2011-07-07, 14:56
Medlem
För två år sedan fick jag kondylom, vilket jag behandlade med att pensla på wartec, och sedan var vårtorna borta - iallafall för ett tag. För några månader sedan kom de tillbaka, och eftersom jag inte hade någon medicin till hands så skar jag av de största, vilket gjorde att de försvann ett tag till. Men nu är de tillbaks IGEN, vill bara gå och dö, ser ut som en krigszon där nere...

Och som om inte det var nog.

För en vecka sedan fick jag oerhört ont i ljumsken, trodde det berodde på träningsvärk eftersom jag varit ute och sprungit samma dag. Ganska snabbt efter upptäckte jag även att det var rött och irriterat i underlivet, ner mot låret, men tänkte inte så mycket mer på det då jag trodde jag skurit mig med rakhyveln. Det irriterade området utvecklades till blåsor som i sin tur blev sår - vilket jag, efter lite googlande, kommit fram till måste vara herpes. Och jag har fortfarande så ont i ljumsken att jag knappt kan röra mig.

Så nu sitter jag med både kondylom och förmodligen herpes i underlivet, har gråtit i säkert en timme nu och känner mig som världens äckligaste person...

Har även oerhört ont i nacken och vaknade upp med halsont, vilket jag läst ska vara symptom på munherpes, så nu ber jag till gud att det inte bryter ut där också för då tar jag livet av mig (seriously, no joke.) Är redan deprimerad som det är, har verkligen ingen lust att dras med detta...

Är det någon annan som har det likadant? Vad kan man göra för att bli av med kondylomen om den vägrar att ge med sig? Herpes då, ingenting va? Vill fan bara gå och dö just nu...
Citera
2011-07-07, 14:59
Bannlyst
Gå till ungdomsmottagningen eller vårdcentral.
Det är det enda som kan hjälpa dig.
Jag rekommenderar ungdomsmottagningen före vårdscentralen.
Citera
2011-07-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haruharu
För två år sedan fick jag kondylom, vilket jag behandlade med att pensla på wartec, och sedan var vårtorna borta - iallafall för ett tag. För några månader sedan kom de tillbaka, och eftersom jag inte hade någon medicin till hands så skar jag av de största, vilket gjorde att de försvann ett tag till. Men nu är de tillbaks IGEN, vill bara gå och dö, ser ut som en krigszon där nere...

Och som om inte det var nog.

För en vecka sedan fick jag oerhört ont i ljumsken, trodde det berodde på träningsvärk eftersom jag varit ute och sprungit samma dag. Ganska snabbt efter upptäckte jag även att det var rött och irriterat i underlivet, ner mot låret, men tänkte inte så mycket mer på det då jag trodde jag skurit mig med rakhyveln. Det irriterade området utvecklades till blåsor som i sin tur blev sår - vilket jag, efter lite googlande, kommit fram till måste vara herpes. Och jag har fortfarande så ont i ljumsken att jag knappt kan röra mig.

Så nu sitter jag med både kondylom och förmodligen herpes i underlivet, har gråtit i säkert en timme nu och känner mig som världens äckligaste person...

Har även oerhört ont i nacken och vaknade upp med halsont, vilket jag läst ska vara symptom på munherpes, så nu ber jag till gud att det inte bryter ut där också för då tar jag livet av mig (seriously, no joke.) Är redan deprimerad som det är, har verkligen ingen lust att dras med detta...

Är det någon annan som har det likadant? Vad kan man göra för att bli av med kondylomen om den vägrar att ge med sig? Herpes då, ingenting va? Vill fan bara gå och dö just nu...

Inte för att vara sån. Men.. nu hade det suttit bra med en kondom va?
Sånt ska man tänka på i förväg
Citera
2011-07-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra2525
Gå till ungdomsmottagningen eller vårdcentral.
Det är det enda som kan hjälpa dig.
Jag rekommenderar ungdomsmottagningen före vårdscentralen.

Jag ringde precis, hon jag pratade med sa att om jag haft herpes symptomen i en vecka så var det för sent att göra något nu, då det inte går att bota. Men hon sa även att om det gjorde så ont att jag knappt kan gå så borde jag åka till vårdcentralen så de kan skriva ut nån medicin till mig för att lindra det...

Då undrar jag mest, hur lever man med något sånt här? Känns så jävla kasst alltså...
Citera
2011-07-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hondendar
Inte för att vara sån. Men.. nu hade det suttit bra med en kondom va?
Sånt ska man tänka på i förväg

Tro mig, det ångrade jag redan när jag fick kondylom efter att haft sex utan kondom. Enda sen dess har jag haft skyddat sex, ingen aning om varför jag fick herpes nu. Men tydligen kan man bli smittad redan som barn. Lätt att va efterklok, eller...
Citera
2011-07-07, 15:51
Medlem
dag-ottos avatar
Välkommen till klubben. Vad de flesta inte vet är att majoriteten av Svenskarna bär på HPV-viruset (Kondylom). Men de flesta får inga problem, och 1/3 får återkommande problem.
Herpes är lika vanligt det.

