2011-07-08, 08:31
Medlem
Läkaren skrev ut Sertralin(50) igår + en medicin mot ångest(något som börjar på L) och sen en till. Dem sistnämnda tar jag bara dem 2 första veckorna. Sammanlagt ska jag ta 8 tabletter om dagen efter två veckor ska jag bara ta 1. Låter detta som det är för mycket?

Vad händer om jag slutar med medicinen såhär bara efter två dagar? Dem har väl inte "satt sig i kroppen" än? Har kommit på att KBT endast räcker för mig och att ja kan ta mig ur depressionen utan medicin.
Citera
2011-07-08, 09:28
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> Psykofarmaka
/Mod
Citera
2011-07-08, 12:06
Medlem
Kom igen nu, 50 pers har läst topic men ingen svarar. Står mellan ett viktigt val nu om jag ska fortsätta/börja(började igår har tagit en tablett) eller ta mig ur depressionen endast med KBT eller vad det heter och bättre kostvanor
Citera
2011-07-08, 12:30
Medlem
Falcãos avatar
Tycker att det låter helt vansinnigt att du skulle börja med en dos på 400 mg. Man brukar ju börja med väldigt lite och sedan trappa upp det. Själv började jag med 25 mg.
Citera
2011-07-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Tycker att det låter helt vansinnigt att du skulle börja med en dos på 400 mg. Man brukar ju börja med väldigt lite och sedan trappa upp det. Själv började jag med 25 mg.
400 mg? Vart fick du det värdet ifrån. Jag ska bara använda ångestmedicinerna de 2 första veckorna.
Citera
2011-07-08, 13:32
Medlem
Dr.hankeys avatar
Lät lite galet med 8 tabletter att börja med.

Ska själv börja med Setralin 50mg idag så vi får se hur det går
Citera
2011-07-08, 15:00
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hell6oy
400 mg? Vart fick du det värdet ifrån. Jag ska bara använda ångestmedicinerna de 2 första veckorna.

Du skrev ju att tabletterna var på 50 mg och du skull "ta 8 tabletter om dagen" dvs. 400 mg. Om det inte var så du menade så uttryckte du dig slarvigt.
Citera
2011-07-08, 15:05
Medlem
Boxis avatar
Du får ge namn på de två andra medicinerna så man har något att gå på, en siffra (8) säger ingenting. Det kan vid en första anblick verka mycket men har man ingen aning om vad du faktiskt stoppar i dig säger det absolut ingenting.
Citera
2011-07-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Du får ge namn på de två andra medicinerna så man har något att gå på, en siffra (8) säger ingenting. Det kan vid en första anblick verka mycket men har man ingen aning om vad du faktiskt stoppar i dig säger det absolut ingenting.
Den andra medicinen heter Largigan tror jag. Den ska jag ta 6 av varje dag(2 vid varje måltid)
Citera
2011-07-08, 17:31
Medlem
Boxis avatar
Mja... Lergigan är till för eventuell ångest, får du ångest när du tar sertralin? Det är vanligt under insättningen och därför har du fått lergigan, men det finns ingen mening med att ta lergigan vid varje måltid om du inte får ångest av sertralinet.

Så svara på dom här frågorna för dig själv:
1. Får jag ångest av sertralin?
Om ja: Ta lergigan, gå vidare till fråga 2.
Om nej: Ta inte lergigan.

2. Behöver jag ta 2 piller lergigan vid varje måltid?
Om ja: Go ahead.
Om nej: Ta så få som möjligt.

Din läkare safear ganska hårt när du får en sån här plan, det finns liksom ingen mening att ordinera lugnande om du redan är lugn. Du kommer inte att bli beroende men varför trycka i sig en massa piller bara för att man kan? Ta så mycket du behöver men inte mer än du har blivit ordinerad så slipper du för mycket bieffekter.
Citera
2011-07-10, 20:31
Medlem
Hur stora är lergigan tabletterna? Min läkare gav mig 50mg till 100mg åt gången men endast vid behov och efter den högre dosen så var jag tvungen att gå och lägga mig. De och alla andra antihistaminer som skrivs ut i förstahand för ångestlindring hjälpte inte mig mot ångesten alls men sånt är väldigt individuellt. Hoppas det går bra för dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in