2011-07-08, 00:55
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
En myt som även är en myt. Iallafall på mig.

Det ÄR verkligen en myt, även på dej.
Man har ett visst antal hårsäckar på kroppen, du föds och dör med samma antal.
Håret blir inte heller tjockare av att klippas.
Rakning, vaxning, klippning o.s.v. har ingen som helst effekt på tjocklek på hårstråna och/eller på antalet hårsäckar.

Anledningen till att det kan upplevas som om behåringen blir "värre" är att ett hårstrå som blivit klippt/rakat har en stubbig topp medans ett hårstrå som slits naturligt inte har det.
Jämför med slitna hårtoppar på huvudet t. ex.

Hade varit gött om folk bara kunde släppa den här myten...
Citera
2011-07-08, 01:00
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Det ÄR verkligen en myt, även på dej.
Man har ett visst antal hårsäckar på kroppen, du föds och dör med samma antal.
Håret blir inte heller tjockare av att klippas.
Rakning, vaxning, klippning o.s.v. har ingen som helst effekt på tjocklek på hårstråna och/eller på antalet hårsäckar.

Anledningen till att det kan upplevas som om behåringen blir "värre" är att ett hårstrå som blivit klippt/rakat har en stubbig topp medans ett hårstrå som slits naturligt inte har det.
Jämför med slitna hårtoppar på huvudet t. ex.

Hade varit gött om folk bara kunde släppa den här myten...
Nog fan växer det fortare om man rakar varje dag. Kan ta mig själv som ett exempel, förr så behövde jag raka mig var och varannan dag, sedan så slutade jag raka mig under en månads tid, för att därefter raka av allt igen. Tog över en vecka innan man raka sig igen.
Förr behövde jag raka mig under armarna varannan dag, nu har jag dragit ner på det till var fjärde dag, trots det så är det lika mkt hår vid varje rakningstillfälle.

Så nog fan växer det fortare om man rakar sig dagligen.
Citera
2011-07-08, 01:07
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Nog fan växer det fortare om man rakar varje dag. Kan ta mig själv som ett exempel, förr så behövde jag raka mig var och varannan dag, sedan så slutade jag raka mig under en månads tid, för att därefter raka av allt igen. Tog över en vecka innan man raka sig igen.
Förr behövde jag raka mig under armarna varannan dag, nu har jag dragit ner på det till var fjärde dag, trots det så är det lika mkt hår vid varje rakningstillfälle.

Nej, det gör det inte.
Finns inga som helst belägg för det.
Bara att acceptera.
Citera
2011-07-08, 01:10
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Nej, det gör det inte.
Finns inga som helst belägg för det.
Bara att acceptera.
Jo, jag sitter som ett levande bevis här.
Citera
2011-07-08, 01:13
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Jo, jag sitter som ett levande bevis här.

Men helt seriöst, du har inte alla indianer i kanoten.
Det är din SUBJEKTIVA upplevelse, inget annat.

http://spa.118100.se/h%C3%A5r

(finns många fler, men ser inte poängen med att komma med källor på sånt som hör till allmänbildning och sånt som anses självklart för oss normala. Vem motsäger t. ex "himlen är blå"?.)
Senast redigerad av LemPica 2011-07-08 kl. 01:19.
Citera
2011-07-08, 01:16
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Men helt seriöst, du har inte alla indianer i kanoten.
Det är din SUBJEKTIVA upplevelse, inget annat.
Du får tro vad du vill, men nog fan påverkas hårets växttakt av rakningen
Citera
2011-07-08, 01:18
Medlem
Spelar väl ingen roll? Raka armarna om man själv vill det. Ser heller inget konstigt med det. Jag är visserligen man och rakar inte mina armar...
Citera
2011-07-08, 02:52
Medlem
Citat:
En myt som även är en myt. Iallafall på mig.

En anledning till att du möjligtvis uppfattar hårstråna som tjockare efter rakning är för att stubben som träder fram initialt är lite tjockare men blir tunnare när hårstrået blir längre.

Det är ganska ologiskt att håret skulle bli tjockare av rakning, jag menar har du studerat hur ett hårstrå ser ut? När du rakar av strået så är du inte i närheten av roten (där tillväxt sker) och det du rakar av är döda celler. Det finns inga nervbanor mellan toppen (de döda cellerna/det du rakar av) och roten så det skickas definitivt ingen signal som säger till roten att producera ett tjockare hårstrå.

Här kan du läsa lite: http://www.realself.com/question/does-shaving-make-your-hair-grow-back-thicker-and-faster

Citat:

Nej, det växer inte fortare bara för att du rakar dig oftare. Hur skulle en man i 80-årsåldern se ut i ansiktet då? Eller för den delen vilken äldre människa som helst som antagligen klippt håret på huvudet hundratals gånger, de skulle kunna odla axellångt hår på en vecka.

Möjligt att du uppfattade det som att håret växte långsammare den månad du inte rakade dig och veckan efter p.g.a. hårets (3) olika tillväxtfaser/-cykler. Dessa cykler fortsätter i sin takt oavsett om du rakar ditt hår eller inte. Börjar du med hormontillskott, ändrar din näring, börjar med viss medicin o.s.v. så kan cyklerna ändras men rakning påverkar inte det.
Senast redigerad av applemos 2011-07-08 kl. 03:15.
Citera
2011-07-08, 18:56
Medlem
Emelisans avatar
Citat:
Ja, men som jag skrev tidigare så har det att göra med att håret blir rakt avklippt och stubbigt och UPPLEVS därför som hårdare/tjockare.
Hur jävla svårt skall det var att fatta?

