Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-13, 18:04
  #865
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampsa
det stämmer visst att en(?) björnbuse är mycker förtjust i dadlar, åtminstone i den svenska översättningen.


Jag har alltid märkt att de benämner det som sviskon, kanske är annorlunda i de nyare?

Iallafall heter det prunes på engelska, kan inte den exakta översättningen på det.
Citera
2008-10-13, 19:17
  #866
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Nej, det är sviskon en av Björnbusarna gillar.

I "Mästerflyttaren" är det en korp/svart fågel som får storhetsvansinne av sviskon.

Det du.
Citera
2008-10-17, 08:19
  #867
Medlem
Beethovanias avatar
I en serie jag läste innan jag började sova igår handlade om hur spökplumpen (bara där har vi ett klassisk namn) höll Ankeborg gisslan genom att låta ingen se fotbolls-em förrens han fick tio miljoner i begagnade sedlar. Hur han sklle få dessa pengar och av vem spelade mindre roll.

Musse Pigg lyckas till slut hitta var Spökplumpen gömmer sig, i ett observatorie. Med sig har han en liten asiatisk kille som jag känner igen så smått.

Den asiatiske killen går till attack mot Långben och säger sig ha svart bälte i kampsporten ho-ta-hei-ti. Långben svarar med att säga att han har blå brallor, och slår ett hammarslag rakt i huvudet på asiaten. Han fäller också den kaxiga kommentaren "Hans äggskalle var inte särskilt hårdkokt"

En annan rolig detalj är hur Spökplumpen får in ett rejält slag på Musse så Musse tuppar av, samtidigt som han får in slaget säger han Den,du!

Det är väl också en sak jag minns mycket från alla serier involverande Spökplumpen, han ska vara en av de absolut värstaoch grymmaste skurkarna i Ankeborg, men oftast har han ganska mesiga planer. Dessutom är det lite konstigt att han får ha kvar sin svarta dräkt även om han sitter i fängelset, varför slipper han undan tvånget med fängelsekläder? vem är det han mutar?
Citera
2008-10-19, 22:39
  #868
Medlem
gugglianos avatar
ur en pocket, joakim gör en skattemanöver och "delar upp sig" i tre personer och kör åttatimmars skift som joakim von anka, boakim von banka och skoakim von skanka
Citera
2008-10-19, 22:40
  #869
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Dessutom är det lite konstigt att han får ha kvar sin svarta dräkt även om han sitter i fängelset, varför slipper han undan tvånget med fängelsekläder? vem är det han mutar?


han kanske säger att det är en burka?!
Citera
2008-10-19, 23:42
  #870
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Något som är kul i Kalle Ankas värld är att de fortfarande använder sig av ett-öringar och liknande gammaldags valuta.
Och att Kalles timlön hos farbror Joakim ligger på 30 (?) öre.
Citera
2008-10-20, 01:53
  #871
Medlem
Glockens avatar
Kalle, Lukas, Knase och Joakim är i Hollywood och ska kränga nån b-film.
Där ser de både Sim Bassänger och Clant Ostwood.
Citera
2008-10-21, 19:41
  #872
Medlem
Tmïnas avatar
Tommy Krusbär har också förekommit i nån serie, samma sak med Mel Näbbson


Sylvester Stalldränge är en annan klassiker :P
Citera
2008-10-21, 20:59
  #873
Medlem
sampsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
han kanske säger att det är en burka?!

humor!
Citera
2008-10-21, 22:13
  #874
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
han kanske säger att det är en burka?!


Hmm! Det är mycket möjligt att Spökplumpen egentligen inte är en skurk utan helt enkelt en muslim utsadd för den grövsta diskrimineringen från Musses sida. Ett exempel är ju i den klassiska delen "Tips & Tricks" där man förklarade hur svart och vitt tog åt sig värme å olika sätt. Man illustrerade detta med Spökplumpen i både sin vanliga svarta form men även i en vit form. Man avslutade experimentet med meningen "Inte undra på att Spökplumpen är avundsjuk på sin vite kollega"

Altså är det tydlig rasism från tidningens sida, man menar att vitt är mycket bättre än svart!

Förresten en annan klassisk replik från Kalle är när han upplevde något för bra för att vara sant. Då sa han den sköna kommentaren: "Nyp mig och kala mig salt!"
Citera
2008-10-25, 11:25
  #875
Medlem
sociuss avatar
De snikna indrivarna från skatteverket: Roffenlund och Bahrenskraap.
Ett favoritord är annars från när knattarna och Farbror Kalle stötte på en fattig familj som hade så lite pengar att de bara hade en burk gurkmos(!) i skafferiet på julafton.
Citera
2008-10-25, 21:07
  #876
Medlem
FridgePacks avatar
Vet inte om det passar in här kanske, men gillar även deras förkortningar i vissa sammanhang:

B.U.S Bingens Underbetalda Slavar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback