Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så min fråga kvarstår, tycker du p-böter skall vara inkomstrelaterade också? Eller andra penningböter?
Ja, alla böter och avgifter som utdelas som något slags straff för ett lagbrott, anser jag ska vara procentuellt ställda till inkomsten, eller kanske det är rättvisare att säga "till förmögenheten" personen har för man kan ju vara snuskigt rik och arbetslös ändå. Men det är ju i min egen lilla utopi det och kanske inte möjligt att efterleva i verkligheten, men nog tycker jag att det blir rättvisast så allt, japp!
Citat:
Att straff ska 'kännas lika' låter subjektivt i mina öron.
Ja, ungefär lika subjektivt som att bedöma ungefär hur många år "känns hårt nog" att sätta straffsatsen för mord, eller våldtäkt, eller vadsomhelst till. Allt handlar om subjektiva uppskattningar och om straffet ska fungera som en konsekvens av handlandet så måste den ju vara kännbar. En konsekvens som knappt känns bryr sig inte många om.
Citat:
Vem ska bedöma hur mycket någon lider av tre månader i buren, eller om någon annan lider mer? Är du rik och inte jobbar kan du ju sitta inne länge, är du fattig och jobbar blir du ju av med jobbet, ska vi alltså bura in rika längre?
Allt i livet handlar inte om pengar. Den hårdvaluta som påverkas mest av ett
fängelsestraff är generellt sett tid, och inte pengar. Tid har vi alla ungefär lika mycket av (så långt man kan bedöma utan att kunna läsa framtiden, iaf) och därför är ingen "rik" eller "fattig" i den bemärkelsen, vi har ungefär samma livslängd generellt sett och därför ska också fängelsestraffen vara lika långa.
Men visst, har du en cancerpatient som ska dö om en vecka så kan jag ju tycka att det kan vara ett argument för att inte bura in människan den lilla tiden om han/hon precis blivit dömd till ett 6 månaders fängelsestraff för nån struntsak.
Citat:
Utöver inkomst och förmögenhet, finns det andra faktorer som också borde påverka straffet, t ex hårfärg, längd, kön, etnicitet, sexuell läggning; eller är det mest inkomst som skall styra, enligt dig?
Ja självklart, det känns ju väldigt logiskt och verkligen helt relevant till det jag skrev. Helt klart ska rödhåriga homosexuella negerdvärgar få ett universellt straffpålägg med ca 20%, det känns ju väldigt rationellt så där finns väl inget att diskutera ens.
Citat:
Om det nu är rättvisa du söker, vad kan vara mer rättvist än samma straff för samma handling? Olika straff för samma handling?
Som sagt, siffran må vara densamma på papperet, men "straffet" är ju faktiskt just det som BLIR olika när det gäller ekonomiska straff.
Sen är ju aldrig någonting exakt rättvist, absolut rättvisa finns inte. Även ett spöstraff kanske en extrem masochist bara blir jätteglad för, sånt kan man aldrig uppskatta i förväg och gardera sig mot. Men man kan göra sitt bästa för att det rent genomsnittligt blir så rättvist som möjligt och där tycker jag alltså att man ska försöka väga in hur hårt straffet känns för lagbrytaren genom någon form av procentsats, när det gäller straff baserade på pengasummor.