Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-18, 00:10
  #1993
Medlem
kraftfoders avatar
Avskyvärd! (alternativt "avskyvärld").
Från "Vilse i Anderna", där Kalle ramlar ner i en okänd dal. Den heter "avskyvärld".
Där pratar alla svenska, och hela samhället är galet, precis som Sverige.
Allt är fyrkantigt, även äggen. Kalle Anka undrar varför alla pratar svenska, och varför allt är fyrkantigt.
Väldigt bra samhällskritik, framförallt från dåtidens svenska översättare riktat mot Sverige, men Kalle var allt obetalbar. Citatet var "Kvack!"
Citera
2016-11-18, 10:37
  #1994
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Avskyvärd! (alternativt "avskyvärld").
Från "Vilse i Anderna", där Kalle ramlar ner i en okänd dal. Den heter "avskyvärld".
Där pratar alla svenska, och hela samhället är galet, precis som Sverige.
Allt är fyrkantigt, även äggen. Kalle Anka undrar varför alla pratar svenska, och varför allt är fyrkantigt.
Väldigt bra samhällskritik, framförallt från dåtidens svenska översättare riktat mot Sverige, men Kalle var allt obetalbar. Citatet var "Kvack!"

Den där minns jag från en tidning jag hade. Hur menar du att översättarna skulle lyckats baka in samhällskritik mot Sverige? Jag kollade upp "Vilse i Anderna" på Wikipedia. Den är från 1949 & publicerades för första gången 1963. Tidningen jag hade var sannolikt från 1990 då den även kom ut det året. Man lär nog inte ha ändrat något från tidigare utgivning.

När originalet skrevs 1949 av Carl Barks så var Peru fortfarande väldigt exotiskt & fantasieggande. Macchu Picchu återupptäcktes ju så sent som 1911.
Citera
2016-11-18, 18:31
  #1995
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Den där minns jag från en tidning jag hade. Hur menar du att översättarna skulle lyckats baka in samhällskritik mot Sverige? Jag kollade upp "Vilse i Anderna" på Wikipedia. Den är från 1949 & publicerades för första gången 1963. Tidningen jag hade var sannolikt från 1990 då den även kom ut det året. Man lär nog inte ha ändrat något från tidigare utgivning.

När originalet skrevs 1949 av Carl Barks så var Peru fortfarande väldigt exotiskt & fantasieggande. Macchu Picchu återupptäcktes ju så sent som 1911.

Kalle Anka är fullt av inlindad/dold samhällskritik. Gäller bara att läsa sin "Kalle" med andra glasögon än vad man hade som liten. Kan även rekommendera de "scilly symphonies" (med reservation för stavningen) som utgavs under 30-40-talen. Finns/fanns som samlingsbok på 70-talets slut. Läs gärna "mellan raderna" i pratbubblorna!
Citera
2016-11-26, 17:00
  #1996
Medlem
Beethovanias avatar
I en serie är Joakim förbannad då Ankeborgs museum ger gratis utställningar som betalas av skattebetalarna, något han anser vara slösaktigt, lite som i verkligheten kanske, men det som ligger ännu närmare verkligheten är de utställningar som finns på museét:

- Fornsibiriska tandborstar i ord och bild
- Grytvantens betydelse för ärtsoppan
- Persienner i det gamla Persien
- Varför det snöar in i sandaler

Serien går i övrigt ut på att Joakim ställer upp i borgmästarvalet, samt att folket är trötta på de gamla klyschorna som de andra kandidaterna spyr ut, något som för tankarna till ett nyligt presidentval.
Citera
2016-11-26, 18:32
  #1997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
I en serie är Joakim förbannad då Ankeborgs museum ger gratis utställningar som betalas av skattebetalarna, något han anser vara slösaktigt, lite som i verkligheten kanske, men det som ligger ännu närmare verkligheten är de utställningar som finns på museét:

- Fornsibiriska tandborstar i ord och bild
- Grytvantens betydelse för ärtsoppan
- Persienner i det gamla Persien
- Varför det snöar in i sandaler

Serien går i övrigt ut på att Joakim ställer upp i borgmästarvalet, samt att folket är trötta på de gamla klyschorna som de andra kandidaterna spyr ut, något som för tankarna till ett nyligt presidentval.

Du kanske hänger på KATSOTPB, annars är det en lustig tillfällighet.

Originalet: Jubel-Joakim i valet och kvalet

En Trumpifierad parodi: Gör Ankeborg storslaget igen!
Citera
2016-11-26, 18:54
  #1998
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yojne
Du kanske hänger på KATSOTPB, annars är det en lustig tillfällighet.

Originalet: Jubel-Joakim i valet och kvalet

En Trumpifierad parodi: Gör Ankeborg storslaget igen!


Jag är där ibland, fast jag hade inte sett att någon gjort parodi på denna.
Citera
2016-11-28, 14:54
  #1999
Medlem
Mulla Krekars avatar
Läste en serie igår med skådespelarna Petter Orkan (Peter Stormare) och Stellan Skavsår (Stellan Skarsgård).
Citera
2016-11-28, 19:25
  #2000
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-nexx
Någon mer än jag som minns korvståndsjingeln "Ölse völse ge mig en pölse"? Tycker den är extra rolig med tanken på betydelsen av ordet völse:

Sen är det roligt att völse baklänges blir Eslöv, men det är ju orelaterat.

Haha! Jag minns den

Alla gånger Kalle fick åka till "Långtbortistan" är ju en klassiker annars, som flera redan skrivit ser jag.

En annan som jag minns är att dem var på jakt efter Tut-Ank-Amons skatt (tror det var någon senare kalle ankas pocket som jag läste det i)
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2016-11-28 kl. 19:31.
Citera
2016-11-30, 19:01
  #2001
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
I en serie är Joakim förbannad då Ankeborgs museum ger gratis utställningar som betalas av skattebetalarna, något han anser vara slösaktigt, lite som i verkligheten kanske, men det som ligger ännu närmare verkligheten är de utställningar som finns på museét:

- Fornsibiriska tandborstar i ord och bild
- Grytvantens betydelse för ärtsoppan
- Persienner i det gamla Persien
- Varför det snöar in i sandaler

Serien går i övrigt ut på att Joakim ställer upp i borgmästarvalet, samt att folket är trötta på de gamla klyschorna som de andra kandidaterna spyr ut, något som för tankarna till ett nyligt presidentval.
Den serien gick i repris inför riksdagsvalet sist. Då kom ett specialnummer som nästan enbart handlade om valet.
Citera
2016-12-03, 15:17
  #2002
Medlem
Storhertigen Gioacchino Fonanco skickar farbror Callo för att leja mästerkonstnären Giotto för att fräscha upp palatset och bräcka greve von Plurino. Callo råkar dock få med sej Mårten Gås förfader Gotto av Frosserini istället som bara vill ha "tre rejäla mål mat om dagen + mellanmål" som betalning. Fonanco blir imponerad av Callos "gynnsamma" förhandlingsresultat. Gotto ägnar sej sen åt att frossa en veckas matförråd per dag, sova, slabba ner, och "dra några penseldrag då och då".
__________________
Senast redigerad av Femrik 2016-12-03 kl. 15:39.
Citera
2016-12-20, 20:03
  #2003
Medlem
Dr Leverkorv & Ragata Kvistig. Någon som minns? Dr Livingstone och Agatha Christie.

Förövrigt pratade dom med en av översättarna på Kalle Anka idag i programmet "Språket" i P1. Lite kul, kan rekommendera att lyssna!
Citera
2017-01-11, 19:03
  #2004
Medlem
Läskeblask är nog det ordet jag minns som mest.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback