2011-07-12, 22:11
Medlem
SuperSumos avatar
När jag skulle laga lite mat fick jag mig en funderare.

Induktionshällen jag använde slog av när kastrullen blev 120 Celsius, antar att det är risk att den smälter eller tar skada på annat vis annars.

Vilken temperatur skulle man kunna få upp kastrullen i teoretiskt med en induktionshäll inkopplad i standard-svenska-uttag?
Citera
2011-07-13, 00:18
Medlem
sommarlovs avatar
Utan skydd kan det bli hur vart som helst...

Kolla, dom smälter salt!
http://www.youtube.com/watch?v=s6nv2iYo1Uc&feature=related
Citera
2011-07-13, 09:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Utan skydd kan det bli hur vart som helst...

Tekniken i en induktionshäll bygger på magnetisk hysteres och elektronkollisioner. Det finns alltid begränsningar i en teknik, så att säga att det kan bli hur varmt som helst är direkt felaktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
inkopplad i standard-svenska-uttag?
Vad skulle uttaget ha med saken att göra?
Citera
2011-07-13, 10:32
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Man får ju inte hur mycket ström som helst ur vägguttaget; säkringen sätter en begränsning.
Citera
2011-07-13, 16:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Man får ju inte hur mycket ström som helst ur vägguttaget; säkringen sätter en begränsning.
Du sa det själv. Det är säkringen det har med att göra i så fall, inte uttaget.
Citera
2011-07-13, 20:14
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:

Jag trodde strömstyrkan skulle kunna sätta en teoretisk gräns.
Citera
2011-07-13, 20:21
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSumo
Jag trodde strömstyrkan skulle kunna sätta en teoretisk gräns.

Ja, visst gör den det. Spänningen (230 V) tillsammans med en maximal tillgänglig ström (ofta 10 A) bestämmer hur mycket effekt (2 300 W) man kan få ut. Hur varm kastrullen sedan blir beror på hur väl den står i kontakt med plattans magnetfält och hur den kyls av omgivande luft (vilket beror på kastrullens form, lufttemperatur, vindhastighet, etc.).
Citera
2011-07-13, 20:25
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Citat:
Du sa det själv. Det är säkringen det har med att göra i så fall, inte uttaget.

Med svenskt standarduttag menar jag självklart allt som är kopplat till det. Allt från strömstyrka till proppar till plasthöljet runt skiten...

Kanske ska vara tydligare. Om min helt vanliga svenska standards häll(inkopplad i svenska elnätet med allt vad det innebär) inte hade överhettningsskydd, hur varm skulle den kunna bli? I teorin? Innan något ger upp. Och vad skulle det vara som satte stopp`på upphettningen i slutändan när den nått sin maxtemp?

(Ja jag vet att det inte är själva hällen i sig som blir varm, så hur varm skulle den svenska standardsikeakastrullen bli är alltså frågan egentligen)

Jag kan lägga till en följdfråga jag kom på nu. Vilken hetta skulle man kunna komma upp till om man kopplade en perfekt super-induktionshäll till ett helt eget kraftverk?
Citera
2011-07-13, 20:27
Medlem
SuperSumos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Ja, visst gör den det. Spänningen (230 V) tillsammans med en maximal tillgänglig ström (ofta 10 A) bestämmer hur mycket effekt (2 300 W) man kan få ut. Hur varm kastrullen sedan blir beror på hur väl den står i kontakt med plattans magnetfält och hur den kyls av omgivande luft (vilket beror på kastrullens form, lufttemperatur, vindhastighet, etc.).

Någon som är hajj nog att räkna ut en ungefärlig siffra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in