2011-07-06, 01:19
Medlem
Får dra in en varning för eventuell wall of text redan nu, känner ett behov av att skriva av mig.

Behövde rensa skallen, i spoilers finns det jag lyckades kludda ner. Kortfattat så är det en tjej som har betett sig otroligt dåligt och medvetet har gjort mig svartsjuk osv. Hon har varit borta på ett par festivaler på sistone, och jag bestämde mig helt enkelt för att göra slut då hon inte tycktes bättra sig. Nu har hon börjat skriva, och jag vet inte hur jag ska ställa mig till det. Är fortfarande kär i henne, men vet inte vad hon vill och varför hon skriver som hon gör.

Hur som helst har jag velat fram och tillbaka under dagarna hon knappt skrev, men när hon väl skrev antar jag att jag inte kunde bry mig tillräckligt lite, och därför visade att jag faktiskt ville ha ett förhållande. Idag skrev hon att hon bara vill vara vänner, eftersom jag gjorde slut och tydligen inte bara kan ändra mig sådär. Samtidigt verkar hon insistera på att vi ska försöka träffas som vänner så snart som möjligt, och hon skriver sms lite hela tiden, i stil med "saknar du mig?" och undrar när vi ska träffas, när jag är fri osv.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av den här tråden, alla vid sina sinnes fulla bruk kommer väl säga åt mig hur efterbliven jag är och att det bara är att dumpa, av någon anledning kan jag inte göra det. Vad vill hon när hon säger såhär? Hon säger samtidigt att hon inte "vet" vad hon vill, men att det blir bäst såhär. Just nu svarar jag inte på hennes sms då jag inte vet hur jag ska hantera situationen. Vet inte om jag vill ha ett förhållande eller ej, men jag vill inte ha någon kontakt med henne om hon ska fortsätter bete sig såhär. Kan tyvärr inte beskriva exakt hur illa det har varit då det bara är jag som framstår som lättstött och patetisk, men det har varit illa åtminstone. Säger hon såhär för att jag ska tjata till mig ett förhållande, eller finns det någon annan anledning? Vi har inte kunnat hålla sams som ett par, hur ska det gå bättre som vänner?

edit: Ser nu hur otroligt långt och luddigt inlägg det blev. Hoppas någon kan svara ändå, annars får jag försöka skriva om.
Citera
2011-07-06, 01:42
Medlem
Jag känner igen mig mycket i det som är skrivet. Men det man oftast inte tänker på när man är i sådan förhållande är dolda anledningar till varför man låter någon göra så man mår dåligt samtidigt som man älskar de. En klok människa skulle ju släppa något som gjorde en illa. Tänk på varför du inte gjorde det, och varför du fortfarande tvekar. Det är oftast andra saker som gör att en person stannar i destruktiv relation.
Citera
2011-07-06, 01:42
Medlem
Sutures avatar
Svaret är relativt enkelt.

"Jag är inte intresserad av dig som vän. Jag tänker inte sitta och lyssna när du drar dina kärlekshistorier med andra killar för det kommer såra mig. Du kan höra av dig när du vet vad du vill, för jag vet vad JAG vill. Adjö."

Rätt uppenbart att hon gillar dig, hon vet att du bryr dig om henne och behandlar henne väl och hon vill inte tappa det. Men att du stannar som vän är rent utnyttjande av henne. Du kommer må skit senare av det också för dina känslor kommer finnas där.

/red stavfel.
Citera
2011-07-06, 03:38
Medlem
Mavvelitos avatar
Problemet med förhållanden är som många inte riktigt förstår att man måste skapa en balans ganska omgående in förhållandet runt 2-3 månader efter man startat det. Med det menar jag att som du i detta läget är intresserad av henne men hon verkar ta det förgivet på något vis.

En sak jag lärt mig längs vägen om tjejer är att de generellt föds som en liten "prinsessa" som blir bortskämd av sina föräldrar och får allt hon pekar på genom åren. Denna biten levar kvar även när de blir självständiga och matrialet blir utbytt ifrån att hon vill ha alla barbiedockarna till nu vill hon ha alla "snygga" killar, om 10 år vill hon ha de snyggaste husen, barnvagnarna osv osv.

