2011-07-10, 23:52
Medlem
sturestolpskotts avatar
Det är just nu vad Euro-Millions lottar ut, och vinner man den summan hamnar man på 418 plats över rikaste i världen. Jag tänker ge det ett försök även om jag vet att chansen är minimal, men det kan vara en kul grej!

Det jag vill veta av er matematikproffs är finns det någon speciell sifferrad som har större chans att vinna? Att klicka in 1111111 är kanske inte jättesmart, eller?

Så vad är den mest optimala raden ni kan komma fram till? Det är 7 siffror man ska välja... man får fylla i 3, 5, 6, 7, 8 eller 10 fält men jag snålar och väljer tre. Så kommer alltså välja 3 sifferkoder med 7 siffror var.
Citera
2011-07-11, 00:00
Medlem
Om du vill bli ensam om vinsten, vilket självklart är målet, så ska du ta en kod som är så udda som möjligt, så att så få andra personer som möjligt har tagit samma kod. Att fråga på ett forum om en sån siffra känns dumt, men jag kan ge dig ett förslag:

02753233
75216895
03520147
Citera
2011-07-11, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sturestolpskott
Det är just nu vad Euro-Millions lottar ut, och vinner man den summan hamnar man på 418 plats över rikaste i världen. Jag tänker ge det ett försök även om jag vet att chansen är minimal, men det kan vara en kul grej!

Det jag vill veta av er matematikproffs är finns det någon speciell sifferrad som har större chans att vinna? Att klicka in 1111111 är kanske inte jättesmart, eller?

Så vad är den mest optimala raden ni kan komma fram till? Det är 7 siffror man ska välja... man får fylla i 3, 5, 6, 7, 8 eller 10 fält men jag snålar och väljer tre. Så kommer alltså välja 3 sifferkoder med 7 siffror var.

nä med 1111111 så har du 0,5% chans att vinna. med 5684987 så bli chansen 13%, så kör på det!
Citera
Medlem
QBears avatar
Citat:

Nej.
Citera
Medlem
Normalt i lottodragningar, tex den i svenska Lotto och Joker så har alla sifferrader samma chans att vinna, inklusive fina tal som 12334567. Däremot så brukar ju vinsten delas om två eller fler vinner på samma rad, alltså ska du hitta ovanliga rader så att du när du vinner vinner ensam och inte behöver dela.

Det enda du kan göra för att öka din chans att vinna i första läget är att kontrollera att du följer reglerna, tex om en siffra bara kan förekomma en gång per rad så är det inte lönsamt att ha tex 1 flera gånger i din rad.
Citera
2011-07-11, 00:07
Medlem
sturestolpskotts avatar
I det här fallet rör det sig om så mycket pengar att får jag dela summan med några hundra pers bryr jag mig inte så mycket...

Men är ni helt säkra på att inget tal har större sannolikhet än något annat? Jag tänker kanske inte i helt matematiska banor nu, utan spånar lite psykiskt. 1234567 känns väldigt svårt även fast varje siffra var för sig bara är slumpad fram, men att det av slumpen sen dessutom skulle bli en följd! Det gör det hela lite suspekt.
Citera
2011-07-11, 00:09
Medlem
FrankyFourFingerss avatar
http://www.wolframalpha.com/input/?i=chance+of+winning+euro+millions
Citera
2011-07-11, 00:09
Medlem
Citat:
I det här fallet rör det sig om så mycket pengar att får jag dela summan med några hundra pers bryr jag mig inte så mycket...

Men är ni helt säkra på att inget tal har större sannolikhet än något annat? Jag tänker kanske inte i helt matematiska banor nu, utan spånar lite psykiskt. 1234567 känns väldigt svårt även fast varje siffra var för sig bara är slumpad fram, men att det av slumpen sen dessutom skulle bli en följd! Det gör det hela lite suspekt.
Precis lika stor sannolikhet att få de som de övriga talen.
Citera
2011-07-11, 00:13
Medlem
Ska lätt köpa en lott. Dragningarna är om fredagarna va? Hade suttit fint nu när jag är sugen på att skaffa bättre boende.
Citera
2011-07-11, 00:52
Medlem
Citat:

Alla kombinationer har lika stor chans att vinna eftersom slumpen inte "vet" vilken den första siffran var osv. Varje siffra har lika stor chans att komma på varje plats oavsett vad den föregående siffran var. Så att även fast man kan tycka att det är helt osannolikt att få t.ex. 7st 2or på rad så är det lika stor chans att få det som att få t.ex. 0473056
Citera
2011-07-11, 01:22
Medlem
Semestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theredneck
Alla kombinationer har lika stor chans att vinna eftersom slumpen inte "vet" vilken den första siffran var osv. Varje siffra har lika stor chans att komma på varje plats oavsett vad den föregående siffran var. Så att även fast man kan tycka att det är helt osannolikt att få t.ex. 7st 2or på rad så är det lika stor chans att få det som att få t.ex. 0473056

Nej, tal med siffran 8 genererar högre vinstprocent eftersom att siffran 8 räknas enligt Feng shui som en universell tursiffra! Åttor förutspås världsstor framgång och det är därför jag alltid satsar på tal innehållande åttor på keno, vinner alltid.

Testa att köpa åtta trisslotter så kan jag lova att du vinner något!
Citera
2011-07-11, 01:37
Medlem
Hehe... Man blir ju lite smått sugen att köpa sig en lott for fun ^^. Dock är ju den stora frågan hur mycket man kan lita på www.thelotter.com (där man köper lotten). thelotter.com köper ju lotten i UK för att sedan scanna in den till köparen.

Säg nu att man skulle träffa jackpotten. thelotter kan ju hur lätt som helst bara ta pengarna och skita i att betala ut vinsten?
Senast redigerad av Zffe 2011-07-11 kl. 01:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in