2011-07-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Lustigt nog kan man faktiskt det. Jag har lite böcker där det står om det men minns nu inte vad det hette. Det var två ord, P***** D***** tror jag att det började på. Dock är det inte så vanligt.
Jag kan kolla i dem, brb.

Edit: Folie ā Deux hette det.

Haha det där är ju under extrema omständigheter. För att bara ta informationen från Wiki, som är lättast just nu, så är det ju oftast under helt isolerade former (alltså inte någon låst avdelning där det kommer och går en ganska stor mängd personal, samt allt från 5-12 intagna), och sen kan du även läsa att det oftast är mellan mor och dotter, och det har snarare med den psykologiska biten att göra, att ens barn tar ju trots allt efter ens beteende och saker man säger ofta.
Men som sagt, under extrema omständigheter.

Länken jag nämnde; http://sv.wikipedia.org/wiki/Folie_%C3%A0_deux
Citera
2011-07-10, 23:39
Medlem
DeusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ck7
Haha det där är ju under extrema omständigheter. För att bara ta informationen från Wiki, som är lättast just nu, så är det ju oftast under helt isolerade former (alltså inte någon låst avdelning där det kommer och går en ganska stor mängd personal, samt allt från 5-12 intagna), och sen kan du även läsa att det oftast är mellan mor och dotter, och det har snarare med den psykologiska biten att göra, att ens barn tar ju trots allt efter ens beteende och saker man säger ofta.
Men som sagt, under extrema omständigheter.

Länken jag nämnde; http://sv.wikipedia.org/wiki/Folie_%C3%A0_deux
Javisst! Men det går!
Även om TS nu då säkert inte har detta emotionellt nära förhållande till sina medfångar.
Citera
2011-07-10, 23:42
Medlem
Citat:
Lustigt nog kan man faktiskt det. Jag har lite böcker där det står om det men minns nu inte vad det hette. Det var två ord, P***** D***** tror jag att det började på. Dock är det inte så vanligt.
Jag kan kolla i dem, brb.

Edit: Folie ā Deux hette det.

Så jag får sätta på mig en foliehatt nu eller? Ska bygga en imorgon....
Lär störa bort deras signaler

Nej, men jag tror nog att jag klarar mig. Jag tog upp ämnet här innan ja tog sömnmedicin och dom skrattade typ. All personal här är iallafall skön. De flesta.
Dom frågade vad jag fick för svar när jag startade tråden och frågan, och det var väl som jag hade gissat på. Men man vet ju aldrig.
Under extrema omständigheter kanske. Men det behövs mer extrema än detta gissar jag på. Hoppas jag. Annars märker jag nog det senare...Och får återkomma när jag hör smegol från sagan om ringen i skallen Wont happen. Tack ändå.
Citera
2011-07-10, 23:50
Medlem
Citat:
Javisst! Men det går!
Även om TS nu då säkert inte har detta emotionellt nära förhållande till sina medfångar.

Jag förstog inte riktigt länken du skickade. Men trött nu...
Ska läsa den imorgon. Men nej, jag har ett emotionellt förhållande att jag kan lida med vissa...
Lider med alla. Och deras smärta går in i min själ. Det är hela grejjen typ...

Men också att det kan bli jävligt annoying efter ett bra tag. Man har inte hur mycket tålamod som helst.
Jag är ambivalent. Lider med vissa, kan tycka synd om dom, men hatar också en massa. Trött trött trött. För mycket liv. Jag vill ha lugn och ro för att kunna tänka.
Just därför är det nog dags att börja dra tillbaks till lägenheten sakta men säkert, eller hitta ett annat tills jag är bättre...
Men det där löser sig. Jag står nog kvar vid att jag inte kan smittas. Om jag skulle dela rum med dom dygnet runt så kanske. Men inte om jag har ett ensamt rum där jag kan isolera mig och sova i fred. Förutom att man blir väckt varje dag när man sover som bäst.
Och jag skulle inte kalla dom medfångar. Dom är patienter. Sjuka patienter.
Citera
2011-07-11, 04:26
Medlem
medical_growers avatar
Visst var det du som postade den där kända tråden om jehovas vittnen och allt det där? När man läser det du skriver så verkar det som om du befinner dig (och har befunnit dig ett tag) i något form av maniskt/gränspsykotiskt tillstånd.

Det finns anekdotiska fall där anhöriga till personer som hamnat på psyket kommit på besök och börjat "bete sig underligt" för att sedan drabbas av psykotiska symptom. Fast jag vet inte. Är lite skeptisk till hela grejen.

