Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-21, 20:03
  #1969
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mästerkockarna Macaroni och Kal Ops, vill minnas att de var med i tidig KA pocket.
Citera
2016-03-21, 23:37
  #1970
Medlem
Tmïnas avatar
Slöfus McFjäs, farbror Joakims oduglige släkting

Blyxtia Buffelhud, ett rivjärn till kvinna som mer eller mindre tvingar Joakim att åka till ett vagt östeuropeiskt land för att köpa juffelnötstårta hos den berömda konditorn Rudolf Nascher


sen minns jag en annan klassiker, som dock var från ett Musse Pigg-äventyr, där Musse och Långben blivit sjanghajade av pirater ,men får leva eftersom de kan laga mat. Piraterna är nämligen trötta på "Simpans" käk, varpå denna frågar "Vad är det för fel på bläckfisk i snus?"




Humbug!
Citera
2016-03-24, 13:06
  #1971
Medlem
Kommer ihåg en serie (från ca 1980) där Kalle stod mitt i ett helautomatiserat kök med en mängd avancerade maskiner, och frustrerat utbrast (citerandes från en bruksanvisning): "Trycka på knappen! Trycka på knappen! USCH!!"
Citera
2016-03-25, 12:51
  #1972
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Frankie Snattra - får anta att man avsåg Frank Sinatra

Tyvärr har det fastnat, så de gånger jag nämner Frank Sinatra, så säger Frankie Snattra istället.
Citera
2016-03-28, 19:54
  #1973
Medlem
snikvards avatar
Läste just en KA Pocket där Musse och Mimmi ska se nån serie/film vid namn "Spättorna på Sill Stråt". Låter bekant på nåt sätt så jag inbillar mig att det finns en verklig förlaga, någon som har nån gissning på vad?
Citera
2016-03-29, 00:28
  #1974
Medlem
I en historia jag minns från min barndom (och som återtrycktes ganska nyligen) har Kalle varit så uppe i att skriva kärleksdikter till Kajsa att han glömt att betala såväl el- och värme- som telefonräkningen. När detta uppdagas i samband med att de blivit insnöade börjar Kajsa jaga Kalla med en spade och utropar: "Grrr! Jag ska allt rimma skallen full på dej, din kalkon-Fröding!"
Citera
2016-03-29, 00:29
  #1975
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
"Grrr! Jag ska allt rimma skallen full på dej, din kalkon-Fröding!"
Haha!

Kalkon-Fröding...man blir ju nyfiken hur originalet löd.
Citera
2016-03-29, 10:57
  #1976
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Läste just en KA Pocket där Musse och Mimmi ska se nån serie/film vid namn "Spättorna på Sill Stråt". Låter bekant på nåt sätt så jag inbillar mig att det finns en verklig förlaga, någon som har nån gissning på vad?

Spanarna på Hill street förstås, en gammal polisserie.
Citera
2016-03-29, 11:16
  #1977
Medlem
KeyboardCats avatar
Indianen Jonas ( Indiana Jones ) har fastnat :-)
Citera
2016-04-03, 12:08
  #1978
Medlem
Tmïnas avatar
Roffenlund och Bahrenskrap var två skatteverkschefer i en Kalle Anka-pocket (alternativt en Farbror Joakim-pocket från 90-talet). jag minns att serien var i den där skeva stilen som ibland förekom i de pocketarna. ska kolla upp vem det var som ritade nästa gång jag är nere i källaren


Krackegott var ett slags brödpinnar som förekom i en pocketserie.

Von Pluring hade hyrt in Kalle-världens Stallone för en reklamfilm, och när Rumba smyger runt i djungeln stöter han på en ond vietnames som skriker "jag ska knäcka dig!". Rumba avfärdar honom med repliken "jag är för hård för dig", vänder sig mot kameran med ett reklamflin och en ask Krackegott och kommenterar "Knäck en Krackegott i stället! Mmm... spröda och krispiga!"

filmen avslutas med att de dansar och brölar Vi slåss rått och äter krackegott!
Citera
2016-04-03, 21:48
  #1979
Medlem
Valkyries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyboardCat
Indianen Jonas ( Indiana Jones ) har fastnat :-)

Den var ny för mig. Annars brukar han väl kallas Indiana Jöns när Musse och Långben kollar på hans filmer osv?
Citera
2016-04-04, 13:04
  #1980
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tmïna
Roffenlund och Bahrenskrap var två skatteverkschefer i en Kalle Anka-pocket (alternativt en Farbror Joakim-pocket från 90-talet). jag minns att serien var i den där skeva stilen som ibland förekom i de pocketarna. ska kolla upp vem det var som ritade nästa gång jag är nere i källaren


Krackegott var ett slags brödpinnar som förekom i en pocketserie.

Von Pluring hade hyrt in Kalle-världens Stallone för en reklamfilm, och när Rumba smyger runt i djungeln stöter han på en ond vietnames som skriker "jag ska knäcka dig!". Rumba avfärdar honom med repliken "jag är för hård för dig", vänder sig mot kameran med ett reklamflin och en ask Krackegott och kommenterar "Knäck en Krackegott i stället! Mmm... spröda och krispiga!"

filmen avslutas med att de dansar och brölar Vi slåss rått och äter krackegott!
Haha! Den kommer jag också ihåg att jag gillade...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback