2011-07-05, 18:07
Medlem
reWindizes avatar
Hej alla kunniga Flashbackare!

Jag är (av diverse irrelevanta skäl) lite nyfiken på mina journaler. Nu vet ju jag att jag kan begära ut dem och förmodligen få se det mesta av dem. Detta är jag inte säker på om jag pallar (tar massa tid kraft och kostar eventuellt en del pengar).

Men till saken hör att jag under sommaren jobbar administrativt inom vården, vilket ger tillgång till både journaler (från egen inloggning) möjlighet att komma åt journaler genom andra inloggningar och möjlighet att fjärrstyra datorer att logga in ifrån. Dock så står jag ju inte i vårdrelation till mig själv (eller någon annan) så jag borde inte få se några journaler alls, förutom tolvan tolvanssons (som är en testjournal)

Det enklaste vore att logga in med min egen inloggning på min egen dator och titta på mina egna (och endast mina egna) journaler och därmed vara nöjd. Detta loggas och kan naturligtvis spåras - men frågan är om datainpektionen kan fälla mig för brott mot journallagen då det handlar om mina egna journaler? Sedan är naturligtvis frågan om de bryr sig om att kolla upp loggen och sedan driva det vidare över huvud taget. Men det förändrar ju inte de juridiska aspekterna.

Ett annat alternativ är ju att gå in på mina journaler genom någon annans fjärrstyrda dator och någon annans journalsystemsinloggning - men även om detta är svårt att spåra så är det säkert möjligt, och dessutom inte sjysst mot den som eventuellt hamnar i skottlinjen (de lär ju först och främst misstänka den som loggades), så det vill jag inte göra..

What say you?

Blir jag fälld? Vad bör jag göra?

Tack på förhand!
Senast redigerad av reWindize 2011-07-05 kl. 18:49.
Citera
2011-07-05, 18:35
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reWindize

Jag är (av diverse irrelevanta skäl) lite nyfiken på mina journaler. Nu vet ju jag att jag kan begära ut dem och förmodligen få se det mesta av dem. Detta är jag inte säker på om jag pallar (tar massa tid kraft och kostar eventuellt en del pengar).

Men till saken hör att jag under sommaren jobbar administrativt inom vården, vilket ger tillgång till både journaler (från egen inloggning) möjlighet att komma åt journaler genom andra inloggningar och möjlighet att fjärrstyra datorer att logga in ifrån. Dock så står jag ju inte i vårdrelation till mig själv (eller någon annan) så jag borde inte få se några journaler alls, förutom tolvan tolvanssons (som är en testjournal)

Det enklaste vore att logga in med min egen inloggning på min egen dator och titta på mina egna (och endast mina egna) journaler och därmed vara nöjd. Detta loggas och kan naturligtvis spåras - men frågan är om datainpektionen kan fälla mig för brott mot journallagen då det handlar om mina egna journaler? Sedan är naturligtvis frågan om de bryr sig om att kolla upp det över huvud taget, fast det kanske inte är en juridisk fråga.

Ett annat alternativ är ju genom någon annans fjärrstyrda dator och någon annans journalsystemsinloggning gå in på mina journaler - men även om detta är svårt att spåra så är det säkert möjligt, och dessutom inte sjysst mot den som eventuellt hamnar i skottlinjen (de lär ju först och främst misstänka den som loggades), så det vill jag inte göra..

What say you?

Tack på förhand!

Du har ju som du säger, rätt att se dina egna journaler, men går man "yttervägen" dvs begär sina journalhandlingar av annan vårdpersonal så godkänns detta av den som är journalansvarig på den vårdinrättningen. Skulle tro att detta även gäller om man vill ha ut journaler om sig själv, rekommenderar att du frågar den personen, troligen så får du ju ett OK och då är det ju bara att kolla på, istället för att riskera ditt arbete. Detta är nog mer en moralfråga än en laglig fråga. Det är väl lite samma sak som att kolla upp sig själv i polisens register om man har tillgång till det systemet.
Citera
2011-07-05, 18:44
Medlem
reWindizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Du har ju som du säger, rätt att se dina egna journaler, men går man "yttervägen" dvs begär sina journalhandlingar av annan vårdpersonal så godkänns detta av den som är journalansvarig på den vårdinrättningen. Skulle tro att detta även gäller om man vill ha ut journaler om sig själv, rekommenderar att du frågar den personen, troligen så får du ju ett OK och då är det ju bara att kolla på, istället för att riskera ditt arbete. Detta är nog mer en moralfråga än en laglig fråga. Det är väl lite samma sak som att kolla upp sig själv i polisens register om man har tillgång till det systemet.

