Citat:
Ursprungligen postat av peeron
Nu har det hänt. Jag fick mitt livs första riktiga psykos. Har inte en jävla pissaning om vad som hänt de 48 senaste timmarna. Jag har ingen aning om vad som håller på att hända med mig. Jag är så jävla rädd.
Hmmm....de flesta som drabbas av en psykos vet mycket väl vad som har hänt under psykosen, bara att de har en helt egen förklaring till vad som har hänt. Att drabbas av en psykos är inte detsamma som att drabbas av minnesförlust.
Du skriver att du medicinerar med Zoloft och Fluoxetin. Bägge är SSRI-preparat som fungerar rätt likartat. Varför tillägget av Fluoxetin? SSRI-preparat kan trigga igång psykotiska upplevelser så det vore verkligen på plats att se över medicineringen.
I många fall där psykotiska symtom ligger och lurar i bakgrunden samtidigt som man är deprimerad så gör man en kombomedicinering med t.ex.SSRI + Abilify. Den kombinationen har den fördelen att Abilify (eller annan neuroleptika) ökar den antidepressiva effekten hos SSRI-preparatet, samtidigt som det ger ett skydd mot psykotiska symtom.
Om du däremot redan drabbats av en psykos så måste den först behandlas separat. I så fall bör du nog snarast ta kontakt med vården, din läkare eller i värsta fall akuten för att få snabb hjälp.
I övrigt så finns det två viktiga saker du kan göra själv.
- Se till att du sover och äter ordentligt. Brist på sömn kan bara det dra igång en psykos om man är känslig.
- Reducera stimuli. Håll dig alltså på en lugn och trygg plats med inte för mycket liv och rörelse och en massa människor kring dig.
Dessa två saker är grunden i all psykosbehandling och viktigare än man kan tro.