Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-07, 21:48
Medlem
lazors avatar
Köpt en trevlig Macbook Pro jag då, efter att ha använt Widows hela mitt liv. Sliter som en slav för att lära mig allt. Att skriva på tangentbordet är knepigt som ... Men nog av detta.

Nu har jag sådana problem, jag sitter på ett trådlöst närverk, som i andra änden är en lyxig Netgear-router. Det händer stadigt att internet låser sig, alltså jag är uppkopplad mot routern, men har ingen internetförbindelse. Detta löses fort genom att helt enkelt slå av och slå på Airport igen. Men det känns ALLT för mycket som en klassisk Windows-lösning på ett klassisk Windows-problem. Så jag hoppas att det inte är vanligt på en god Mac-dator. Vad tror ni det handlar om i mitt fall här?
Citera
2011-07-07, 21:55
Medlem
Tjuvar tråden lite. Nu tänker vi troligtvis inte på samma sak, men jag har en airport-router. Denna fungerar bra, men ibland så kan man inte ansluta till internet längre, även fast man fortfarande är uppkopplad. På felmeddelandet står det nånting om att ip-adressen inte kunde förnyas, fast det brukar man kunna lösa här också genom att starta om den.

Det konstiga är att jag inte har en aning vad som kan vara orsaken. För nåt år sedan betedde den sig likadant, man kunde inte längre ansluta till internet. Det kunde vara i ett par minuter, eller bara nån sekund, sen var problemet borta i typ ett halvår. Nu är det samma sak igen, och detta irriterar mig så sjukt jävla mycket.
Citera
2011-07-07, 22:00
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Köpt en trevlig Macbook Pro jag då, efter att ha använt Widows hela mitt liv. Sliter som en slav för att lära mig allt. Att skriva på tangentbordet är knepigt som ... Men nog av detta.

Nu har jag sådana problem, jag sitter på ett trådlöst närverk, som i andra änden är en lyxig Netgear-router. Det händer stadigt att internet låser sig, alltså jag är uppkopplad mot routern, men har ingen internetförbindelse. Detta löses fort genom att helt enkelt slå av och slå på Airport igen. Men det känns ALLT för mycket som en klassisk Windows-lösning på ett klassisk Windows-problem. Så jag hoppas att det inte är vanligt på en god Mac-dator. Vad tror ni det handlar om i mitt fall här?

Hur ser det ur i listan över nätverk i systeminställningar/nätverk/airport/avancerat.
Ligger det något annat nätverk med högre prio i listan som datorn försöker ansluta till?
Annars kan du prova att ta bort ditt nuvarande nätverk i listan och lägga till det igen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Tjuvar tråden lite. Nu tänker vi troligtvis inte på samma sak, men jag har en airport-router. Denna fungerar bra, men ibland så kan man inte ansluta till internet längre, även fast man fortfarande är uppkopplad. På felmeddelandet står det nånting om att ip-adressen inte kunde förnyas, fast det brukar man kunna lösa här också genom att starta om den.

Det konstiga är att jag inte har en aning vad som kan vara orsaken. För nåt år sedan betedde den sig likadant, man kunde inte längre ansluta till internet. Det kunde vara i ett par minuter, eller bara nån sekund, sen var problemet borta i typ ett halvår. Nu är det samma sak igen, och detta irriterar mig så sjukt jävla mycket.

Starta om routern och testa. (Sedan har vi en tråd om Airport Extreme).
Citera
2011-07-07, 23:37
Medlem
ei96byods avatar
Citat:

Jag hade exakt samma problem med min dyra fina NetGear-router. Efter en veckas svordomar och prov av routerinställningar till höger och vänster (jag tror jag testade mig igenom precis alla inställningar) så bestämde jag mig för att se om det fanns någon firmware-uppdatering.

Jag visste ju att det inte är något problem med min mac (fyra år gammal MacBook PRO), eftersom den kopplar upp sig och kör mot alla andra trådlösa nätverk utan några som helst problem.

Det fanns en firmware-uppdatering, och efter den uppdateringen så har jag inga problem längre.

Det kanske inte är samma fel i ditt fall, men kolla i alla fall om det finns någon uppdatering. Kör uppdateringen i så fall, så får vi se.
Citera
2011-07-08, 00:53
Medlem
lazors avatar
Tack för svar, men dock ingen lösning ännu

Jag har nätverket jag använder längst upp, provade att lägga in det på nytt. Samma problem uppstod efter dryga timmen.

Senaste firmware-uppdateringen installerade jag för några månader sedan, och ingen ny har kommit sedan.
Citera
2011-07-08, 08:08
Medlem
Citat:
Tack för svar, men dock ingen lösning ännu

Jag har nätverket jag använder längst upp, provade att lägga in det på nytt. Samma problem uppstod efter dryga timmen.

Senaste firmware-uppdateringen installerade jag för några månader sedan, och ingen ny har kommit sedan.

Jag hade samma problem med men Airport Express. Antar att du har ställt in den så att den anslutar till din Netgear-router så att du kan använda airtunes? Jag hittade ingen lösning på problemet så jag blev till slut så less att jag tog och satte en sladd mellan min airport express och min router och konfigurerade expressen så att den enbart användes till airtunes och slog av wifi-nätverket på den. Nu funkar min router hur bra som helst igen.
Citera
2011-07-08, 16:28
Medlem
lazors avatar
Vet inte vad airtunes är ens jag.
Citera
2011-07-08, 18:26
Medlem
largeinlifes avatar
http://www.macworld.com/article/160993/2011/07/1068_bugs.html#lsrc.rss_main

Testa punkterna här.
Citera
2011-07-10, 17:11
Medlem
lazors avatar
skall prova att resetta "SMC", men är detta säkert? Vill ju inte börja mixa med inställningar på en sprillans ny dator?
Citera
2011-07-10, 17:14
Medlem
tzjs avatar
Läs mer om reset smc i min signatur.
Citera
2011-07-10, 17:43
Medlem
lazors avatar
En lösning jag hittade på nätet var att uppdatera till http://support.apple.com/kb/DL1399. Men denna uppdateringen borde jag redan ha, då jag uppdaterat datorn när jag fick den. Under programuppdatering och installerad programvara står det att jag för några dagar sedan installerade Mac OS X Update Combined 10.6.8, det måste vara densamma? Så jag inte ominstallerar OS:et på nytt i onödan alltså.
Citera
2011-07-10, 17:45
Medlem
tzjs avatar
Citat:
En lösning jag hittade på nätet var att uppdatera till http://support.apple.com/kb/DL1399. Men denna uppdateringen borde jag redan ha, då jag uppdaterat datorn när jag fick den. Under programuppdatering och installerad programvara står det att jag för några dagar sedan installerade Mac OS X Update Combined 10.6.8, det måste vara densamma? Så jag inte ominstallerar OS:et på nytt i onödan alltså.

Prova att ta hem den, starta om datorn i säkert läge och installera uppdateringen. Starta sedan om datorn normalt.

Du skal alltså installera i säkert läge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in