2011-07-31, 19:39
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinpappasfru
Järnbrott är ett riktigt bra område! Nära till fin natur där jag tänker på Ruddalen men även bra förbindelser till många bra badställen.
Att det kan vara så nära Frölunda Torg känns konstigt när det är så lugnt.
Det känns nästan som att åka bakåt i tiden.

Jag kanske ska ta och flytta tillbaks
Imorgon är det fyra månader sedan jag flyttade hit, det har varit väldigt lugnt hittills i alla fall.
Mopeder brötar igenom området någon enstaka gång emellanåt men området är i stort sett alltid tyst.
Nästan kusligt tyst ibland.
Några ungdomsgäng har jag inte sett hänga här heller.

Nackdelen är väl Radiotorget... där finns en pub/restaurang som inte ens hade rättigheter när jag flyttade hit, en fiskaffär, en cykelaffär och någon hockeyaffär.
Inget direkt blomstrande torg (vilket kanske bara är bra då det gör närområdet lugnare?)
Det finns ingen mataffär på torget utan jag får ta buss eller gå till Netto Högsbo, ICA vid kyrkan, Hemköp Frölunda Torg, eller mini-ICA i Flatås så det blir lite projekt att småhandla och ofta måste jag handla på väg hem från jobbet.
Citera
2011-08-18, 12:43
Medlem
AlexOnTops avatar
Nu när jag gjort lite research har jag kommit fram till en ja-/nej-/kanskelista, där "ja" är områden man vill bo i, osv.
Säg till om det fattas någon stadsdel eller om ni vill placera om någon!
De ligger bara i bokstavsordning inom sin skala.

JA

Annedal
Askim
Bagaregården

Fiskebäck
Färjestaden
Guldheden
Gårda
Haga
Heden
Högsbo
Inom Vallgraven
Johanneberg
Järnbrott
Kallebäck
Kommendantsängen
Krokslätt
Kungsladugård
Kyrkbyn
Kålltorp
Landala
Lindholmen
Lorensberg
Lundby
Lunden
Majorna
Masthugget
Nordstaden
Näset
Olivedal
Olskroken
Pustervik
Sandarna
Sannegården
Skår
Slottsskogen
Stampen
Stigberget
Vasastaden
Änggården
Önnered

KANSKE

Brämaregården
Gullbergsvass
Lilleby
Rambergsstaden
Torslanda
Tynnered

NEJ

Angered
Backa
Bergsjön
Bergum
Biskopsgården
Björlanda
Gamlestaden
Gårdsten
Hjällbo
Kortedala
Kviberg
Kvillebäcken
Kärra
Olofstorp
Rödbo
Skogome
Säve
Sävenäs
Tolered
Tuve
Utby

Bland de i kanske-kolumnen finns nog något område som man inte ens kan bo i, där det bara finns villor eller industriområde. Jag vet inte, några där var iaf delar jag inte fick fram så mycket om.
Citera
2011-08-18, 12:54
Medlem
soers avatar
Kyrkbyn ja men Brämaregården kanske och Kvillebäcken nej. Utveckla gärna detta. Själv skulle jag säga Brämaregården ja, Kvillebäcken kanske och Kyrkbyn nej. Kyrkbyn är ett trist och ocentralt område.
Citera
2011-08-18, 13:05
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Kyrkbyn ja men Brämaregården kanske och Kvillebäcken nej. Utveckla gärna detta. Själv skulle jag säga Brämaregården ja, Kvillebäcken kanske och Kyrkbyn nej. Kyrkbyn är ett trist och ocentralt område.

Jag har bott i Kyrkbyn och gillade det extremt mycket, 10 min in till centrum med spårvagn, fina grönområden, nära till större mataffärer och en fin promenad längs med Eriksberg. Även lugnt och bra trots det nära läget till de "värre områdena".

Brämaregården kanske för att det är väl vid Kvilletorget osv? Allmänt mystiskt område där man får en olustig känsla om man går där vid vissa tidpunkter eller vissa dagar. Verkar hänga en del alkisar där och med hyfsat stor procent invandrare.
Kvillebäcken är väl ungefär som Brämaregården så som jag uppfattat det, fast snäppet värre?
Citera
2011-08-18, 20:41
Medlem
annars är väl mölndal bättre än i alla fall alla göteborgs dåliga områden. så har man inte råd med lägenhet i centrum eller lunden/majorna så funkar mölndal alldeles utmärkt. och kom inte och säg att bifrost är stökigt. händer ju ingenting där.
Citera
2011-08-18, 20:42
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aoede
annars är väl mölndal bättre än i alla fall alla göteborgs dåliga områden. så har man inte råd med lägenhet i centrum eller lunden/majorna så funkar mölndal alldeles utmärkt. och kom inte och säg att bifrost är stökigt. händer ju ingenting där.

Jag håller med, hela Mölndal är okej nu för tiden.
Citera
2011-08-19, 16:50
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Nu när jag gjort lite research har jag kommit fram till en ja-/nej-/kanskelista, där "ja" är områden man vill bo i, osv.

JA

Annedal
Askim
Bagaregården

Fiskebäck
Färjestaden
Guldheden
Gårda
Haga
Heden
Högsbo
Inom Vallgraven
Johanneberg
Järnbrott
Kallebäck
Kommendantsängen
Krokslätt
Kungsladugård
Kyrkbyn
Kålltorp
Landala
Lindholmen
Lorensberg
Lundby
Lunden
Majorna
Masthugget
Nordstaden
Näset
Olivedal
Olskroken
Pustervik
Sandarna
Sannegården
Skår
Slottsskogen
Stampen
Stigberget
Vasastaden
Änggården
Önnered

KANSKE

Brämaregården
Gullbergsvass
Lilleby
Rambergsstaden
Torslanda
Tynnered

NEJ

Angered
Backa
Bergsjön
Bergum
Biskopsgården
Björlanda
Gamlestaden
Gårdsten
Hjällbo
Kortedala
Kviberg
Kvillebäcken
Kärra
Olofstorp

Rödbo
Skogome
Säve
Sävenäs
Tolered
Tuve
Utby

Bland de i kanske-kolumnen finns nog något område som man inte ens kan bo i, där det bara finns villor eller industriområde. Jag vet inte, några där var iaf delar jag inte fick fram så mycket om.
Kärra, Säve och Olofstorp?
Finns väl knappt tystare och lugnare områden?
Säve har väl knappt en enda hyresrätt och samma gäller väl Olofstorp?
Vad jag minns från Olofstorp (varit där ett par gånger) så har jag bara sett villor och lador typ.
Citera
2011-08-19, 20:11
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helle031
Kärra, Säve och Olofstorp?
Finns väl knappt tystare och lugnare områden?
Säve har väl knappt en enda hyresrätt och samma gäller väl Olofstorp?
Vad jag minns från Olofstorp (varit där ett par gånger) så har jag bara sett villor och lador typ.

Haha ja, varför tror du de ligger i Nej, om man inte ens kan bo där?
Men kärra?
Citera
2011-08-19, 21:19
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Det finns så himla många trådar om specifika områden i Göteborg (en tråd dedikerad till en stadsdel). Jag hoppas att denna tråden kan ersätta många av dem.

Det är alltså meningen att det både ska efterfrågas och tipsas om de olika områdena. Jag menar inte att vi ska lista de självklara bra områdena, de behöver vi väl inte ens nämna. Men för att förtydliga kan jag lista de som självklart är bäst, men också dyrast.
Här har vi dem: Guldheden, Heden, Johanneberg, Krokslätt, Landala, Stampen, Vasastaden, Lorensberg, Inom Vallgraven, Masthugget, Änggården, Haga, Annedal, Olivedal, Eriksberg.
Det är i alla fall så jag uppfattat det.

Det som ska diskuteras här är alltså små delar av de "sämsta" områdena som är bra.

Jag letar lägenhet just nu och tror nog att det är fler som behöver tips så som det är meningen att vara i denna tråden. Jag tipsar om området jag bor i just nu, vilket kan verka motsägelsefullt. Men lägenheten är under 20 kvm så det hade varit härligt med större för mig, min sambo och våran kanin. Så inget emot området, hade gärna bara bytt till större med någon i samma hus om det hade funnits möjlighet till det.

Jag som TS kan självklart börja.

Själv bor jag i ett område som heter Kyrkbyn, men som även kan räkas till delar som Lundby och Sannegården.
Detta ligger skrämmande nära delar som Länsmans- och Biskopsgården, men här i Kyrkbyn händer det ingenting. Jag har bott här i 1,5 år ungefär och det har inte hänt något som varit anmärkningsvärt i form av våld eller dylikt. En väldigt liten del av människorna här är invandrare och de som väl är här är familjer som sköter sig.
Fina grönområden och framför allt nära till Eriksberg, jag och min sambo går en runda vid vattnet varje dag och det är så jävla fint! Och så är det 10 minuter med spårvagn till centrum.
Det är nog inte många som känner till denna idyll, vid knytpunkten Eketrägatan, eftersom många ratar den pga läget nära de "värsta" delarna av Hisingen.
Men jag kan starkt rekommendera stället!

Nu vill jag ha tips ifrån er andra!

