2004-10-31, 18:27
Medlem
Tja!

Jag undrar hur pass mycket mjölk det är i keso? Jag är halft som halft "laktos". Jag klarar av att dricka två glas mjölk till maten varje dag. Och jag äter även maten i skolan som inehåller mjölk. Men om jag skulle dricka vi säger ca 3l mjölk per dag så skulle jag börja få diarre m.m. Så tror ni att jag kan käka 250g keso per dag?
Citera
2004-10-31, 18:45
Medlem
Det lär ju inte vara 3 liter mjölk i 250 g Keso...
Citera
2004-10-31, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul
Det lär ju inte vara 3 liter mjölk i 250 g Keso...
För att göra ost går det åt mycket mer mjölk, volymsmässigt, än den slutgiltiga ostens volym. Alltså skulle en ost kunna innehålla mer laktos än motsvarande volym mjölk.
Citera
2004-10-31, 19:16
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .eXe
Tja!

Jag undrar hur pass mycket mjölk det är i keso? Jag är halft som halft "laktos". Jag klarar av att dricka två glas mjölk till maten varje dag. Och jag äter även maten i skolan som inehåller mjölk. Men om jag skulle dricka vi säger ca 3l mjölk per dag så skulle jag börja få diarre m.m. Så tror ni att jag kan käka 250g keso per dag?

För att bli dålig i magen behöver en normal människa inte ens dricka 3L Alla har en gräns, men för oss laktosintoleranta är den lägre.

Jag klarar normalt inte av ett glas mjölk utan att bli dålig, men keson som jag brukar ha i min spenatlasagne reagerar jag inte på. En portion innehåller en halv burk keso.

I vanlig ost så försvinner laktosen vid lagring. Efter tre månader räknas osten som "ren". Keso är ju färskost, så där lär all laktosen vara kvar.

Klarar du av att dricka två glas mjölk om dagen har du nog inga problem att äta lite keso. Bara att testa och se vad som händer.
Citera
2004-10-31, 19:21
Medlem
M2ks avatar
Laktosinnehållet i några livsmedel:
50 g keso 0,95 g

http://www.mjolkframjandet.se/www/mf...9?OpenDocument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto