Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, det är precis det man får. Tredje man ska inte behöva lida för att vissa idioter inte har försäkring. TFF kan dock kräva tillbaka pengarna de betalat ut för en skada den försäkringslöse vållat, vilket kan röra sig om ganska stora summor.
Jo, det var så jag menade. Man slipper ju inte undan med bara självrisken, men TFF går ju in och betalar skadan som annars försäkringsbolaget skulle stå för.
Men sen kräver de troligtvis tillbaka pengarna.
Jag som är ganska ung, skulle i många fall komma undan billigare med att inte försäkra alls än att ta trafikförsäkring hos billigaste bolaget på en bil - men det är ju en försäkring både för sig själv och andra.
Läste för övrigt i IF:s information om deras trafikförsäkring, den täcker skador för upp till 300 miljoner kronor. Låter mycket, men jag tror det blir ganska enorma summor även för småskador. Säg att man smäller med ett trafiklyse. Då ska det inte bara sättas upp ett nytt (som kostar, plus att man ska betala för arbetet i form av lön till den som gör det), sen ska säkerligen vägen saneras, räddningstjänst (bärgning, brandbil, ambulans o.s.v.) kan behöva rycka ut. Det blir nog inga småören, även om det kanske tar ett tag innan man når upp till 300 millar.
(Vet ej om räddningstjänst, ambulans och brandkår får betalt av försäkringsbolag på något sätt när de rycker ut vid skador och olyckor, detta kanske är enbart skattepengar, men det var en gissning)