2011-07-07, 18:45
Medlem
dilbers avatar
Tänkte köpa en extern HD och använda till mitt PS3 för att se film.
Jag vet att disken måste vara formaterad i FAT32 men klarar även Ubuntu att läsa den?
Eller frågan kanske snarare är, klarar mitt PS3 läsa disken om jag formaterar den med hjälp av Ubuntu?

Vet någon kanske även det smidigaste sättet att formatera en stor disk (1TB) i Ubuntu utan att drabbas av begränsad storlek, i Windows7 är väl begränsningen runt 130GB om jag minns rätt.

Om det är av betydelse så skall jag köpa en Western Digital Elements Desktop 2.0 1TB.
Citera
2011-07-07, 18:58
Medlem
Om du har en Windowsdator så kan du ladda hem programmet Fat32Formatter (finns på http://tokiwa.qee.jp/EN/Fat32Formatter/ ) och formatera med det istället. Då ska det inte vara nån begränsning på storleken.
Citera
2011-07-07, 19:15
Medlem
dilbers avatar
Ok tack, har en gammal windowsdator men jag är osäker på om jag får igång den.
Fat32Formatter kanske funkar genom Wine.
Det kanske rentutav funkar att göre direkt i Ubuntu, finns det någon som testat det?
Citera
2011-07-07, 20:52
Medlem
sommarlovs avatar
Det går utmärkt att läsa / skriva / formatera FAT12 / 16 / 32 i Linux/GNU/Ubuntu.

System - Administartion - Partitionsredigerare, välj rätt hårddisk!
Citera
2011-07-07, 21:10
Medlem
dilbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det går utmärkt att läsa / skriva / formatera FAT12 / 16 / 32 i Linux/GNU/Ubuntu.

System - Administartion - Partitionsredigerare, välj rätt hårddisk!
Tack, tänkte väl att det borde vara smidigt i Ubuntu.
Citera
2011-07-08, 16:06
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dilber
Tack, tänkte väl att det borde vara smidigt i Ubuntu.

Det är lika smidigt i win och det har ett bar tag sedan det fanns en hdd storleksproblem. Glöm dock inte bort att det är en maxgräns på 4gb per fil för fat32. Kan ställa till problem då man pysslar med HD filmer etc.
Citera
2011-07-08, 19:43
Medlem
dilbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Det är lika smidigt i win och det har ett bar tag sedan det fanns en hdd storleksproblem. Glöm dock inte bort att det är en maxgräns på 4gb per fil för fat32. Kan ställa till problem då man pysslar med HD filmer etc.
Ja 4GB begränsningen har jag vant mig vid tyvärr då jag använt en usb-sticka till PS3'n tidigare.
Finns dock en del bra rippar och jag vet en grupp som släpper releaser upp till 4GB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in