Tillbaka till killarna nu..
Att bryta det mönstret är det enda sättet på att få en funktionellt förhållande mellan oss, att sätta gränser och förklara att världen inte är en plats där ego gynnar förhållanden. När du till exempel är tvungen att säga att du uppskattar inte att hon sms:ar sina "killkompisar" 4 på natten eller sover över där efter fester, så kommer du få samma reaktion som hon gav sin mamma på Toys'r'us för 10 år sedan när hon inte fick sin leksak hon tittade på. Det är ett inbitet ego som inte platsar i ett förhållande utan förlåtbart som barn inget mer.

Att bryta detta är inte det lättaste och samtidigt vinna någon i 18 års åldern, oftast bryts det ned med tiden av att tjejen förlorar killar eller vänner som tröttnar på henne, och allt eftersom hennes ego blir sårat så känner hon sig tvungen att ändra sig för att "vinna" det hon vill ha igen. En fjäril har födds ur sin puppa som lärt sig ansvar och förlust och vad som krävs för att behålla det man faktiskt vill ha.

Nu för att göra detta och faktiskt vinna henne samtidigt som du får bort det dåliga är en 50/50% chans. Men en 100% chans för dig att vinna oavsett.

1. Förklara för tjejen att du inte uppskattar visa saker och det inte fungerar i ett sådant förhållande du är ute efter. (Ändrar hon sig därefter så har du lyckats bra och har tur att hittat en sådan tjej)

2. Eftersom du inte kan börja ett förhållande med att sätta gränser, så efter ca 3 månader när du förklarat regel 1 till henne och hon inte ändrar sig. Så lämnar du henne artigt och förklarar hon har inte det du letade efter och önskar henne lycka till i framtiden. (Här sårar du hennes ego samtidigt som du visar dig bättre än henne)

3. Hör inte av dig till henne oavsett vad hon skriver eller om hon ringer de 2 första veckorna, efter det så svarar du neutralt på vart 2:a sms helst inte telefonsamtal och går absolut inte in i något samtal om ert förhållande från förr eller liknande utan var bara en kille som faktiskt är glad lite nonchalant men fortfarande artig.

4. Efter 4-6 veckor kommer hon säkerligen förändra sig om du tar henne tillbaka, hur ni blir ihop igen det låter jag vara upp till dig men hon ska självklart ta initiativet till det. Om hon inte hör av sig mer så har hon inte förstått än och du är bättre av utan henne.

5. Om förhållandet är återupptagit så gäller det att ha balans och alltid hålla det på rätt spår annars kan det lätt bli så att hon faller tillbaka när det blir tristess i förhållandet. Nu har du i alla fall alla chanser att få det att lyckas eller misslyckas. Det du hade i början var dömt att misslyckas.
Lycka till.

Ps: Jag generalliserar inte alla tjejer med detta inlägg, det finns otroligt många som redan är bra och ansvarstagande i ett förhållande. Jag säger bara att har man skalat en omogen banan så vet man ungefär hur de andra ser ut under ytan med.
Senast redigerad av Mavvelito 2011-07-06 kl. 03:42.
Citera
2011-07-06, 03:58
Medlem
impasses avatar
Jag vill inte låta pessimistisk eller vara hobbypsykolog, men hon kanske tycker om att vara dominant helt enkelt? Att vara den som bestämmer och att se ner på dig? Denna fråga är relevant så ta det inte som en förolämpning, men hur många andra flickvänner har du haft? Hur ser dina sexuella erfarenheter ut?

