2011-07-11, 10:27
Medlem
Hej!

Jag har köpt en bil som är avställd och oförsäkrad.
Kan jag endast skatta bilen men låta bli trafikförsäkringen?
Bilen blir väl automatiskt försäkrad hoss TFF och man betalar 104:-/dagen.

Vad kan hända om polisen stoppar mig??
Jag vet att det är omoraliskt och fel att köra detta, så ni behöver inte läxa upp mig eller
argumentera emot.

Skulle uppskatta ett svar
/Tack
Citera
2011-07-11, 10:43
Medlem
BraveBoys avatar
Om du absolut vill betala 104:-/dag är ju helt upp till dig.
Citera
2011-07-11, 10:47
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Du kan inte ställa på den om du inte har en försäkring tecknad på den.
Citera
2011-07-11, 11:22
Medlem
Men är det inte så att bilen automatiskt blir trafikförsäkrad hos TFF och det kostar ca 104:-/dagen.

Men om man tecknar försäkring och inte betalar fakturan, vad händer då?
Går försäkringen bort eller går skulden bara toll KF?
Citera
2011-07-11, 11:29
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fofo10
Men är det inte så att bilen automatiskt blir trafikförsäkrad hos TFF och det kostar ca 104:-/dagen.

Det går inte, alltså det är inte fysiskt möjligt att ställa på bilen utan en tecknad försäkring på den.

Teckna en försäkring och betal sen inte den så kommer det gå över till TFF ja. Sen går försäkringsskulden till KF.

Men du kan inte ställa på utan att ha tecknat en försäkring. Testa själv, kommer inte att gå.
Citera
2011-07-11, 11:31
Medlem
Citat:

Det går till Kronofogden, och TFF försäkringen finns kvar, eftersom ett fordon får inte vistas i trafik utan en försäkring. Sen att kronofogden kanske kommer och gör en utmätning det är väl nästa bekymmer, + alla de övriga problemen med att finns med i kronofogdens register...

Imo bättre att betala max 5k om året för en försäkring än att bli skyldig 40k för att inte ha haft någon...
Citera
2011-07-11, 11:32
Medlem
kiwigurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zondar
Det går till Kronofogden, och TFF försäkringen finns kvar, eftersom ett fordon får inte vistas i trafik utan en försäkring. Sen att kronofogden kanske kommer och gör en utmätning det är väl nästa bekymmer, + alla de övriga problemen med att finns med i kronofogdens register...

Imo bättre att betala max 5k om året för en försäkring än att bli skyldig 40k för att inte ha haft någon...

Han har skaffat en målvakt som äger bilen.
Citera
2011-07-11, 11:35
Medlem
Ok, tack för svaren.

Bilen står på en målvakt så det spelar ingen roll om det går till KF.
Det enda jag gör är att betala skatten och se till att den är besiktad.

Men då tecknar jag försäkring men betalar inte den så får den gå till KF och TFF.
Men polisen kan väl inte göra något om de stoppar mig eller???
Citera
2011-07-11, 17:00
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Å andra sidan får man väl inte skador på andra täckt av TFF? Därför måste man ha Trafikförsäkring, right?

Lite tillägg:
Enligt Trafikskadelagen (1975:1410) 36 § 1 st:
Citat:
Saknas föreskriven trafikförsäkring när motordrivet fordon som inte är registrerat i vägtrafikregistret eller som är avställt brukas i trafik här i landet av den försäkringspliktige eller av annan med dennes tillstånd, döms den försäkringspliktige till penningböter.

Den försäkringspliktige får böter med andra ord, om det inte är du så klarar du dig nog.
Frågan är då bara om det är ett brott i sig att framföra oförsäkrad bil... Det verkar ju inte som det.
Senast redigerad av z0mfg(ish) 2011-07-11 kl. 17:05.
Citera
2011-07-11, 17:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Å andra sidan får man väl inte skador på andra täckt av TFF? Därför måste man ha Trafikförsäkring, right?

Lite tillägg:
Enligt Trafikskadelagen (1975:1410) 36 § 1 st:

Den försäkringspliktige får böter med andra ord, om det inte är du så klarar du dig nog.
Frågan är då bara om det är ett brott i sig att framföra oförsäkrad bil... Det verkar ju inte som det.
Jo, det är precis det man får. Tredje man ska inte behöva lida för att vissa idioter inte har försäkring. TFF kan dock kräva tillbaka pengarna de betalat ut för en skada den försäkringslöse vållat, vilket kan röra sig om ganska stora summor.
Citera
2011-07-13, 01:33
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, det är precis det man får. Tredje man ska inte behöva lida för att vissa idioter inte har försäkring. TFF kan dock kräva tillbaka pengarna de betalat ut för en skada den försäkringslöse vållat, vilket kan röra sig om ganska stora summor.
Jo, det var så jag menade. Man slipper ju inte undan med bara självrisken, men TFF går ju in och betalar skadan som annars försäkringsbolaget skulle stå för.
Men sen kräver de troligtvis tillbaka pengarna.

Jag som är ganska ung, skulle i många fall komma undan billigare med att inte försäkra alls än att ta trafikförsäkring hos billigaste bolaget på en bil - men det är ju en försäkring både för sig själv och andra.

Läste för övrigt i IF:s information om deras trafikförsäkring, den täcker skador för upp till 300 miljoner kronor. Låter mycket, men jag tror det blir ganska enorma summor även för småskador. Säg att man smäller med ett trafiklyse. Då ska det inte bara sättas upp ett nytt (som kostar, plus att man ska betala för arbetet i form av lön till den som gör det), sen ska säkerligen vägen saneras, räddningstjänst (bärgning, brandbil, ambulans o.s.v.) kan behöva rycka ut. Det blir nog inga småören, även om det kanske tar ett tag innan man når upp till 300 millar.

(Vet ej om räddningstjänst, ambulans och brandkår får betalt av försäkringsbolag på något sätt när de rycker ut vid skador och olyckor, detta kanske är enbart skattepengar, men det var en gissning)
Citera
2011-07-13, 09:31
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:

Men polisen kan väl inte göra något om de stoppar mig eller???

Enligt någon paragraf så har dom rätt att köra upp en batong i röven på dig.
Skulle gissa på att du är en kulturberikare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in