• 20 576 online
  • 1 213 061 medlemmar
  • 62 574 282 inlägg
  • 1
  • 2
2011-07-11, 12:46
Medlem
Quoters avatar
24-åriga Anneli Zetterholm befann sig ute på krogen i början av juni 1988. Någonstans längs vägen hem så gick hon upp i rök. Senaste observationen av henne var i närheten av en bensinmack. Efter en vecka, alltså den 12 juni, hittades hennes döda kropp. Den låg i ett skogsparti, närmare bestämt i området Norrlandet. Hon var knivmördad. Omgående blev en figur i 30-årsåldern intressant i utredningen. Så intressant att han åtalades. Polisen i Gävle, Rikskriminalpolisen och åklagare Erik Sjöberg skrapade ihop ett antal indicier, dessa:
  • Han ljög i väldigt många förhör om att han inte varit ute den här kvällen då hon försvann, trots att vittnen sett honom.
  • Där man hittade Anneli Zetterholms handväska återfanns även hans skoavtryck, klart och tydligt.
  • Vid kroppen så fanns ytterligare ett avtryck, men detta var suddigt och teknikerna kunde inte avgöra om det kom från honom, bara att det var samma typ av sko.
  • Blod på hans kläder och i hans bil, men detta var före DNA-revolutionen.
Mannen bemötte dessa besvärande omständigheter med lite smått orimliga förklaringar, men ändå inte helt motbevisade. Tingsrätten tyckte således inte att bevisningen som åklagaren lade honom till last var stark nog för en fällande dom, så han frikändes. Tror inte att hovrätten fick fallet på sitt bord. Mannen själv nekade i sten, han uttalade sig i media att det var "oerhört påfrestande" att vara oskyldigt utpekad.

Jag har aldrig läst något om vem exakt hon befann sig ute på krogen med, någon skribent som kan svara på det? Motivet, vad kan det tänkas vara? Lyckades man säkra mordvapnet? Mordplatsen var och är fortfarande okänd. Nu i sommar kommer Leif GW att granska fallet under 30 minuter i SVT:s serie "Sommarmord". Vem vet, kanske fanns det en alternativ gärningsman? Min text bygger som vanligt på tidningsartiklar, gamla som nya.

Info från Sveriges Dödsbok
Senast redigerad av Quoter 2011-07-11 kl. 13:02.
Citera
2011-07-11, 12:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
24-åriga Anneli Zetterholm befann sig ute på krogen i början av juni 1988. Någonstans längs vägen hem så gick hon upp i rök. Senaste observationen av henne var i närheten av en bensinmack. Efter en vecka, alltså den 12 juni, hittades hennes döda kropp. Den låg i ett skogsparti, närmare bestämt i området Norrlandet. Hon var knivmördad. Omgående blev en figur i 30-årsåldern intressant i utredningen. Så intressant att han åtalades. Polisen i Gävle, Rikskriminalpolisen och åklagare Erik Sjöberg skrapade ihop ett antal indicier, dessa:
  • Han ljög i väldigt många förhör om att han inte varit ute den här kvällen då hon försvann, trots att vittnen sett honom.
  • Där man hittade Anneli Zetterholms handväska återfanns även hans skoavtryck, klart och tydligt.
  • Vid kroppen så fanns ytterligare ett avtryck, men detta var suddigt och teknikerna kunde inte avgöra om det kom från honom, bara att det var samma typ av sko.
  • Blod på hans kläder och i hans bil, men detta var före DNA-revolutionen.
Mannen bemötte dessa besvärande omständigheter med lite smått orimliga förklaringar, men ändå inte helt motbevisade. Tingsrätten tyckte således inte att bevisningen som åklagaren lade honom till last var stark nog för en fällande dom, så han frikändes. Tror inte att hovrätten fick fallet på sitt bord. Mannen själv nekade i sten, han uttalade sig i media att det var "oerhört påfrestande" att vara oskyldigt utpekad.

Jag har aldrig läst något om vem exakt hon befann sig ute på krogen med, någon skribent som kan svara på det? Motivet, vad kan det tänkas vara? Lyckades man säkra mordvapnet? Mordplatsen var och är fortfarande okänd. Nu i sommar kommer Leif GW att granska fallet under 30 minuter i SVT:s serie "Sommarmord". Vem vet, kanske fanns det en alternativ gärningsman?

Info från Sveriges Dödsbok

Polisens huvudmisstänkte, PL, slaktade sin bil någon dag efter att Anneli försvann. Därefter åkte han och hans sambo (då civilanställd hos polisen i Gävle), på semester utomlands, om jag inte minns fel.