Tack för svar!

Men även om vi ponerar att jag får ett OK från den journalansvarige, som jag för övrigt inte vet vem det är och som förmodligen sitter någon helt annan stans än där jag jobbar, så borde jag väl vara tvungen att få ut den granskade (och förmodligen editerade) versionen av min journal i pappersform.. knappast tillåtelse att titta på mina journaler direkt genom takecare och journal3?

Och om jag inte får det är jag fortfarande nyfiken på om jag skulle bli fälld i en hypotetisk rättegång och om det skulle vara förmildrande att journalen jag otillbörligen såg var min egen!
Citera
2011-07-05, 19:01
Medlem
Redors avatar
Citat:
Tack för svar!

Men även om vi ponerar att jag får ett OK från den journalansvarige, som jag för övrigt inte vet vem det är och som förmodligen sitter någon helt annan stans än där jag jobbar, så borde jag väl vara tvungen att få ut den granskade (och förmodligen editerade) versionen av min journal i pappersform.. knappast tillåtelse att titta på mina journaler direkt genom takecare och journal3?

Och om jag inte får det är jag fortfarande nyfiken på om jag skulle bli fälld i en hypotetisk rättegång och om det skulle vara förmildrande att journalen jag otillbörligen såg var min egen!

Han eller hon kan kanske ge dig behörighet att kolla genom takecare eller journal3 annars blire nog i pappersform ändå, även om det är du själv som får skriva ut den.

Skulle tro att det är förmildrande omständigheter om du går in i din egen journal, du får ju trots allt inte reda på känsliga uppgifter om någon annan person och på så sätt inte kränkt den personliga integriteten eller den lagstiftningen. Så någon rättegång skulle jag inte tro att det blir för att du otillbörligen gett dig åtkomst till dina egna journalhandlingar. Däremot en varning eller tillsägelse av arbetsgivaren...Fast nu är jag ju ingen polis eller åklagare
Citera
2011-07-05, 19:36
Medlem
Nej du får inte gå in i dina journaler då du måste begära ut dom om du vill se vad som står..
din journal är samma som alla andras..
Citera
2011-07-05, 21:41
Medlem
turbos avatar
Citat:
frågan är om datainpektionen kan fälla mig för brott mot journallagen då det handlar om mina egna journaler?

Datainspektionen kommer inte att göra ett skit, det är tingsrätten som hanterar detta.

Som tidigare påpekats så är det ej tillåtet enligt Patientdatalagen att läsa sin egen journal. Orsaken till detta är två:
1. Du kan inte ha en vårdrelation till dig själv
2. Journalhandlingar ska genomgå en menprövning innan dom lämnas ut. Denna menprövning går ut på att bedöma om innehållet i journalen kan påverka dig och din behandling samt om tredje person kan påverkas negativt (någon nära anhörig har lämnat information till vården som kan medföra att denne utsätts för fara/hot/etc om du får reda på detta).

Citat:

Det är inte vanligt att man undanhåller information i journaler från patienten, det sker men inte så ofta som man kan tro. Förekommer oftast inom psykiatrin och kuratorsanteckningar (vårdnadstvister, etc).

Det är din arbetsgivare som kan polisanmäla om du tar del av din egen journal, brottsrubriceringen är, för det mesta, Dataintrång. Mig veterligen finns det ingen dom rörande personal som tagit del av sin egen journal så hur det tillämpas i praktiken är för mig okänt.

