2011-07-11, 16:32
Medlem
Tycker flaskan med Sweet Chili sås är så pass god att man kan äta den till vad som helst, men någon som har koll på hur pass "nyttig onyttig" den är? Finns det några bra såser man kan köpa eller göra som är nyttiga? (och goda!!)
Citera
2011-07-11, 16:34
Medlem
Porryhatters avatar
Ett tips med sweet chilisåsen är att blanda den med Crème fraiche.
Citera
2011-07-11, 16:36
Bannlyst
Käkar själv en hel del sweet chilisås (oslagbart till kyckling och ris). Innehåller - i runda slängar - 170 kcal per 100 g, och det mesta kommer från socker. Man får ställa det i proportion till vad man får ut av det. Jag menar, det är knappast så att du sitter och klunkar i dig litervis per dag.
Citera
2011-07-11, 17:23
Medlem
jakcc3s avatar
Jag brukar ta rent, men om du har haft ett dåligt proteinintag under dagen så går det utmärkt med kvarg!
Citera
2011-07-11, 18:22
Medlem
Scubbles avatar
Brukar ha den med kyckling och ris, ökar inte förbränningen "lite" när man äter kryddstark mat med?
Citera
2011-07-11, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scubble
Brukar ha den med kyckling och ris, ökar inte förbränningen "lite" när man äter kryddstark mat med?

Marginellt. Sen skulle jag knappast vilja kalla sweet chilisås för kryddstark... Lol.
Citera
2011-07-11, 18:50
Medlem
Scubbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenbolone-Acetate
Marginellt. Sen skulle jag knappast vilja kalla sweet chilisås för kryddstark... Lol.
Sant.
Citera
2011-07-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenbolone-Acetate
Käkar själv en hel del sweet chilisås (oslagbart till kyckling och ris). Innehåller - i runda slängar - 170 kcal per 100 g, och det mesta kommer från socker. Man får ställa det i proportion till vad man får ut av det. Jag menar, det är knappast så att du sitter och klunkar i dig litervis per dag.

Nja fast det går åt rätt fort ändå : ). Någon som vet hur mycket socker en flaska innehåller? (600g) Föresten lite annat toppic men vad var det för sås som Ronny Coleman alltid åt till sin kyckling? När jag kollade på en film med honom så var det enda han åt kyckling med kopiösa mängder av nån slags grillsås som han hällde över. Kanske inte är så farligt med lite sås ändå..
Senast redigerad av hejohoo 2011-07-11 kl. 19:54.
Citera
2011-07-11, 21:00
Medlem
jakcc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Nja fast det går åt rätt fort ändå : ). Någon som vet hur mycket socker en flaska innehåller? (600g) Föresten lite annat toppic men vad var det för sås som Ronny Coleman alltid åt till sin kyckling? När jag kollade på en film med honom så var det enda han åt kyckling med kopiösa mängder av nån slags grillsås som han hällde över. Kanske inte är så farligt med lite sås ändå..

Det är en slags BBQ sås, antagligen rätt snål på kalorier. Men många gånger man ser att han äter det så är det off-season.
Citera
2011-07-12, 20:05
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Blanda Sambal Olek, passerad tomat och kvarg så har du ditt nyttiga alternativ.

Edit: Blir dock inte söt.
Citera
2011-07-12, 21:21
Medlem
Om någon sås ska anses nyttig så måste den ju innehålla något som täcker en liten del av kroppens dagliga behov av makronutrienter.

Tacosås har knappt några kalorier och fungerar också till mycket kött och grönsaker. Man kan även blanda till något på kesella som ovan skrev. Jag brukar äta såser som innehåller lite kalorier.

Vad som anses onyttigt skapar ofta debatter. Jag tycker inget är onyttigt i sig, men att äta fler kalorier än kroppen behöver (vilket skapar fett på kroppen) tycker jag kan anses osunt om man gör det i fel syfte. Just sås är ju inte känt för att innehålla bra fetter eller protein. Men man kan ju tillverka egen och få fram det mesta om man nu anser sig ha behov av det.
Citera
2011-07-13, 11:59
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Blanda Sambal Olek, passerad tomat och kvarg så har du ditt nyttiga alternativ.

Edit: Blir dock inte söt.
Jag gjorde nyss en perfekt sweetchili sås enbart genom att blanda Sambal Olek och mosad banan, då blev den söt alltid. Hade jag ätit kvarg hade jag haft i det med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in