2011-07-10, 09:56
Medlem
Tja!

Jag har precis gått VU1 och kommer snart att söka jobb hos ett bevakningsföretag. Vad har ni för erfarenhet av att jobba som väktare?
Vilken typ av väktarjobb ser ni som roligast?
Någon som har koll på vad man har för ingångslön som väktare osv?

Dela gärna med er av era egna erfarenheter!
Citera
2011-07-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreegan
Tja!

Jag har precis gått VU1 och kommer snart att söka jobb hos ett bevakningsföretag. Vad har ni för erfarenhet av att jobba som väktare?
Vilken typ av väktarjobb ser ni som roligast?
Någon som har koll på vad man har för ingångslön som väktare osv?

Dela gärna med er av era egna erfarenheter!

-stressigt, otacksamt

- rondering är nog roligast. Att sitta mitt i natten på ett bygge är bara drygt.

- du börjar som behovare och får väl runt 100-150kr timmen och kan komma upp i 25000 om du jobbar flitigt.

(varför tog du VU1 privat? Den får du via bevakningsföretagen gratis och avlönat. Det finns även en risk att seriösa bevakningsföretag nobbar din VU1:a från "väktarskolan" då den inte är standard med BYA.)
Citera
2011-07-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
-stressigt, otacksamt

- rondering är nog roligast. Att sitta mitt i natten på ett bygge är bara drygt.

- du börjar som behovare och får väl runt 100-150kr timmen och kan komma upp i 25000 om du jobbar flitigt.

(varför tog du VU1 privat? Den får du via bevakningsföretagen gratis och avlönat. Det finns även en risk att seriösa bevakningsföretag nobbar din VU1:a från "väktarskolan" då den inte är standard med BYA.)

Kanske får satsa på rondering då!

Jag valde att gå Vu1an privat eftersom jag kände att jag ville konkurera med personerna som söker väktartjänst. Om jag har gått Vu1an och en annan inte har gjort det, och vi har samma meriter och söker samma tjänst borde ju min chans öka?

Man får prova iaf!
Citera
2011-07-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreegan
Kanske får satsa på rondering då!

Jag valde att gå Vu1an privat eftersom jag kände att jag ville konkurera med personerna som söker väktartjänst. Om jag har gått Vu1an och en annan inte har gjort det, och vi har samma meriter och söker samma tjänst borde ju min chans öka?

Man får prova iaf!

nope din chans kommer att minska då de seriösa bolagen äger BYA. Har du inte utbildning på BYA så är din utbildning skit.
Citera
2011-07-13, 20:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
U&S -> Arbetsliv & arbetsmarknad

/moderator
Citera
2011-07-14, 01:19
Medlem
Citat:
nope din chans kommer att minska då de seriösa bolagen äger BYA. Har du inte utbildning på BYA så är din utbildning skit.

Hur skulle min chans minska för att jag har gått VU1an på Väktarskolan? Får man inte gå den igen då på BYA menar du?

Vi får väl se här framöver hur det går
Citera
2011-07-14, 03:58
Medlem
Citat:
-stressigt, otacksamt

This. Word.

För övrigt tar man i om man påstår att rondering är roligt. Tror det är bättre att uttrycka det som att tiden går fortast när du ronderar. Just för att du oftast har det väldigt stressigt mellan låsningar, ronder osv och att det blir lätt så att man delar in natten i "delar" som man betar av rätt snabbt.

Annars är att sitta stationärt väldigt glidigt, speciellt om man kan nyttja laptop el liknande på platsen. Om inte laptop så iaf en smart phone.
Citera
2011-08-09, 23:58
Medlem
Jag måste bara skriva här till de som tidigare sagt att det inte var någon merit att ta väktarutbildning på väktarskolan.

Ni har fel!

Jag ansökte och redan dagen efter ansökan var jag på intervju. En vecka senare fick jag tjänsten och kunde pga. min utbildning även få börja direkt i Lönegrupp B!

Så jag rekommenderar folk att gå utbildningen själv!
Citera
2011-08-10, 00:42
Medlem
bombaccis avatar
Jag har arbetat för små, små företag där jag blev tillfrågad om jag ville ha betalt svart och arbetat för G4S ( skitföretag som hatar sina anställda enligt mig).

Jag har arbetat som civilväktare ( försöka upptäcka och gripa snattare)
stationär väktare, både på riktigt små objekt, där det bestod av att gå omkring en gång i timmen o kolla att dörr a och b fortfarande var stängda och sen återgå till att spela något av kortspelen som finns på datorn.

Jag har även arbetat på museeum, där man fick nada hjälp från sin närmaste chef när man hade svårt att hitta "felet" o fick vara med om hur ett helt museeum stod o tjöt för att jag inte lyckades lista ut vilken dörr som jag inte lyckats låsa upp ( det löste sig till slut)

Samt stått o vaktat på en Ambassad och fick träffa säpokillar och ambassören o hans familj ( när de kom hem t ex).

Det var ett par år sedan jag jobbade med det där senast men min ingångslön låg på 85 kr timmen ( utan OB).

En sommar jobbade jag mycket övertid och nådde upp till 25 000kr/mån före skatt. Så mycket vill man dock inte arbeta och när ens timlön går upp så väljer de oftast hellre att anlita någon som har en lägre timlön.

Förutom ambassadjobbet som var lite speciellt så var min favorit att arbeta på museeum, då man ofta hade någon till kollega och kunde sitta vid receptionen och ibland gå på ronder o passa på att titta på föremålen. Där fanns det även mindre risk att någon surgubbe eller surtant klagade på en.Fast fick klagomål därmed, en gång fick jag klagomål för att jag tog av mig kavajen när det var extremt varmt, trots att det stod väktare på skjortan. Men någon bittergubbe på museets kontor blev upprörd o ringde o klagade

När man jobbar som civilväktare så får man alltid skit känns det som.

även arbetat som uniformerad väktare i butik, inte samma press på en där, men inget kul jobb enligt mig.

Så för egen del ser jag väktarjobbet som bland de sämsta jobben man kan ha. Något högre än snabbmatspersonal, städare o diskare men sedan är man där, på samhällets botten.

Funkar ett tag, men fy vad företagen struntar i en. Arbeta där ett tag men försök ta dig därifrån är mitt tips. Det finns anledningar till att så många kommer o går som väktare. De som stannar kvar har en tendens till att vara något av "original", typ pratar om sveriges stora militärmakt under andra världskriget o liknande på rasterna.

Verkar lite bättre att vidarutbilda sig till ordningsvakt, men få av företagen som tycks vilja bekosta den utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in