• 1
  • 2
2011-07-14, 22:36
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighwolf435
Hur många medlemmar har dom i Sverige? Och har dom någon samarbete med nån andra kyrka eller församling?

Medlemsantalet torde vara ganska lågt och något samarbete med någon kyrka har de inte och inom katolska kyrkan är de förbjudna att verka tills vidare.
Citera
2011-07-14, 23:27
Medlem
nighwolf435s avatar
Men har dom inga egna kyrkor eller lånar dom kyrkor från svenska kyrkan
har hört att dom lånar kyrkor
Citera
2011-07-15, 00:24
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Det är nog ett tag sen, tror inte någon lånar ut kyrkolokaler till dem efter programmet som visades på uppdrag granskning på SVT.

Antagligen får de hyra andra typer av lokaler, SSPX i Sverige är ingen kraft att räkna med så det är förmodligen ganska svårt för dem att få tag på lokaler.
Citera
2011-07-15, 00:55
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Varför vill du ha kontakt med ett gäng präster som är suspenderade från kyrklig verksamhet?

Som dessutom fortsätter verka illegitimt genom att hålla illegitima mässor.

Annars kan du väl testa att maila dem och fråga

Email: SSPXScandinavia@gmail.com

Hej!

Är SSPX också judeo-kristna?
Citera
2011-07-15, 10:36
Bannlyst
Citat:

De lånar lokaler i Stockholm. De har blivit utkastade från sina permanenta lokaler tidigare, och är på minst två olika ställen. De har svårt att få någon att acceptera deras verksamhet, kanske främst efter skandalen med Richard Williamsson (UK) som gjorde ett misstag genom att uttala sig ifrågasättande om Förintelsen där det hela såg ut som ett beställningsjobb. Tro inte på de obekräftade uppgifterna om att det finns Förintelseförnekare inom SSPX, för så är inte fallet även om media vill framställa det så.

De arbetar verkligen i motvind, då ingen av de endast två pastorerna inom SSPX Sverige bor i just Sverige. Varje mässa betyder en resa för någon av dessa pastorer till Sverige.

Jag har personligen träffat och samtalat med båda dessa pastorer, och har fått ett mycket seriöst intryck. Gemensamt för dessa är att de inte tror att mångkultur fungerar, och det finns även stöd för detta i Bibeln. De säger således sådant som inte svenska protestantiska pastorer säger, då detta är obekväma sanningar. Kom ihåg nu att jag är helt ärlig med att jag inte hört något rasistiskt.
Citera
2011-07-15, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Nu har ju inte SSPX brutit med Påven i den bemärkelse som Sedevakantisterna har gjort, faktum är att om någon är Sedevakantist så kan detta leda till uteslutning ur SSPX.

Synd att du har sådana tankar om Rom, att stå ensam var aldrig tanken i Jesu förkunnelse, att stå ensam utan ett magisterium som leder en är sannerligen att ge satan chansen att infiltrera.

Nej sedevakantisterna av idag är inget man kan ta på allvar.

Jag skulle bli förvånad om du anser att inget hände 1958 då Pius XII dog och ersattes av Johannes XXIII som var en frimurare.

Nuvarande Påve Benedictus XVI gör också ekumeniska närmanden, något som Jesus förbjöd. Jag respekterar din tro, och önskar fler hade din övertygelse i dagens totalt gudalösa Sverige och stora delar av västvärlden. Men Gud anser jag sviker oss med att han gör inte särskilt mycket åt att Satan infiltrerat Vatikanen. Han låter det hända, och det händer. Du skulle granska påvedömet sedan 1958 och se att det inte står rätt till, och sanningstalare runt om finns men det ska till att du lyssnar.
Citera
2021-08-04, 21:30
Medlem
Hur är situationen för SSPX i Sverige idag? Finns dom kvar?
Citera
2023-12-11, 22:33
Medlem
DeSantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
Hur är situationen för SSPX i Sverige idag? Finns dom kvar?
De finns kvar. Fr. Lindström firar regelbundet mässor i Stockholm och Göteborg och Fr. Sandmark firar mässor regelbundet i Oskarshamn och en gång i månaden i Kalmar.

Här finns aktuella mässtider: https://fsspx.uk/en/scandinavia
Citera
2023-12-12, 00:02
Medlem
DeSantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenSvenssonovsky
Hej!

Är SSPX också judeo-kristna?
Jag tror inte att de skulle använda det uttrycket, nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in