Från min erfarenhet så vet jag att man blir väldigt enkelt kär om man har varit ensam länge eller har allmänt sociala problem, och det manipulerar givetvis ditt omdöme. Istället för att tänka på de bra stunderna och sexet , fokusera istället på hur mycket hon fick dig o må som skit och hennes rent ut sagt barnsliga beteende. Jag brukar alltid vara restriktiv med hårda tips på det här forumet för det är så svårt att se den hela bilden från en liten text remsa, men jag röstar på att du dumpar den här tjejen och går vidare.
Senast redigerad av impasse 2011-07-06 kl. 04:29.
Citera
2011-07-06, 05:32
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j6565g
Text
Hej

Gör nu såhär och lyssna på en halvgubbe som har vart med om det mesta:
I din ålder skall du enbart fokusera på att knulla så många tjejer du kan i så många olika hål du kommer åt i så många ställningar som de går med på.

Glöm det här med riktiga förhållanden med tjejer i din egen ålder. Nästan alla tjejer i den åldern håller på med en massa sinnessjuka, hänsynslösa, och självosäkra grejer som kommer att paja skallen på dig till slut.

När gifter man sig i Sverige, 28,29 eller 30? Så om du är så kär att du vill vara med denna brud för alltid så ska du lyckas med konststycket att få detta redan skeva förhållande att funka i 10-12 år innan ni sedan gifter er, och däremellan ska hon hinna hitta sig själv, låta bli att ligga med andra snubbar, samt mogna till. Dessutom får du betänka att även om hon blir "världens bästaste" när hon är 25 så ska du helt plöstligt bortse från all skit hon ställde till med innan dess och låtsas att detta inte påverkar ert förhållande.

Nä, boka resor till spanska/grekiska partyorter, bo i tält på festivaler, och gå ut med polarna på krogen, knulla tjejer i trapphus, garderober och bilbaksäten. Man kan vara en gentleman utan att vara tofflig och utan att fästa sig vid varje brud. Det går ofta utmärkt att säga att det "inte fanns någon gnista/kemi" och faktiskt vara riktiga kompisar efteråt. Ibland får man t.om. ligga med kompisarna vid olika tillfällen efteråt.

När du hart gjort detta i ett par år så kan du börja sikta på förhållandebiten och testa vattnen. Det är ok att göra slut varje gång det inte känns rätt. Nästa flickvän är nästan alltid coolare än den förra.
När du börjar närma dig 25-26 så kan du börja med seriösa relationer, men kom ihåg att hitta tjejer nära din egen årskull.
Senast redigerad av ItPutsTheLotion 2011-07-06 kl. 05:34.
Citera
2011-07-06, 13:24
Medlem
Vill tacka er för alla otroligt bra svar. Hade förväntat mig dryga oneliners och fick istället motsatsen, en eloge! Ska försöka besvara er så gott jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av letsgetlost

Förmodligen har det väl att göra med att jag fortfarande är otroligt kär, samtidigt som jag har en naiv tro på att hon faktiskt kan ändra sig, om jag bara är tillräckligt ihärdig och stannar kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Suture

Jag gjorde faktiskt såhär, förstår inte varför jag ska ha kvar henne som vän då hon fortfarande är samma person, vet inte varför ett vänskapsförhållande skulle fungera så mycket bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito

Otroligt bra inlägg. Vet inte hur jag ska gå tillväga med ovanstående punkter dock, men jag vill väl identifiera mig som om jag är på steg två. Försöker så gott jag kan att ignorera henne nu, får se hur jag går tillväga allt eftersom. Dina tips var utan tvekan genialiska, det krävs bara att jag lyckas hålla mig till dem också.
Citat:
Ursprungligen postat av impasse

Återigen ett bra inlägg, ska se om jag lyckas ge ett bra svar. Tror faktiskt hon snarare är van vid att få sin vilja igenom, när hon pratar med sina föräldrar låter det som ett riktigt curlinglag. Angående din fråga så är hon min första på båda punkterna, antar att det förklarar en hel del.

Jag har faktiskt varit hyfsat ensam ett tag. Har brottats med en del problem dom senaste åren och därför haft en hel del tid för mig själv. Har dock kompisar och egentligen inga problem med att umgås med folk. Har däremot rätt kass självkänsla, och min egen gissning är väl att förhållandet har fått ge mig en egoboost.

