2011-07-12, 02:32
Medlem
HannesPs avatar
Jag har aldrig hört ordet ässja uttalas, och mina vanliga referenser (wiktionary och NE) levererar inte. Jag misstänker att det är /ɧ(ː)/, som t.ex. ryssja, men vill inte riskera att göra bort mig om jag nu någon gång skulle behöva uttala det
Citera
2011-07-12, 02:47
Medlem
Tagelbergs avatar
Det borde väl vara som i "ryssja" och "hässja".

men du lär väl knappast kunna göra bort dig då bara det att du vet vad det är gör dig exceptionellt allmänbildad.
Citera
2011-07-12, 02:50
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Misstänker starkt att du har rätt TS, men jag är ingen 100-procentig källa. Tänk Nässjö också.
Citera
2011-07-12, 03:47
Medlem
mantragrouves avatar
Jag lägger också mina slantar på din misstanke. Den styrks även utav hyssja.
Citera
2011-07-12, 10:05
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannesP
Jag har aldrig hört ordet ässja uttalas, och mina vanliga referenser (wiktionary och NE) levererar inte. Jag misstänker att det är /ɧ(ː)/, som t.ex. ryssja, men vill inte riskera att göra bort mig om jag nu någon gång skulle behöva uttala det

När jag var lite yngre sa jag ässja (uttalat som S-ja) till min mor men då rättade hon mig och sa att det uttalas äsch-ja, alltså som Nässjö som sagts ovan.
Citera
2011-07-12, 10:32
Medlem
egon2bs avatar
Den närmsta parallellen är som sagt hässja och ässja, som bara skiljer på ett h. Min tidiga ungdom tillbringades i lantbruks- och hantverksmiljö, så jag har hört båda orden på plats redan för många år sen.
Citera
2011-07-12, 23:58
Medlem
HannesPs avatar
Tack så mycket för alla svar! Nu slipper jag göra bort mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in