2007-11-24, 00:37
Medlem
Begreppet kultfilm hör man ju ofta. Men hur ska man egentligen definiera det, alltså vilka kriterier bör en film uppfylla för att klassas som en typisk kultfilm? Vore skoj om det blev lite diskussion om detta.... sen vore det trevligt om vi som skriver i tråden kunde lista fem filmer som vi personligen anser vara just kultfilmer.... Kanske får vi då fram den ultimata kultfilmen...

Här kommer fem filmer som jag gillar och som kanske förtjänar epitetet kultfilm:

Spinal Tap
Plan 9 from outer space
Motorsågsmassakern
Blade Runner
UHF
Citera
2007-11-24, 00:47
Medlem
Skullheads avatar
Vet inte riktigt hur jag definierar kultfilm, kanske en film som väldigt många sett, och som fortfarande står sig högt jämnfört med nya filmer.

The Warriors är iaf en kultfilm som var väldigt populär när den kom ut, och som fortfarande är väldigt populär
Citera
2007-11-24, 00:51
Medlem
tvcasualtys avatar
Enligt mig är ordet "kult" helt beroende på umgängeskrets. Om jag skulle nämna det 5 första kultfilmerna jag kom på;

1) Spinal tap
2) Plan 9 from outer space (wtf dude! Skämtar inte, har både 1) och 2) filmerna på 2-discs dvd's )
3) A Clockwork Orange
4) The Shining
5) Glenn or Glenda delat med Evildead II
Citera
2007-11-24, 00:52
Medlem
Emp-snubbes avatar
En del kultfilmer står sig, andra blir enormt upphausade med tiden tyvärr
Citera
2007-11-24, 01:01
Medlem
Tarantinos Planet Terror gillade jag ju skarpt och den tror jag kommer att stå sig bra i kultgenren i framtiden. Den var gjord med charm och hade en hel del sköna trix, inledningen med den fiktiva trailern till Machete ger filmen det där lilla extra.
Citera
2007-11-24, 01:04
Medlem
Den gode, den onde, den fule kanske....
Citera
2007-11-24, 01:09
Medlem
den gode den onde och den fule platsar nog, den var ju nyskapande när den kom med sitt fina foto, tog väl typ 10 minuter innan nån sa nåt i den filmen
Citera
2007-11-24, 01:09
Medlem
Emp-snubbes avatar
Ska vi bara lista filmer vill jag slänga in Pulp Fiction såklart.
Citera
2007-11-24, 01:23
Medlem
hmm vi kanske borde försöka oss på en kortare förklaring på varför vi tycker att de filmer vi postar i den här tråden förtjänar att kallas kultfilmer. ,,, ska uppdatera mina... snart....
Citera
2007-11-24, 01:25
Medlem
Emp-snubbes avatar
Det har något med att alla har sett dom och att dom verkligen blev på modet när dom kom.
Citera
2007-11-24, 01:39
Medlem
En film som står ut från sin genre och är "tidlös". En film som är ett måste att se och som blivit sedd av många.

Ett försök till beskrivning
Citera
2007-11-24, 01:54
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kultfilm

http://en.wikipedia.org/wiki/Cult_film

Någon slags definition på det. Det känns som uttrycket är lite överanvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in