Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-07-09, 13:01
Medlem
YouSuckDudes avatar
Skulle gissa på bieffekter av din medicinering.
Men om inte annat, har du tittat upp det här?:
http://web4health.info/sv/answers/bo...chizotypal.htm
Citera
2011-07-10, 22:51
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouSuckDude
Skulle gissa på bieffekter av din medicinering.
Men om inte annat, har du tittat upp det här?:
http://web4health.info/sv/answers/bo...chizotypal.htm

Men kan det vara bieffekter om jag haft dessa tankar och idéer även före jag började med antidepressiva? Har inte heller hört att anti-depp skulle orsaka schizotypt beteende - fast jag uppfyller inte alls alla kriterier för schizotyp personlighetsstörning, bara vissa.
Citera
2011-08-04, 06:02
Medlem
peerons avatar
Nu har det hänt. Jag fick mitt livs första riktiga psykos. Har inte en jävla pissaning om vad som hänt de 48 senaste timmarna. Jag har ingen aning om vad som håller på att hända med mig. Jag är så jävla rädd.
Citera
2011-08-04, 07:17
Medlem
Cruella de Vils avatar
Jag föreslår att du åker till psykakuten.
Citera
2011-08-04, 09:42
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeron
Nu har det hänt. Jag fick mitt livs första riktiga psykos. Har inte en jävla pissaning om vad som hänt de 48 senaste timmarna. Jag har ingen aning om vad som håller på att hända med mig. Jag är så jävla rädd.
Hmmm....de flesta som drabbas av en psykos vet mycket väl vad som har hänt under psykosen, bara att de har en helt egen förklaring till vad som har hänt. Att drabbas av en psykos är inte detsamma som att drabbas av minnesförlust.
Du skriver att du medicinerar med Zoloft och Fluoxetin. Bägge är SSRI-preparat som fungerar rätt likartat. Varför tillägget av Fluoxetin? SSRI-preparat kan trigga igång psykotiska upplevelser så det vore verkligen på plats att se över medicineringen.
I många fall där psykotiska symtom ligger och lurar i bakgrunden samtidigt som man är deprimerad så gör man en kombomedicinering med t.ex.SSRI + Abilify. Den kombinationen har den fördelen att Abilify (eller annan neuroleptika) ökar den antidepressiva effekten hos SSRI-preparatet, samtidigt som det ger ett skydd mot psykotiska symtom.
Om du däremot redan drabbats av en psykos så måste den först behandlas separat. I så fall bör du nog snarast ta kontakt med vården, din läkare eller i värsta fall akuten för att få snabb hjälp.
I övrigt så finns det två viktiga saker du kan göra själv.
- Se till att du sover och äter ordentligt. Brist på sömn kan bara det dra igång en psykos om man är känslig.
- Reducera stimuli. Håll dig alltså på en lugn och trygg plats med inte för mycket liv och rörelse och en massa människor kring dig.

Dessa två saker är grunden i all psykosbehandling och viktigare än man kan tro.
Citera
2011-08-06, 01:39
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Hmmm....de flesta som drabbas av en psykos vet mycket väl vad som har hänt under psykosen, bara att de har en helt egen förklaring till vad som har hänt. Att drabbas av en psykos är inte detsamma som att drabbas av minnesförlust.
Du skriver att du medicinerar med Zoloft och Fluoxetin. Bägge är SSRI-preparat som fungerar rätt likartat. Varför tillägget av Fluoxetin? SSRI-preparat kan trigga igång psykotiska upplevelser så det vore verkligen på plats att se över medicineringen.