Ska svara på dina sista meningar lite längre ner tänkte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av ItPutsTheLotion
Tyvärr är jag väl rädd att du har rätt, är dock lite av en hopplös romantiker (mitt antal relationer till trots), och har därför lite svårt för att tänka mig ett umgänge utan känslor.

Hon har fortsatt kontakta mig under natten och morgonen, hon verkar av någon anledning insistera på att vi ska vara vänner och att vi ska träffas så snart som möjligt. Har försökt göra klart för henne att jag inte är intresserad av en kompisrelation då jag inte tror att hon skulle få mig att känna mig särskilt mycket bättre än tidigare. Hon verkar däremot hålla fast vid att vi inte ska vara tillsammans. Vet inte om det är någon taktik eller om hon faktiskt tycker så, men jag har helt enkelt bestämt mig för att försöka gå vidare. Förmodligen kommer hon fortsätta kontakta mig, får se lite då hur jag reagerar. Vill ändå tacka för alla svar hittills, och det vore grymt om ni vill fortsätta ge input och delge er av erfarenheter och råd. Allt är välkommet och kommer hjälpa, oavsett hur det här förhållandet slutar.
Citera
2011-07-06, 14:18
Medlem
impasses avatar
Jo men det var som jag trodde. Har en polare som satt i princip samma sits för ett par månader sen, han förlorade oskulden till en tjej som han träffade på krogen, de va ihop ett par månader, hon va inget vidare egentligen men han var ändå så jävla kär. Han har varit ganska ensam med, främst på kvinnofronten, så därför romantiserade han sitt förhållande till en helt annan grad än vad förnuftet torde tillåta. Hon betedde sig som skit, det tog slut, han led ett tag men till slut hade Han turen att träffa en annan tjej, och glömde sin första älskare ganska så kvickt. Det kommer du med göra, hon kommer bara vara ett minne efter att du har fått ligga ett par gånger till,och blivit ihop med en ny tjej. Min teori är att man är rädd att falla tillbaka i ensamheten och därför låter man sig bli kär i första bästa tjej som ger en uppmärksamhet och fitta.

Jävligt starkt av dig att bryta av det, men tror du vet innerst inne att på det pragmatiska planet så vinner du på det. Du kommer må så jävla mycket bättre när du har legat runt lite till och du kommer skratta åt att du brydde dig så mycket över denna donna

Och angående svaren, relationsakuten får tyvärr inte så ofta riktiga trådar som dina. Utan det är oftast trådar som "Jag vill knulla min flickväns hund, vad gör jag?" eller "Min tjejs farfar är neger, vafan????" och svaren blir givetvis lika löjliga som frågorna. När riktiga problem och riktiga frågor dyker upp så brukar FB ge likgiltiga svar
Citera
2011-07-06, 15:24
Medlem
Tigresss avatar
Tecken på psykisk misshandel.
Citera
2011-07-06, 19:35
Medlem
alidaman6s avatar
TS

Skaffa dig en annan hobby och umgås med vänner så mycket som möjligt!
Eller så går du tillbaks till henne och får helt enkelt bita i det sura äpplet som kommer smaka skit och skit kommer det smaka tills du själv tar dig i kragen och inser att du bara lever livet en gång... så varför ödsla den enda chansen av att få leva genom att må skit i ett destruktivt förhållande?

Psykiskt misshandel, jaa där har du det..
Citera
2011-07-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Svaret är relativt enkelt.

"Jag är inte intresserad av dig som vän. Jag tänker inte sitta och lyssna när du drar dina kärlekshistorier med andra killar för det kommer såra mig. Du kan höra av dig när du vet vad du vill, för jag vet vad JAG vill. Adjö."

Rätt uppenbart att hon gillar dig, hon vet att du bryr dig om henne och behandlar henne väl och hon vill inte tappa det. Men att du stannar som vän är rent utnyttjande av henne. Du kommer må skit senare av det också för dina känslor kommer finnas där.

/red stavfel.

Klokt!
Detta borde jag ha fått höra när jag va i ungefär samma sits. Tyvärr var det redan försent när jag insåg det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in