För övrigt så kan man ifrågasätta varför du har tillgång till journalsystemen om du inte har arbetsuppgifter som kräver detta. Låter som SLL tar lite väl lätt på säkerhets och integritetsfrågor...
Citera
2011-07-05, 21:52
Medlem
Citat:

Det enklaste vore att logga in med min egen inloggning på min egen dator och titta på mina egna (och endast mina egna) journaler och därmed vara nöjd. Detta loggas och kan naturligtvis spåras - men frågan är om datainpektionen kan fälla mig för brott mot journallagen då det handlar om mina egna journaler? Sedan är naturligtvis frågan om de bryr sig om att kolla upp loggen och sedan driva det vidare över huvud taget. Men det förändrar ju inte de juridiska aspekterna.

Ett annat alternativ är ju att gå in på mina journaler genom någon annans fjärrstyrda dator och någon annans journalsystemsinloggning - men även om detta är svårt att spåra så är det säkert möjligt, och dessutom inte sjysst mot den som eventuellt hamnar i skottlinjen (de lär ju först och främst misstänka den som loggades), så det vill jag inte göra..

What say you?

Tack på förhand!

brott mot journallagen? tja, antaligen inget händer, efter som vi inte har någon sådan. Däremot så gäller patientdatalagen...

Nej, som alla tidigare sagt. Du har inte rätt att läsa dina egna journaler eller någon annans journaler som du inte har en arbetsanledning för. Böter är brottet för att gå in i en journal man inte har rätt till, alternativt skarp tillsägelse från arbetsgivare.

Att använda någon annans lösenord, eller obehörigen fjärrstyra en annan dator i det syftet (utan giltig anledning att använda fjärrstyrning) skulle nog troligen kvalificera sig för någon form av databrott.
Citera
2011-07-05, 21:55
Medlem
reWindizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo
Datainspektionen kommer inte att göra ett skit, det är tingsrätten som hanterar detta.

För övrigt så kan man ifrågasätta varför du har tillgång till journalsystemen om du inte har arbetsuppgifter som kräver detta. Låter som SLL tar lite väl lätt på säkerhets och integritetsfrågor...

Tack för bra svar!

För att svara på varför jag har tillgång till journalsystem så beror det på att jag administrerar dem - det vill säga att jag har egna konton som jag lägger upp andra ifrån och om jag ville skulle jag kunna lägga upp ett nytt eller ta mig in i någon annans (genom att återställa lösenord). Kort sagt arbetar jag med journalsystem men inte i. I viss mån är det väl en säkerhetsrisk antar jag, men någon måste ju lägga upp konton också - och så loggas det ju.

Så någon större säkerhetsrisk är det inte. Men loggningen kan jag nog komma runt med fjärrstyrning av andra datorer (får ett annat ip, och någon annans konto), men det är inget som gemene man kan göra och inget jag heller har något intresse av att göra. Dessutom skulle jag behöva smyga undan och göra det, det skulle väl lätt se lite suspekt ut, antar jag.

Slutsatsen blir väl att jag får beställa ut de jäkla journalerna om jag vill se dem! Men det kliar i fingrarna...
Citera
2011-07-05, 22:01
Medlem
reWindizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
brott mot journallagen? tja, antaligen inget händer, efter som vi inte har någon sådan. Däremot så gäller patientdatalagen...

Nej, som alla tidigare sagt. Du har inte rätt att läsa dina egna journaler eller någon annans journaler som du inte har en arbetsanledning för. Böter är brottet för att gå in i en journal man inte har rätt till, alternativt skarp tillsägelse från arbetsgivare.

Att använda någon annans lösenord, eller obehörigen fjärrstyra en annan dator i det syftet (utan giltig anledning att använda fjärrstyrning) skulle nog troligen kvalificera sig för någon form av databrott.

Hmm den kanske är inaktuell men jag har stött på den förut

"Patientjournallag (1985:562)"
med mera.

Ja som sagt har att använda någon annans dator/konto aldrig varit något egentligt alternativ då det känns som ett ganska solklart brott och riskerar att sätta någon annan i skiten.

