2011-07-06, 21:33
Medlem
Chef.y2ks avatar
Hejsan.
Jag har en ide att måla på väggen som lite utfyllnad istället för en stor tavla eller liknande, men mitt projekt är att måla bitvis ganska detaljerat, jag är bra på att teckna med papper och penna. Men jag har ingen kunskap i vad jag ska använda för verktyg att måla bäst och enklast på en vägg.

Väggen har ytterst lite struktur.
Ska jag använda olja eller vattenbaserad färg?
Finns det något "tusch-penna" liknande att använda?

Alla svar är bra, jag vet inte alls själv så all hjälp jag kan få är att tacka!
Citera
2011-07-06, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chef.y2k
Hejsan.
Jag har en ide att måla på väggen som lite utfyllnad istället för en stor tavla eller liknande, men mitt projekt är att måla bitvis ganska detaljerat, jag är bra på att teckna med papper och penna. Men jag har ingen kunskap i vad jag ska använda för verktyg att måla bäst och enklast på en vägg.

Väggen har ytterst lite struktur.
Ska jag använda olja eller vattenbaserad färg?
Finns det något "tusch-penna" liknande att använda?

Alla svar är bra, jag vet inte alls själv så all hjälp jag kan få är att tacka!

Jag børjade måla tavlor før inte så længe sen, (svart-vita, inte direkt avancerade) och jag skulle skippa olje færgen før det tar fanimej en vecka innan den torkar, minst!
Efter lite googlande så føreslog många Akryl istællet, i stort sett samma sak men torkar snabbare!
Citera
2011-07-06, 21:44
Medlem
Chef.y2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeyhell
Jag børjade måla tavlor før inte så længe sen, (svart-vita, inte direkt avancerade) och jag skulle skippa olje færgen før det tar fanimej en vecka innan den torkar, minst!
Efter lite googlande så føreslog många Akryl istællet, i stort sett samma sak men torkar snabbare!

Tack för svar
Är den kladdig eller rinnig? Söker något som jag kan använda mest likt en penna typ.
Citera
2011-07-06, 21:46
Medlem
Sjuklings avatar
Posca pennor ska du nog kunna måla på väggar med. Finns i många olika färger och storlekar. Hur bra det håller har jag ingen kunskap om men har sett videos på när de använder posca pennor för just detta syfte.
Citera
2011-07-06, 22:34
Medlem
Chef.y2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukling
Posca pennor ska du nog kunna måla på väggar med. Finns i många olika färger och storlekar. Hur bra det håller har jag ingen kunskap om men har sett videos på när de använder posca pennor för just detta syfte.

Tack, ska se om jag hittar några sånna imorgon så ska det bli målat,får testa och se hur det går.
Citera
2011-07-06, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chef.y2k
Tack för svar
Är den kladdig eller rinnig? Söker något som jag kan använda mest likt en penna typ.

Menar du akryl eller olja? Olja är i varje fall ganska kladdig och fast.
Har ingen egen erfarenhet av akryl men det sägs att det är som oljefärg fast torkar snabbare..
Både olja o akryl finns på clas ohlson m.m....
Citera
2011-07-09, 18:43
Medlem
YamaQasis avatar
Vi fixade en sån väggmålning i förra lägenheten, vi tog och målade upp en bild på sånt genomskinligt plast-papper sen projekterade vi bilden på väggen och sen var det bara att rita av konturerna. Om du nu vill ha det enkelt och precist.

Färg; vattenbaserat.

Verktyg; pensel.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in