Det är allmänt känt, på gränsen till en naturlag, att det inte finns några bra områden någonstans i Göteborg.
Citera
2011-08-19, 21:28
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det är allmänt känt, på gränsen till en naturlag, att det inte finns några bra områden någonstans i Göteborg.

Haha men Oliveira... Ska du sprida din propaganda här också!?
Men jag måste erkänna att jag blev förvånad när jag gjorde min lista att det faktiskt var såpass många fler ställen på ja-listan än kanske+nej.

Kan ju förresten tillägga att första inlägget inte längre stämmer, jag bor inte kvar i Kyrkbyn, även om jag hade velat.
Citera
2011-08-21, 12:49
Medlem
Citat:
Haha ja, varför tror du de ligger i Nej, om man inte ens kan bo där?
Men kärra?
Lite udda val att ta med bra villaområden bland dåliga ghetto-områden bara för att du själv enbart är intresserad av lägenheter. Björlanda, Kärra, Lilleby, Olofstorp, Skogome, Säve, Torslanda, Tuve är det inget fel på. Kärra, Skogome, Torslanda och Tuve har lägenhetsområden också för den delen, mestadels bostadsrätter dock. Men det är lite en förutsättning att det är lite hyrerätter för att ett område ska vara bra i Gbg...
Citera
2011-08-21, 19:24
Medlem
Citat:

JA

Annedal
Askim
Bagaregården

Fiskebäck
Färjestaden
Guldheden
Gårda
Haga
Heden
Högsbo
Inom Vallgraven
Johanneberg
Järnbrott
Kallebäck
Kommendantsängen
Krokslätt
Kungsladugård
Kyrkbyn
Kålltorp
Landala
Lindholmen
Lorensberg
Lundby
Lunden
Majorna
Masthugget
Nordstaden
Näset
Olivedal
Olskroken
Pustervik
Sandarna
Sannegården
Skår
Slottsskogen
Stampen
Stigberget
Vasastaden
Änggården
Önnered

KANSKE

Brämaregården
Gullbergsvass
Lilleby
Rambergsstaden
Torslanda
Tynnered

NEJ

Angered
Backa
Bergsjön
Bergum
Biskopsgården
Björlanda
Gamlestaden
Gårdsten
Hjällbo
Kortedala
Kviberg
Kvillebäcken
Kärra
Olofstorp
Rödbo
Skogome
Säve
Sävenäs
Tolered
Tuve
Utby

Jag tycker du har lite konstig fördelning mellan fd stadsdelar och primärområden etc. Viss skillnad på tex rena bostadsområden och HELA Bergsjön. Dessutom vet jag inte hur du hittat Sävenäs hehe. Jag är osäker på hur det förhåller sig med det numera, men jag tror att Sävenäs tillhör primärområdet Fräntorp med enbart villor/radhus. Annars kan man säga att Sävenäs är industriområdet kring Renovas sopförbränningsanläggning och där är nog boendet begränsat till att bo i en flodbåt på Säveån.

Generellt så skulle jag enbart vilja bo i de västra, östra och centrala stadsdelarna. Österut hittar vi Olskroken, Redbergslid, Bagaregården, Kallebäck, Skår, Överås, Kärralund, Lunden, Härlanda, Kålltorp, Torpa och Björkekärr. För att få lägenheten här krävs dock ganska mkt tur. En 2-3a här kan fungera bra som en inkörsport till de centrala stadsdelarna då många familjer gärna byter lägenhet hit.

Vad gäller tråden i allmänhet så borde den fokuseras på de dåliga områden och med de räknar jag enbart områden i stadsdelarna;
*Angered (Angereds Centrum, Agnesberg, Bergum, Eriksbo,Gårdstensberget, Gunnilse, Hammarkullen, Hjällbo, Linnarhult, Lövgärdet),

*Askim-Frölunda-Högsbo (Askim, Billdal, Flatås, Frölunda Torg, Hovås, Högsbo, Högsbohöjd, Högsbotorp, Järnbrott, Kaverös, Ruddalen)

*Lundby ( Brämaregården, Kvillebäcken, Kärrdalen, Sannegården och Slättadamm)

*Norra Hisingen ( Backa, Brunnsbo, Kärra, Rödbo, Skogome, Skälltorp, Säve och Tuve)

*Västra Hisingen (Arendal, Björlanda, Hjuvik, Jättesten, Länsmansgården, Nolered, Norra Biskopsgården, Svartedalen och Södra Biskopsgården)

*Östra Göteborg (Gamlestaden, Norra Kortedala, Södra Kortedala, Utby, Västra Bergsjön och Östra Bergsjön)
Senast redigerad av galen general 2011-08-21 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in