Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Njae... när man säger att någon svurit i kyrkan brukar man ju inte mena att personen faktiskt svurit i kyrkan och jag menar att jag har hört folk använda heretic (och hädare också för den delen) om personer som inte bokstavligen hädat mot Gud. Man kan förstås beskriva det som överförd betydelse, men jag tror att kopplingen till originalbetydelsen är för stark för det egentligen. Ordet har inte fått en ny betydelse, utan används bildligt.
Det finns alla grader och nyanser.
Hantverkarna som bygger om värmesystemet i kyrkan, eller renoverar trägolvet, eller för den delen tvättar målade änglar med blötat franskbröd, de kan tänkas klämma ett finger och då bokstavligen svära i kyrkan. Konservatorn som ligger obekvämt på en ställning under kyrktaket, hon kan tappa hela frallan, och då är väl en svordom väl förunnad. Det kan till och med noteras som en bekräftelse på emancipationen.
Samtidigt är det rätt inkonsekvent av de renläriga att särskilt brännmärka svordomar i kyrkan. Gud hör allt överallt, och min kropp är mitt tempel, helgat åt Den/Det/Henne/Honom. Så det är illa nog att svära och häda hemma i hobbyrummet.
Hädelser kan numera avse andra Gudar än bibelns Gud – alias Det Högsta Medvetandet (DHM). När jag häcklar Mammons prästerskap, exempelvis när detta representeras av pseudonymen Staffan Fjälster på Svenskt Närighetsliv, då hädar jag. Att ifrågasätta Den Heliga BNP är att med Porgy sjunga "It ain’t necessarily so". Gudar får helt enkelt inte ifrågasättas, då förargar vi Gudens i fråga prästerskap. Se där en universell regel. Tack för friheten att häda, häckla och svära!