Jag har arbetat för små, små företag där jag blev tillfrågad om jag ville ha betalt svart och arbetat för G4S ( skitföretag som hatar sina anställda enligt mig).
Jag har arbetat som civilväktare ( försöka upptäcka och gripa snattare)
stationär väktare, både på riktigt små objekt, där det bestod av att gå omkring en gång i timmen o kolla att dörr a och b fortfarande var stängda och sen återgå till att spela något av kortspelen som finns på datorn.
Jag har även arbetat på museeum, där man fick nada hjälp från sin närmaste chef när man hade svårt att hitta "felet" o fick vara med om hur ett helt museeum stod o tjöt för att jag inte lyckades lista ut vilken dörr som jag inte lyckats låsa upp ( det löste sig till slut)
Samt stått o vaktat på en Ambassad och fick träffa säpokillar och ambassören o hans familj ( när de kom hem t ex).
Det var ett par år sedan jag jobbade med det där senast men min ingångslön låg på 85 kr timmen ( utan OB).
En sommar jobbade jag mycket övertid och nådde upp till 25 000kr/mån före skatt. Så mycket vill man dock inte arbeta och när ens timlön går upp så väljer de oftast hellre att anlita någon som har en lägre timlön.
Förutom ambassadjobbet som var lite speciellt så var min favorit att arbeta på museeum, då man ofta hade någon till kollega och kunde sitta vid receptionen och ibland gå på ronder o passa på att titta på föremålen. Där fanns det även mindre risk att någon surgubbe eller surtant klagade på en.Fast fick klagomål därmed, en gång fick jag klagomål för att jag tog av mig kavajen när det var extremt varmt, trots att det stod väktare på skjortan. Men någon bittergubbe på museets kontor blev upprörd o ringde o klagade
När man jobbar som civilväktare så får man alltid skit känns det som.
även arbetat som uniformerad väktare i butik, inte samma press på en där, men inget kul jobb enligt mig.
Så för egen del ser jag väktarjobbet som bland de sämsta jobben man kan ha. Något högre än snabbmatspersonal, städare o diskare men sedan är man där, på samhällets botten.
Funkar ett tag, men fy vad företagen struntar i en. Arbeta där ett tag men försök ta dig därifrån är mitt tips. Det finns anledningar till att så många kommer o går som väktare. De som stannar kvar har en tendens till att vara något av "original", typ pratar om sveriges stora militärmakt under andra världskriget o liknande på rasterna.
Verkar lite bättre att vidarutbilda sig till ordningsvakt, men få av företagen som tycks vilja bekosta den utbildningen.