Jag skulle försöka slappna av om jag vore du. Lycka till med allt och hoppas du finner ro och allt det där.
Citera
2011-07-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medical_grower
Visst var det du som postade den där kända tråden om jehovas vittnen och allt det där? När man läser det du skriver så verkar det som om du befinner dig (och har befunnit dig ett tag) i något form av maniskt/gränspsykotiskt tillstånd.

Det finns anekdotiska fall där anhöriga till personer som hamnat på psyket kommit på besök och börjat "bete sig underligt" för att sedan drabbas av psykotiska symptom. Fast jag vet inte. Är lite skeptisk till hela grejen.

Jag skulle försöka slappna av om jag vore du. Lycka till med allt och hoppas du finner ro och allt det där.

Känd och känd vet jag inte om den är. Men den har vart en livsräddare och ett andningshål, även om jag typ skäms för mycket man skrivit. Men det är som det är...
(Vill helt enkelt inte uppdatera den med negativt. Vill mest skriva positivt i den. Men när/om jag får skadestånd sen så lär jag uppdatera den, och sen dra utomlands tsss...Väntar på rättvisa just nu.)

Jag har varit det förut kanske. Var kanske lite manisk ett tag, men inte längre. Och jag kan ha varit i ett gränspsykotiskt tillstånd med. Kanske var det igår...
Nej men jag har mest panikångest och social fobi , lite klaustrofobi ibland m.m...

Men det är ok. Jag hade bara en panikattack igår när jag skrev. Och var jävligt trött och stressad.
Förstog inte vad du menade med besök och allt det där. Men jag har fått besök en massa gånger och så. Det har varit bra här, innan dom stängde ner den normala avdelningen och flyttade alla till en allmän psykiatri. Sen dess suger det hårt.

Ja tack. Jag ska försöka slappna av. Försöker så gott det går. Nu har dom iallafall tagit bort en regel jag retade mig på idag. Vilket är bra...
Men jag kan ibland känna att jag har gränspsykos. Men det är nog vanlig ångest. Och sen är allt du läst bara en massa text. Du har inte träffat mig irl. Det är lite svårt att dömma genom enbart massa text och skit.
Jag inser att det är en ganska dum fråga med ifall man kan bli "smittad" utav schizofreni. Inser att det inte kan hända idag. Jag hade bara en dålig dag igår. Var pressad. Vart en hektisk vecka med lite sömn osv. Stress och press. Men allt löser sig. Och tack gud för freedom of speech. Use it or loose it.
Skitsamma vad man skriver. Vi kommer ändå alla dö en dag. Man kan lika bra dela med sig och få höra andras kloka råd och så. Stöd m.m..
Eller bara skriva av sig för en själv och få ordning på sina tankar. Även om det behövs skrivas av sig mycket mer. Jag kanske borde skaffa en blogg nånstans. Men palla. Flashback finns och har svar på alla frågor. Sen ang min jehåvas tråd, så tror jag den hjälpt andra som växt upp inom jv att kanske ta avstånd i god tid och bli självständiga i god tid.
Det finns jävligt mycket information i den tråden om jehovas vittnen i helhet som en skadlig sekt i min synpunkt.
Så den är inte bara för mig.
http://www.wimp.com/runningreading/

Lycka till du också. Med livet och allt det där.
mvh.
Senast redigerad av imNOTwell 2011-07-11 kl. 14:36.
Citera
2011-07-11, 14:43
Medlem
psaks avatar
Ett filmtips att INTE rekommendera är Sam Fullers gamla rulle Shock corridor, som handlar om just detta scenario Själv har jag inga psykiatrikunskaper, men tvivlar på att schizofreni är en smittsam sjukdom.
Citera
2011-07-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Ett filmtips att INTE rekommendera är Sam Fullers gamla rulle Shock corridor, som handlar om just detta scenario Själv har jag inga psykiatrikunskaper, men tvivlar på att schizofreni är en smittsam sjukdom.

Heh. Tack att du rekommenderar den då Blir inte alls nyfiken på att sen den.
Får se om jag pallar kolla in den senare. Jag tvivlar också på det. Det smittar inte. Det kan bara vara påfrestande om nån pratar konstant och att höra en massa obegripliga saker. Skitsamma.
Idag har det vart lugnt. Men jag håller med dig där, och efter att ha ställt denna dumma fråga om det är smittsamt vet jag att det inte är det. Visste väl redan det sen innan, men var tvungen att fråga igår av nån anledning ändå för jag var lite osäker. thnx

