterade min.. har inget antivirus program ellet någonting, sålänge man använder lite vett när man är ute på internet/laddar ner så klarar man sig ganska bra.

Sen, varför kan du inte ladda ner ett nytt exemplar av windows 7 om du nu kan ladda ner filmer och skit? Allting är väl ungefär lika olagligt skulle jag gissa på.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in