Såg ett inlägg du skrivit om att du inga vänner har och inte klarar att lära dej engelska trots (gediget?) pluggande.
Inte för att vara taskig, men jag förstår bara av dina inlägg här varför...

Och eftersom det är uppenbart att du är ett problembarn med svårigheter att ta till dej fakta så behöver jag inte bemöta dina inlägg om din hårväxt mer (ikväll iaf).

HAhahahahahahaha! Jag sitter här och läser dina och RosaRutigPennas inlägg i denna tråd och skrattar. Mycket underhållande! (för övrigt är jag på din sida) (och för övrigt igen så är det allmänt kännt här på flashback att RosaRutigPenna är allmänt trög).
Citera
2011-07-08, 19:01
Medlem
Citat:

Det är ingen heller som sagt att håret blir tjockare av rakning. Läs mina inlägg.

Jo, på mig gör det det.

Försöker du göra dig korkad med flit nu?

Att det växer fortare på dig p.g.a. rakningen är en inbillning. Att du skär av lite döda celler (läs: rakar dig) triggar inte någon tillväxtsignal i roten.

Jag besvarar din fråga med: nej, och ställer samma tillbaka - försöker du göra dig korkad med flit?

Citat:
Det där var bara lågt. Så du menar alltså på fullt allvar att jag ska sitta ensam hemma utan en endaste kompisar pga att mitt hår växer långsammare nu än förr?

Du är ju mästare på att göra felslut.
1. Ditt hår växer inte fortare p.g.a. rakning (andra faktorer kan påverka hastigheten)
2. Nej, LemPica/jag/de flesta(?) förstår att du sitter hemma utan vänner inte p.g.a. (inbillad) långsammare hårväxt utan p.g.a. din inskränkthet. Du har bevis rakt framför dig, lik förbannat maler du på om att du minsann märker annat. Inte heller kan du presentera några belägg förutom "jag känner/jag ser".
Senast redigerad av applemos 2011-07-08 kl. 19:11.
Citera
2011-07-08, 20:38
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emelisan
HAhahahahahahaha! Jag sitter här och läser dina och RosaRutigPennas inlägg i denna tråd och skrattar. Mycket underhållande! (för övrigt är jag på din sida) (och för övrigt igen så är det allmänt kännt här på flashback att RosaRutigPenna är allmänt trög).
Ja jag borde verkligen sluta tro på mig själv utan istället helt förlita mig på vad andra okända människor säger åt mig att tro/tycka. Jag blir säkert jättepopulär då

Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Att det växer fortare på dig p.g.a. rakningen är en inbillning. Att du skär av lite döda celler (läs: rakar dig) triggar inte någon tillväxtsignal i roten.

Jag besvarar din fråga med: nej, och ställer samma tillbaka - försöker du göra dig korkad med flit?

Du är ju mästare på att göra felslut.
1. Ditt hår växer inte fortare p.g.a. rakning (andra faktorer kan påverka hastigheten)
2. Nej, LemPica/jag/de flesta(?) förstår att du sitter hemma utan vänner inte p.g.a. (inbillad) långsammare hårväxt utan p.g.a. din inskränkthet. Du har bevis rakt framför dig, lik förbannat maler du på om att du minsann märker annat. Inte heller kan du presentera några belägg förutom "jag känner/jag ser".
Vem tror du vet det bäst? Du som aldrig har träffas mig eller jag som lever med det?

Jaha, vad tycker du jag ska göra dådå? Ta ett kort på armhålan en gång i timmen, göra en tabell utav det för att sedan lägga upp det på flashback?

Så med andra ord så ska jag sluta tro på det jag ser och känner utan istället helt förlita mig på vad andra säger? Så om jag tex känner att jag är superkissnödig så ska jag istället tro på en helt okänd människa på internet om den säger att jag inte är kissnödig? Då är jag faktiskt hellre ensam.
Citera
2011-07-08, 21:10
Medlem
Citat:
Vem tror du vet det bäst? Du som aldrig har träffas mig eller jag som lever med det?

Jaha, vad tycker du jag ska göra dådå? Ta ett kort på armhålan en gång i timmen, göra en tabell utav det för att sedan lägga upp det på flashback?

Så med andra ord så ska jag sluta tro på det jag ser och känner utan istället helt förlita mig på vad andra säger? Så om jag tex känner att jag är superkissnödig så ska jag istället tro på en helt okänd människa på internet om den säger att jag inte är kissnödig? Då är jag faktiskt hellre ensam.

I detta fall dristar jag mig att säga att jag vet bättre än du. Det finns inga som helst belägg för att håret skulle växa fortare av rakning. Tror du även att t.ex. åran som bryter vattenytan har gått av för att det ser ut som det?

Vill du få genomslag för din inbillning kan det vara bra att börja fotografera och föra statistik om din hårväxt, ja.

Angående kissnödigheten (haltande jämförelse) så finns det för det första nervsignaler som signalerar när urinblåsan behöver tömmas, så högst troligt är att du faktiskt behöver gå på toaletten om du känner dig kissnödig. Att någon skulle hävda något annat är föga troligt.
Senast redigerad av applemos 2011-07-08 kl. 21:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in