edit:
http://www.imdb.com/title/tt0057495/

Jag hoppar nog den. Pallar inte kolla på skräck filmer så mycket. Jag håller mig mer till allt utom just den genren. Förr gillade jag dock skräckfilmer...
Gillar mer komedi, sci-fi, drama, äventyr m.m...
Tack ändå.
Senast redigerad av imNOTwell 2011-07-11 kl. 16:03.
Citera
2011-07-12, 10:33
Medlem
Rakel-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imNOTwell
Kan det bli samma sak för en "normal" person? Att om det blir för mycket sömnbrist, för mycket stress osv, så kan man bara helt plötsligt höra som dom? Skiträdd för det. Jag försöker bara blockera många intryck man får, men det är svårt. Förutom den där snubben är det två tre andra som mer har ångest problematik som mig..
Längre perioder på metamfetamin brukar leda till tillstånd som är svåra att skilja från en Schizofreni av paranoid typ eller psykos med paranoia, vilket kanske inte är så konstigt då det stressar igång kroppen och leder mot en rejäl sömnbrist. Tillståndet kan också uppstå vid högre doser av kokain under längre tid, men både vid högre doser av meth och crack eller kokain så brukar det finnas faktorer som gör att de går att sålla bort från paranoid schizofreni, tex de hudskador som uppstår när personen ska ta ut "kokainbaggarna" och börjar gräva i skinnet, när tillgången på meth ökat har det dock blivit ett kännetecken för tungt methmissbruk.

Men visst kan psykoser smitta, det är egentligen bara att bo i närheten av någon som väcker dig var 15 minut, vårt behov av sömn är så fundamentalt att sömndeprivering gör oss tokiga förr eller senare, dock brukar tillstånd sekundära till sömndeprivering gå över efter tillräcklig sömn, men det är inte för inte som sömndeprivering flitigt används inom tortyrmetodiken.
Här kan du ser några av de kända orsakerna till schizofreni eller schizofreni liknande tillstånd.
Citera
2011-07-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakel-O
Längre perioder på metamfetamin brukar leda till tillstånd som är svåra att skilja från en Schizofreni av paranoid typ eller psykos med paranoia, vilket kanske inte är så konstigt då det stressar igång kroppen och leder mot en rejäl sömnbrist. Tillståndet kan också uppstå vid högre doser av kokain under längre tid, men både vid högre doser av meth och crack eller kokain så brukar det finnas faktorer som gör att de går att sålla bort från paranoid schizofreni, tex de hudskador som uppstår när personen ska ta ut "kokainbaggarna" och börjar gräva i skinnet, när tillgången på meth ökat har det dock blivit ett kännetecken för tungt methmissbruk.

Men visst kan psykoser smitta, det är egentligen bara att bo i närheten av någon som väcker dig var 15 minut, vårt behov av sömn är så fundamentalt att sömndeprivering gör oss tokiga förr eller senare, dock brukar tillstånd sekundära till sömndeprivering gå över efter tillräcklig sömn, men det är inte för inte som sömndeprivering flitigt används inom tortyrmetodiken.
Här kan du ser några av de kända orsakerna till schizofreni eller schizofreni liknande tillstånd.

K...
Tack för ett bra inlägg. Bra att jag inte sysslar med droger då. Förutom alkohol typ...
Låter läskigt det där med "kokainbaggarna". Fyfan.

Jo, det inser jag. Om man blir väckt konstant skulle vemsomhelst få psykos. Och vilken ohuman tortyrmetod. :/ ...
Jag sover dock mer än 8 timmar varje natt. Men jag känner mig ändå trött jämnt och lite vimmelkantig om dagarna. Det är nog mer stress...

Tack för länken. Det är bra att få läsa lite om vad det igentligen är. Men det är ändå en lite skrämmande sjukdom för mig...
Skulle inte vilja lida utav det, men det kanske finns olika grader av den och det kanske inte är så farligt för vissa och att det inte märks utåt och det kanske är mindre jobbigt än panikångest. Men för andra kan det kanske vara till den grad att dom inte kan vara ute i samhället pga folk tror dom är förståndshandikappade.
(No offense till dom som lider av denna sjukdom och som jag inte träffat. Det är självklart synd om alla som lider av detta. Bara jag som tröttnat på två personer här som jag inte står ut i att vara i närheten av. Men man får bita ihop. Och det är nog extrema fall. Mest extrema kan jag tänka mig. Vet inte ens om det är schizofreni dom lider av.) :/ ...thnx
Senast redigerad av imNOTwell 2011-07-12 kl. 17:24.
Citera
2011-07-12, 19:32
Medlem
miss-cools avatar
Hur gammal är du och av vilket kön? Lite smått nyfiken.
Citera
2011-07-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-cool
Hur gammal är du och av vilket kön? Lite smått nyfiken.

Why? Kille. 20+

Själv?

edit. Denna tråd kan gärna låsas av nån mod. Fått svar på mina frågor nu. Tack.
Senast redigerad av imNOTwell 2011-07-12 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in