2011-07-05, 14:41
Medlem
Per-Engdahls avatar
Hej!

Jag hade några grejer som drogs efter några dagar vilket ledde till att jag hamnade -5 kr på mitt bankkonto. Då jag upptäckte dagen efter förde jag över pengar från mitt sparkonto. Jag har för flera år sedan fått brev om att jag var minus (samma hände då) och drabbades av en straffavgift på 100kr. Tror ni jag kommer få det denna gång med? Gäller Handelsbanken.
Citera
2011-07-05, 14:45
Medlem
Jag lyckas i stort sett alltid övertrassera med några kronor i slutet av varje månad, men har aldrig behövt betala straffavgift. Dålig ovana, och jag har läst om folk som blivit av med kortet till slut. Men jag har säkert gjort det ett tiotal gånger, utan att något hänt så du kan vara lugnt.
Citera
2011-07-05, 21:47
Medlem
wannbees avatar
Om du förde över dagen efter ska det vara lungt.
Ska nog gå runt en vecka innan man får straffavgift!
Citera
2011-07-05, 22:27
Medlem
hairgels avatar
Straffavgift? Va?

Byt till swedbank istället. Förut var jag tvungen att övertrassera med en hundring nästan varje månad. Tillkom aldrig någon avgift....
Citera
2011-07-06, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hairgel
Straffavgift? Va?

Byt till swedbank istället. Förut var jag tvungen att övertrassera med en hundring nästan varje månad. Tillkom aldrig någon avgift....

Byt inte till swedbank... snälla.

Och nej, handelsbanken har inte heller nån straffavgift. Däremot tar de ränta på summan du lånar när du övertrasserar. Men det om det är mer än 100kr eller något sådant, läste i en tråd för något år sedan här på flashback. Annars finns allt på deras hemsida.
Citera
2011-07-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Byt inte till swedbank... snälla.

Och nej, handelsbanken har inte heller nån straffavgift. Däremot tar de ränta på summan du lånar när du övertrasserar. Men det om det är mer än 100kr eller något sådant, läste i en tråd för något år sedan här på flashback. Annars finns allt på deras hemsida.

Handelsbanken tar visst straffavgift, sen är det dock lite olika om och när de gör det från tillfälle till tillfälle.

Har flera gånger fått betala 100:- straffavgift samt ränta för några kronors övertrassering tack vare företag som tar 4-5 dagar innan pengar dras.
Citera
2011-07-13, 12:34
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygaaard
Handelsbanken tar visst straffavgift, sen är det dock lite olika om och när de gör det från tillfälle till tillfälle.

Har flera gånger fått betala 100:- straffavgift samt ränta för några kronors övertrassering tack vare företag som tar 4-5 dagar innan pengar dras.

Va fan, tack vare att företag drar efter 4-5 dagar?

1) Det är inte "tack vare" utan "på grund av"

2) Det handlar inte om att företaget drar pengarna "för sent" och du på grund av detta drabbas av en konsekvens.

3) Kostnaden uppkommer på grund av att du inte kan hålla koll på hur mycket pengar du har kvar på kontot. Ta ansvar.

4) Se för fan till och ha koll på din ekonomi.
Citera
2011-07-13, 23:37
Medlem
Mest korkade systemet har ändå Skandiabanken. Jag och min sambo hade ett gemensamt konto där och följdaktligen 2 betalkort, varav det ena måste ha en kredit på minst 20k av någon anledning.

Jag gjorde en större betalning som överskred 20k-gränsen med några hundra kr, samtidigt hade vi över 80k på kontot... Vad händer? Båda våra kort blir spärrade och vi får krångla en vecka innan det går att använda korten igen. Trots att det hela tiden fanns minst 60k på vårt konto blev vi anklagade för att ha övertrasserat...

Behöver jag säga att vi plockade ut alla pengar därifrån ganska omgående...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in