I denna tråd, som behandlar ouppklarade mord i Gävle, kan du läsa mer om fallet Anneli Z.

https://www.flashback.org/t813516
Citera
2011-07-11, 13:01
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Polisens huvudmisstänkte, PL, slaktade sin bil någon dag efter att Anneli försvann.

Det var också ett litet indicium mot honom, men som jag har förstått det var bilen rätt gammal och en skrotning av den föreföll inte omotiverad. Ja, jag såg att mordet fanns omskrivet i tråden men jag ser helst att varje fall har sin egen tråd.

PS. Man behöver inte citera en hel trådstart för att uttrycka generella tankar.
Citera
2011-07-11, 13:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det var också ett litet indicium mot honom, men som jag har förstått det var bilen rätt gammal och en skrotning av den föreföll inte omotiverad. Ja, jag såg att mordet fanns omskrivet i tråden men jag ser helst att varje fall har sin egen tråd.

PS. Man behöver inte citera en hel trådstart för att uttrycka generella tankar.

Även om skrotningen inte föreföll omotiverad, så kan man ju se det som lite suspekt att den sammanföll i tid med mordet på Anneli - kombinerat med att han var den huvudmisstänkte.

Polisen var - åtminstone på den tiden - övertygad om att PL var skyldig och "punktmarkerade" honom; de parkerade sina civilbilar utanför hans bärgningsfirma på Brynäs i Gävle och följde hans steg lång tid. Allt för att visa honom att han var under kontroll/överakning. Enligt (annan) källa, skrattade PL åt polisen och deras sätt att försöka "hetsa" honom till misstag. PL själv gick som "barn i huset" i polishuset, enligt poliskälla, då hans sambo jobbade där. Enligt en tredje källa hade han och sambon en hund som han inte var snäll mot.

Det ska bli intressant att höra vad GW har att säga om fallet. (Programmet ska sändas som nr. 6 i serien Sommarmord.) Har för mig att Annelis mor har yttrat i ett TV-program att hon inte trodde på PL som gm. Har funderat på om hon hade någon teori om vem som tog hennes dotters liv. Eller om hon av någon anledning inte ville "peka ut" honom.
Citera
2011-07-11, 13:47
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Även om skrotningen inte föreföll omotiverad, så kan man ju se det som lite suspekt att den sammanföll i tid med mordet på Anneli - kombinerat med att han var den huvudmisstänkte.

Tveklöst ett indicium, men ett svagt sådant. Polisen i Gävle skickade in blodet från bilen som beslagtogs av honom till SKL för kanske 5 år sedan i hopp om att kunna avgöra att det verkligen var Annelis blod, men jag tror inte resultatet var av positivt slag.

Hur såg relationen mellan Anneli Zetterholm och den misstänkte ut vid tiden för gärningen? Du kan fallet bättre än mig.
Citera
2011-07-11, 14:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Tveklöst ett indicium, men ett svagt sådant. Polisen i Gävle skickade in blodet från bilen som beslagtogs av honom till SKL för kanske 5 år sedan i hopp om att kunna avgöra att det verkligen var Annelis blod, men jag tror inte resultatet var av positivt slag.

Hur såg relationen mellan Anneli Zetterholm och den misstänkte ut vid tiden för gärningen? Du kan fallet bättre än mig.

Det är så länge sedan nu, men som jag kommer ihåg det fanns det ingen relation eller direkt koppling mellan Anneli och den misstänkte. Jag är dock inte säker, så jag reserverar mig för fel.
Citera
2011-07-12, 18:28
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det är så länge sedan nu, men som jag kommer ihåg det fanns det ingen relation eller direkt koppling mellan Anneli och den misstänkte. Jag är dock inte säker, så jag reserverar mig för fel.

Okej. Men om det inte fanns någon relation mellan Anneli Zetterholm och den misstänkte, hur kom polisen honom på spåren från första början då?
Citera
2011-07-12, 18:50
Medlem
tattarmanges avatar
Det här är ett mord som verkligen berört mig.

Har läst att det ska finnas en till man som misstänktes ha med mordet att göra. Han ska ha haft initialerna "MJ" eller liknande. Någon som vet något om denna man?

I övrigt så ser P*t*r L**d*e*g mindre trevlig ut.

Har hört av bekanta att han på den tiden var med i hemvärnet och visade stolt upp sin AK4 för folk han knappt kände.

Blodet på kläder skyllde han på att han fått när han rakat sig.