Mitt råd till dig TS är att:
1. Ringa vårdguiden.
2. Gå till närmsta akutmottagning när du har herpesblåsor synliga (inte sår för då kan de inte ta prover)
3. Så fort du fått medicin+salva så hämtar du ut det och påbörjar behandling omgående.
4. Herpes trivs i varma och fuktiga miljöer, så sov naken, och lufttorka underlivet innan du tar på dig underkläder efter daglig dusch med vatten.
5. Ha för guds skull inte sönder blåsorna. Då sprids de!

Följer du dessa tips om Herpes så ska de försvinna inom en vecka.

Kondylomvårtorna får du rådgiva med en läkare om.
Citera
2011-07-07, 15:57
Medlem
Attityds avatar
Kondylom anses svårbehandlad. Det vanliga är att man bränner bort vårtorna med laser eller fryser bort dem. Man kan också pensla dem med ett virusdödande ämne, podophyllotoxin.

Den vanligaste behandlingen är med läkemedel som innehåller podofyllotoxin, som Wartec och Condyline. De består av en lösning som man stryker på vårtorna med hjälp av en liten spatel. Wartec finns också som en kräm som kan vara lättare att använda, framför allt för kvinnor. Behandlingen pågår i allmänhet i tre dagar. Sedan gör man ett uppehåll i ungefär fyra dagar. Därefter upprepas behandlingen en eller flera gånger. Det är vanligt att man blir röd och får sveda, men om reaktionerna blir kraftiga ska man avbryta behandlingen. De flesta blir helt bra eller betydligt bättre inom någon månad efter behandlingen.

Men nu har det kommit ut en Ny kräm kan bota kondylom.
Läs mer här om den nya krämen som kommit ut:
http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/9904/17/kondylom.html
Citera
2011-07-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dag-otto
Välkommen till klubben. Vad de flesta inte vet är att majoriteten av Svenskarna bär på HPV-viruset (Kondylom). Men de flesta får inga problem, och 1/3 får återkommande problem.
Herpes är lika vanligt det.

Mitt råd till dig TS är att:
1. Ringa vårdguiden.
2. Gå till närmsta akutmottagning när du har herpesblåsor synliga (inte sår för då kan de inte ta prover)
3. Så fort du fått medicin+salva så hämtar du ut det och påbörjar behandling omgående.
4. Herpes trivs i varma och fuktiga miljöer, så sov naken, och lufttorka underlivet innan du tar på dig underkläder efter daglig dusch med vatten.
5. Ha för guds skull inte sönder blåsorna. Då sprids de!

Följer du dessa tips om Herpes så ska de försvinna inom en vecka.

Kondylomvårtorna får du rådgiva med en läkare om.

Tack så mycket, guld värt!! Ska följa råden, tack igen <3
Citera
2011-07-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Kondylom anses svårbehandlad. Det vanliga är att man bränner bort vårtorna med laser eller fryser bort dem. Man kan också pensla dem med ett virusdödande ämne, podophyllotoxin.

Den vanligaste behandlingen är med läkemedel som innehåller podofyllotoxin, som Wartec och Condyline. De består av en lösning som man stryker på vårtorna med hjälp av en liten spatel. Wartec finns också som en kräm som kan vara lättare att använda, framför allt för kvinnor. Behandlingen pågår i allmänhet i tre dagar. Sedan gör man ett uppehåll i ungefär fyra dagar. Därefter upprepas behandlingen en eller flera gånger. Det är vanligt att man blir röd och får sveda, men om reaktionerna blir kraftiga ska man avbryta behandlingen. De flesta blir helt bra eller betydligt bättre inom någon månad efter behandlingen.

Men nu har det kommit ut en Ny kräm kan bota kondylom.
Läs mer här om den nya krämen som kommit ut:
http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/9904/17/kondylom.html

Tack så mycket! Fast den där artikeln är från 1999...?
Hon jag pratade med på ungdomsmottagningen sa dock att man helst inte bränner eller fryser bort vårtorna, det var tydligen "mycket ovanligt" och man undviker helst det då underlivet är väldigt ömtåligt. Fan då
Citera
2011-07-07, 21:34
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Tack så mycket, guld värt!! Ska följa råden, tack igen <3

Ingen fara. Kollat PM?

Citat:
Tack så mycket! Fast den där artikeln är från 1999...?
Hon jag pratade med på ungdomsmottagningen sa dock att man helst inte bränner eller fryser bort vårtorna, det var tydligen "mycket ovanligt" och man undviker helst det då underlivet är väldigt ömtåligt. Fan då

Jo, men salvan som nämns används med fungerande effekt idag med.
Citera
2011-07-08, 06:53
Medlem
Klagar du på detta?

Jag har kondylom sedan en tid och får ej bort de.

Nu har jag fått skabb också och de kliar så jag vill ta självmord.

Jag känner samma sak som du man får lust att bara lägga sig ner och dö pallar inte med allt.
Citera
2011-07-08, 10:50
Medlem
Janne-Taikons avatar

Kan vara PoM också, power of the mind, är det knas och man läser om symptomen så är det faktiskt väldigt lätt att de symptomen yttrar sig med, du sitter som en amatör läkare framför din dator och ställer diagnos på dig själv... kom igen nu, lite vett har du väl iaf, gå till en Sesam mottagning så tar de reda på vad det är, allt behöver inte vara nattsvart bara för att du ser samtliga symptom du läst om, finnas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in