Jag medicinerar inte med både Zoloft och Fluoxetin (varför skulle man ta två av samma?) utan jag medicinerar enbart med fluoxetin, under varumärket Seronil, som är precis samma som Zoloft.
Citera
2011-08-06, 15:33
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jag medicinerar inte med både Zoloft och Fluoxetin (varför skulle man ta två av samma?) utan jag medicinerar enbart med fluoxetin, under varumärket Seronil, som är precis samma som Zoloft.
Har du sökt upp psykvården efter din episod med minnesförlust?
Hur har du det nu, är det fortfarande en känsla av att vara förföljd av något?
Citera
2011-08-06, 16:40
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Inte för att jag vill vara den, men Sertralin (Zoloft) och Fluoxetin (Seronil, Fontex, Prozac mfl.) är inte riktigt samma sak, men rätt snarlika, därför undrade jag också varför du hade två så snarlika preparat. Men du medicinerar alltså med Fluoxetin enbart.

Som rätt ovanliga, men ändock, biverkningar på Seronil finns minnesförlust och förvirringstillstånd beskrivna vilket kunde förklara ditt tillstånd idag. Men du beskriver att känslan av att vara förföljd startade redan innan och kan då i rimlighetens namn inte vara en effekt av din nuvarande medicinering. Det kan i stället vara prodromalsymtom på en begynnande psykos som sen triggats igång av t.ex. nuvarande medicin.
Hoppas du har tagit kontakt med din läkare för att reda ut saken och få hjälp. Psykoser är inget att leka med och där kan man få mycket god hjälp idag, i synnerhet om man är ung och inte tidigare drabbats av ett sådant tillstånd.
Senast redigerad av zoccer 2011-08-06 kl. 17:02.
Citera
2011-08-15, 12:08
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Har du sökt upp psykvården efter din episod med minnesförlust?
Hur har du det nu, är det fortfarande en känsla av att vara förföljd av något?
Jag hade ett långt samtal med akutpsyk över telefon men när det lade sig bestämde vi oss för att avvakta. Och konstigt nog känner jag mig... urladdad. Som att jag byggt på den här episoden hela sommaren och när det väl släpptes lös med full kraft så försvann verkligen varje bit. Just nu mår jag helt stabilt, bättre än på länge, inte överhuvudtaget i riskzonen.

Jag har starka skäl att misstänka att beteendet och mitt mående förvärrades av fluoxetinet och jag har lagt av med medicineringen nu, sedan kanske två veckor tillbaka. Och det känns bara bättre och bättre för varje dag som går, plus att jag inte sover nitton timmar om dygnet mera!
Citera
2011-08-15, 12:11
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Inte för att jag vill vara den, men Sertralin (Zoloft) och Fluoxetin (Seronil, Fontex, Prozac mfl.) är inte riktigt samma sak, men rätt snarlika, därför undrade jag också varför du hade två så snarlika preparat. Men du medicinerar alltså med Fluoxetin enbart.

Som rätt ovanliga, men ändock, biverkningar på Seronil finns minnesförlust och förvirringstillstånd beskrivna vilket kunde förklara ditt tillstånd idag. Men du beskriver att känslan av att vara förföljd startade redan innan och kan då i rimlighetens namn inte vara en effekt av din nuvarande medicinering. Det kan i stället vara prodromalsymtom på en begynnande psykos som sen triggats igång av t.ex. nuvarande medicin.
Hoppas du har tagit kontakt med din läkare för att reda ut saken och få hjälp. Psykoser är inget att leka med och där kan man få mycket god hjälp idag, i synnerhet om man är ung och inte tidigare drabbats av ett sådant tillstånd.

Jag måste erkänna att du har rätt, jag tror att jag snabbkollade lite för snabbt på Wikipedia. Tänkte att Seronil var ett finskt varumärke så jag sökte på Seronil på finska wiki och gick sedan från den sidan till svenska wiki, och hamnade på infosidan om Zoloft, så jag tänkte "ping, aha", ungefär.

Jag tror också att du har rätt i att medicinen triggade igång det värre. Som jag redan skrev för ett par sekunder sedan så har jag sedan ungefär två veckor tillbaka inte tagit antidepp och jag mår bättre än jag gjort på väldigt länge. Det var väldigt konstigt, för Seronil hjälpte verkligen de första veckorna och jag var piggare än någonsin, men sen spårade det ur helt och jag sov alldeles för mycket och mådde bara sämre och sämre och sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in