2011-07-05, 17:21
Medlem
Hej!
Har en fråga angående vilken av dessa två är bättre? Jag är intresserad av teknik generellt. Vilket är välkänd som en svensk internationell kvalitets utbildning? Vilket av dessa två skulle leda till jobb eller forskning utomlands? Usa tex?
Tack för alla åsikter!
Citera
2011-07-05, 18:14
Medlem
Elektro känns som ett bättre val.
Citera
2011-07-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Elektro känns som ett bättre val.
tackar! Finns det andra som tycker elektro är bättre och mer svenskt?
Citera
2011-07-05, 18:28
Medlem
FakeDeaths avatar
Det är just dessa två som jag stått och gungat mellan, till slut fick intresset leda vägen och jag valde farkostteknik. Förhoppningsvis kommer man in också nu till hösten

Men Elektro är ett jättebra program och Electrical engineering är ett internationellt erkänt och respekterat. Arbetsmarknaden ser dessutom ljus ut för elektro ingenjörer.

Men som jag sa, intresset leder vägen och det är mitt tips till dig.
Citera
2011-07-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeDeath
Det är just dessa två som jag stått och gungat mellan, till slut fick intresset leda vägen och jag valde farkostteknik. Förhoppningsvis kommer man in också nu till hösten

Men Elektro är ett jättebra program och Electrical engineering är ett internationellt erkänt och respekterat. Arbetsmarknaden ser dessutom ljus ut för elektro ingenjörer.

Men som jag sa, intresset leder vägen och det är mitt tips till dig.
Jag är med anmäld till hösten med farkost som första val, inte för att jag gillar det men bara för att det låter coolt, annars är jag intresserad av all teknik. Konstigt! Efter ett helt basår så är jag fortfarande ej bestämd! Elektro hade jag som tvåa iaf.
Senast redigerad av KRAOUZ 2011-07-05 kl. 18:40.
Citera
2013-07-27, 17:18
Medlem
Går det att byta från farkostteknik till elektroteknik(civil) inför år 2?
Citera
2013-07-27, 18:25
Medlem
c^2s avatar
Vet inte hur mycket kursplanerna mellan de programmen skiljer sig åt. Antingen kan du byta rakt av, alternativt får du börja om från åk 1 igen, men troligen tillgodoräkna dig vissa kurser. Då kommer du få läsa ett år längre, men kan samtidigt läsa kurser du inte skulle ha läst annars och då läsa "extra".

Angående farkost vs elektroteknik skulle jag valt det du tycker är mer intressant och sedan inte oroa mig allt för mycket. Dock har jag fått bilden av att ingenjörer som har kunskaper inom elektro är väldigt efterfrågade på arbetsmarknaden. Inom vad för specifika områden inom "elektro" har jag tyvärr ingen aning om. Känns inte som att det är ABB som ska ha alla? Någon mer insatt får gärna kommentera här.
Citera
2013-07-27, 18:26
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadiopt
Går det att byta från farkostteknik till elektroteknik(civil) inför år 2?
Svaret hittar du här:
http://www.youtube.com/watch?v=WBHOq6QxCKY
17:08
Citera
2013-07-28, 13:03
Medlem
Jag har kommit in på teknisk fysik i uppsala, står som 5:e reserv på farkost på kth, så kommer troligtvis in, men mitt förstahandsval är elektroteknik på kth och det är jag 11:e reserv till. Antingen väljer jag farkost och försöker byta till elektro efter 1 år eller så kör jag på teknisk fysik i uppsala och försöker byta till elektro efter 1 år.

Vill gärna hoppa på farkost(kan inte flytta ifrån sthlm) men bara om man kan få byta till elektro eller teknisk fysik på kth för den delen.
Förvirrad...

Svaret från kvinnan i youtube klippet var väldigt luddigt. Först säger hon nej, sen säger hon kanske...?
Citera
2013-07-29, 01:10
Medlem
vanderays avatar
Har du kollat på Maskinteknik som alternativ till Farkostteknik? Via Maskinteknik kan du sedan skaffa en masters inom Fordonsteknik eller Flyg- och Rymdteknik, och eftersom att du då har en Bachelor of Science i Mechanical Engineering har du lite mer bredd och lite fler möjligheter internationellt.
Senast redigerad av vanderay 2013-07-29 kl. 01:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in