Fram med all info om eventuella gärningsmän och all fakta om mordet nu!
Citera
2011-07-13, 19:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Okej. Men om det inte fanns någon relation mellan Anneli Zetterholm och den misstänkte, hur kom polisen honom på spåren från första början då?

Först, för att svara på en fråga du ställt och som jag missat: Anneli hade varit ute på krogen i centrala Gävle med sin sambo. De kom ifrån varandra på natten.

Anneli tog under natten en båttur på Gavleån med en manlig bekant, jag har för mig att han var fiskare från ett litet ställe längs kusten, en liten bit norr om Gävle. Han släppte av henne vid en mack vid Södra Skeppsbron (intill ån). Mannen ska ha sett Anneli gå mot hemmet, som låg några stenkast från macken. Den här mannen - som ska ha varit den siste (förutom gm) som såg Anneli i livet - blev misstänkt, men han avskrevs senare, då han hade alibi. Även sambon blev misstänkt, men även han hade alibi och kunde avföras.

Sedan dök den huvudmisstänktes (PL) namn upp i utredningen. Hur och varför vet jag inte. Polisen tog dock fel på person inledningsvis och när de kom på att de tagit fel på person, hade den misstänkte dragit på semester. Han anhölls då han kom hem. Senare häktades han, men friades i tingsrätten då det enbart fanns indicier och inga hållfasta bevis. Åklagaren överklagade aldrig.

Tillägg: PL:s skoavtryck fanns bredvid Annelis väska på industritomten på Lysgatan på Brynäs. Att det var just hans sko kunde fastställas av SKL pga att hans skosula hade ett jack, och detta sammanföll med avtrycket. Han nekade ett tiotal gånger under förhör till att ha varit på industritomten, men överbevisad erkände han att han varit där. Anledningen, enligt PL: han hade gömt sig där, då han trott att han hade polisen efter sig (han hade kört rattfull under natten).
Citera
2011-07-13, 19:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tattarmange
Det här är ett mord som verkligen berört mig.

Har läst att det ska finnas en till man som misstänktes ha med mordet att göra. Han ska ha haft initialerna "MJ" eller liknande. Någon som vet något om denna man?

I övrigt så ser P*t*r L**d*e*g mindre trevlig ut.

Har hört av bekanta att han på den tiden var med i hemvärnet och visade stolt upp sin AK4 för folk han knappt kände.

Blodet på kläder skyllde han på att han fått när han rakat sig.

Fram med all info om eventuella gärningsmän och all fakta om mordet nu!

Jag tror den mannen (MJ) är död i dag.

Är det den mannen som ska ha hållit vakt, då ombudsmannen (död i dag, han också) såg en man (PL?) bära ut en livlös kropp ur en verkstadslokal till en bil, en sommarnatt sommaren -88? (Vittnesuppgiften kom något år efter mordet och rättegången.)

"Kuriosa": PL:s försvarare Håkan Wiberg anförde i sitt slutplädering i tingsrätten en hint om att PL kunde ha varit inblandad, att det kanske var hans skoavtryck brevid Annelis kropp på Norrlandet, men i så fall inte som mördare utan medhjälpare... Anledning till detta uttalande? Ingen aning!
Citera
2011-07-25, 11:11
Medlem
tattarmanges avatar
Citat:
Jag tror den mannen (MJ) är död i dag.

Är det den mannen som ska ha hållit vakt, då ombudsmannen (död i dag, han också) såg en man (PL?) bära ut en livlös kropp ur en verkstadslokal till en bil, en sommarnatt sommaren -88? (Vittnesuppgiften kom något år efter mordet och rättegången.)

"Kuriosa": PL:s försvarare Håkan Wiberg anförde i sitt slutplädering i tingsrätten en hint om att PL kunde ha varit inblandad, att det kanske var hans skoavtryck brevid Annelis kropp på Norrlandet, men i så fall inte som mördare utan medhjälpare... Anledning till detta uttalande? Ingen aning!

Bra där Prinzezzan.
Du verkar ha mycket info om detta mord.

Jag läste någonstans att PLs namn dök upp i utredningen PGA att ett vittne observerat PL vid samma mack där Anneli klev av båten och att han betett sig "underligt". Macken borde vara den nuvarande OKQ8 automatstationen på S. Skeppsbron?

Ska verkligen bli intressant att se Sommarmord den 6:e aug...
Skulle vara väldigt intressant att läsa tidningsartiklar från tiden efter mordet.

Någon som är bekant med PL som har något att berätta om honom?
Citera
2011-07-31, 20:38
Medlem
tattarmanges avatar
Trailer: http://svt.se/2.162599/1.2488432/mordet_pa_anneli
Citera
  • 1
  • 2