Lite intressant dock som ni alla påpekar att man inte har rätt till sin egen journal då det kan 'skada' en själv - vad är det för paternalistisk lagstiftning vi har i Sverige egentligen?!

Notera f.ö. §16 - det är väl i stora drag diskussionen handlar om. Och jo, den säger att det måste prövas först..
Senast redigerad av reWindize 2011-07-05 kl. 22:04.
Citera
2011-07-05, 22:15
Medlem
turbos avatar
Citat:
Tack för bra svar!

För att svara på varför jag har tillgång till journalsystem så beror det på att jag administrerar dem - det vill säga att jag har egna konton som jag lägger upp andra ifrån och om jag ville skulle jag kunna lägga upp ett nytt eller ta mig in i någon annans (genom att återställa lösenord). Kort sagt arbetar jag med journalsystem men inte i. I viss mån är det väl en säkerhetsrisk antar jag, men någon måste ju lägga upp konton också - och så loggas det ju.

Så någon större säkerhetsrisk är det inte. Men loggningen kan jag nog komma runt med fjärrstyrning av andra datorer (får ett annat ip, och någon annans konto), men det är inget som gemene man kan göra och inget jag heller har något intresse av att göra. Dessutom skulle jag behöva smyga undan och göra det, det skulle väl lätt se lite suspekt ut, antar jag.

Slutsatsen blir väl att jag får beställa ut de jäkla journalerna om jag vill se dem! Men det kliar i fingrarna...

Ok, då förstår jag varför du har tillgång/kan få tillgång till journalerna...
Beställ ut journalerna den rätta vägen, det är inte värt risken att bli av med jobbet och en ev dom i tinget...
Citera
2011-07-05, 22:27
Medlem
Citat:

med mera.

Ja som sagt har att använda någon annans dator/konto aldrig varit något egentligt alternativ då det känns som ett ganska solklart brott och riskerar att sätta någon annan i skiten.

Lite intressant dock som ni alla påpekar att man inte har rätt till sin egen journal då det kan 'skada' en själv - vad är det för paternalistisk lagstiftning vi har i Sverige egentligen?!

Notera f.ö. §16 - det är väl i stora drag diskussionen handlar om. Och jo, den säger att det måste prövas först..

Den är inaktuell och upphävd sen 2009 om jag inte minns helt fel.

Du skrev ju om att använda fjärrinloggning i ursprungsinlägget så, därav min tanke med någon form av databrott.

Lagstiftningen är till för att skydda, i en del fall finns det patienter (företrädesvis psyk) som inte mår bra av att läsa just då om sina åkommer. Tänk en hyprokondriker som läser symptom. Den kan ju få för sig vad som helst.
Citera
2011-07-05, 22:28
Medlem
turbos avatar
Citat:

med mera.

Patientjournallagen upphörde att gälla 1/7 2008 då Patientdatalagen trädde i kraft.

Att man inte får ta del av sin egen journal direkt i journalsystemet har sina anledningar.
Låt säga att du tagit en biopsi på en lymfkörtel, denna skickas till lab för analys med frågeställningen om den kan vara cancer. Givetvis loggar du in och läser remissen till labbet, får panik och går hem och hänger dig. Svaret visade senare ej tyda på cancer.
Givetvis är detta exempel något extremt men långt från osannolikt.

Patientdatalagen är faktiskt en lag som ger patienten mer rättigheter och ansvar/delaktighet i sin vård än tidigare lagar. Som patient har du rätt att spärra information i journalsystemet (för andra enheter än den behandlande), även sådan information som kan vara livsavgörande (t.ex. överkänslighet mot antibiotika). Läkaren får endast ta del av denna information om patienten ger samtycke till det eller om det föreligger en uppenbar risk för patientens liv.

Men jag tror att vi inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att se förändringar i lagstiftningen som ger patienten ytterligare rättigheter rörande journalerna. Det är inte alls omöjligt att man kommer göra det lagligt för patienten att få så kallad direktåtkomst till sin egen journal, även rätt att få en helt elektronisk kopia som man kan ta med sig när man byter vårdgivare eller är på resande fot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in