2011-07-10, 21:20
Bannlyst
En person jag känner väldigt väl (kan vara släkting, god vän, ex, eller vad som helst det har ingen betydelse)
hon har en son på 5år som har haft det väldigt jobbigt med sin pappa som han förövrigt inte längre har kontakt med. Iaf så har jag läst lite hastigt om mytomani här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani Det stämmer verkligen in på henne och jag vet inte vad jag ska göra. Hon ljuger ofta om sig själv vad hon har gjort i sitt liv, att hon haft cancer osv, Spec pengar.
Hon har egentligen stora skulder hos kronofogden men det vet endast hennes föräldrar och så jag.
Jag hör ofta hur hennes son är allergisk mot mjölk, tomat, fisk, blommor, ja typ allt. (han är egentligen inte det vilket jag vet med säkerhet, men eftersom han är 5år så lurar hon i honom det.)
Den senaste lögnen jag hörde var från en vän till mig som började prata om hur svårt ***** hade haft det med sina droger förut. Hon har ALDRIG haft drogproblem !
Jag klarar inte av lögnerna längre då jag inte tror hennes son kommer få sån bra vidare uppväxt.
Hennes föräldrar försökte prata med henne en gång men då var det självmord som gällde.

Vad ska jag göra?
Citera
2011-07-10, 21:38
Medlem
Storebrossans avatar
När jag läste wikipedia texten hittade jag detta
Citat:
Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden.

Jag tycker du borde banka näven i bordet och be henne förklara vem hon egentligen är.
Citera
2011-07-10, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storebrossan
När jag läste wikipedia texten hittade jag detta

Jag tycker du borde banka näven i bordet och be henne förklara vem hon egentligen är.

Hart tänkt på det och verkligen vart sugen på det! Men vet inte om jag vågad då annat folk i hennes närhet inte skulle våga stötta mig, och jag vill inte att hon ska börja med sitt självmords stjafs igen pgr av hennes son. Men jag börjar bli riktigt irriterad.
Citera
2011-07-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softking
Hart tänkt på det och verkligen vart sugen på det! Men vet inte om jag vågad då annat folk i hennes närhet inte skulle våga stötta mig, och jag vill inte att hon ska börja med sitt självmords stjafs igen pgr av hennes son. Men jag börjar bli riktigt irriterad.

Åh, blir så arg på folk som inte vågar stå upp för sig själva eller det de tycker är rätt, bara av rädsla för att bli utstötta eller whatever. Sonen lider väl mer om hon skulle vara mytoman på riktigt hela hans uppväxt än om hon babblar om självmord en period.

Om hon inbillar sonen att han är allergisk så är steget troligtvis inte långt till att hon inbillar honom att han är sjuk. Münchhausens by proxy anses vara den värsta formen av barnmisshandel, så vad fan, gör något åt saken.
Senast redigerad av wunderwuman 2011-07-11 kl. 15:09.
Citera
2011-07-11, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wunderwuman
Åh, blir så arg på folk som inte vågar stå upp för sig själva eller det de tycker är rätt, bara av rädsla för att bli utstötta eller whatever. Sonen lider väl mer om hon skulle vara mytoman på riktigt hela hans uppväxt än om hon babblar om självmord en period.

Om hon inbillar sonen att han är allergisk så är steget troligtvis inte långt till att hon inbillar honom att han är sjuk. Münchhausens by proxy anses vara den värsta formen av barnmisshandel, så vad fan, gör något åt saken.

edit stavning

Du förstår inte, om hon skulle komma på att ta självmord så skulle sonen inte ha någon!
Och visst jag konfronterar henne alltid och har alltid gjort sen jag förstod att hon ljuger 24/7. Men det hjälper ju inte!
Citera
2011-07-11, 15:12
Medlem
Citat:
Du förstår inte, om hon skulle komma på att ta självmord så skulle sonen inte ha någon!
Och visst jag konfronterar henne alltid och har alltid gjort sen jag förstod att hon ljuger 24/7. Men det hjälper ju inte!

Hon är mytoman. Hon ljuger om saker. Hon ljuger med all säkerhet om att ta livet av sig också. Dessutom är det väl bättre att ett barn får växa upp i en normal miljö och inte med en sjuk mamma som säkerligen kommer smitta av sig på honom. Han kommer antagligen få en riktigt dålig barndom.

Klart det inte hjälper att säga till henne om hon är en tvättäkta mytoman? Hon är ju sjuk.
Citera
2011-07-12, 10:26
Medlem
Mytomani handlar väl om psykopati? Att man försöker att manipulera andra? Dock verkar hon inte alltför bra på det.
Citera
2011-07-12, 23:08
Medlem
Citat:
Be socialen göra en bedömning på om hon är kapabel att ta hand om ungen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in