2011-07-11, 12:46
24-åriga Anneli Zetterholm befann sig ute på krogen i början av juni 1988. Någonstans längs vägen hem så gick hon upp i rök. Senaste observationen av henne var i närheten av en bensinmack. Efter en vecka, alltså den 12 juni, hittades hennes döda kropp. Den låg i ett skogsparti, närmare bestämt i området Norrlandet. Hon var knivmördad. Omgående blev en figur i 30-årsåldern intressant i utredningen. Så intressant att han åtalades. Polisen i Gävle, Rikskriminalpolisen och åklagare Erik Sjöberg skrapade ihop ett antal indicier, dessa:
Jag har aldrig läst något om vem exakt hon befann sig ute på krogen med, någon skribent som kan svara på det? Motivet, vad kan det tänkas vara? Lyckades man säkra mordvapnet? Mordplatsen var och är fortfarande okänd. Nu i sommar kommer Leif GW att granska fallet under 30 minuter i SVT:s serie "Sommarmord". Vem vet, kanske fanns det en alternativ gärningsman? Min text bygger som vanligt på tidningsartiklar, gamla som nya.
Info från Sveriges Dödsbok
- Han ljög i väldigt många förhör om att han inte varit ute den här kvällen då hon försvann, trots att vittnen sett honom.
- Där man hittade Anneli Zetterholms handväska återfanns även hans skoavtryck, klart och tydligt.
- Vid kroppen så fanns ytterligare ett avtryck, men detta var suddigt och teknikerna kunde inte avgöra om det kom från honom, bara att det var samma typ av sko.
- Blod på hans kläder och i hans bil, men detta var före DNA-revolutionen.
Jag har aldrig läst något om vem exakt hon befann sig ute på krogen med, någon skribent som kan svara på det? Motivet, vad kan det tänkas vara? Lyckades man säkra mordvapnet? Mordplatsen var och är fortfarande okänd. Nu i sommar kommer Leif GW att granska fallet under 30 minuter i SVT:s serie "Sommarmord". Vem vet, kanske fanns det en alternativ gärningsman? Min text bygger som vanligt på tidningsartiklar, gamla som nya.
Info från Sveriges Dödsbok
19640320-7522
Zetterholm, Kerstin Anneli
Riggarg 24 A, II
802 36 Gävle
Död ?/6 1988.
Kyrkobokförd (1988) i Gävle Staffan, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland). Mantalsskriven (1988) på samma ort.
Född 20/3 1964 i Gävle Heliga Trefaldighet (Gävleborgs län, Gästrikland).
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Gävle Staffan, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland)
Bomhus, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseförsamling i källan:
HEL.TREFALD (Gävleborgs län)
Källor:
RTB 88 / SPAR 90
Zetterholm, Kerstin Anneli
Riggarg 24 A, II
802 36 Gävle
Död ?/6 1988.
Kyrkobokförd (1988) i Gävle Staffan, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland). Mantalsskriven (1988) på samma ort.
Född 20/3 1964 i Gävle Heliga Trefaldighet (Gävleborgs län, Gästrikland).
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Gävle Staffan, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland)
Bomhus, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseförsamling i källan:
HEL.TREFALD (Gävleborgs län)
Källor:
RTB 88 / SPAR 90
Senast redigerad av Quoter 2011-07-11 kl. 13:02.
Senast redigerad av Quoter 2011-07-11 kl. 13:02.