Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-07-05, 00:03
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krippe91
Låt oss säga att jag går in med 50k i denna fond, vad kan jag förvänta mig för resultat? Jag har redan konto på Avanza.

Du kan förvänta dig att den följer index.
Citera
2011-07-05, 08:15
Medlem
MasterCees avatar
Citat:
Låt oss säga att jag går in med 50k i denna fond, vad kan jag förvänta mig för resultat? Jag har redan konto på Avanza.

Hade i ärlighetens namn inte haft en fond som kommer följa index den närmsta framtiden, tror tyvärr vi går en mörk börshöst till mötes. Lås dom på något bra sparkonto under x antal månader, tror det kommer ge mer.
Citera
2011-07-05, 09:16
Medlem
SparkMans avatar
Studielånet har oftast fördelaktig ränta. Kolla upp det innan du avstår från lånet.

Kan du få tag på en hyfsad bostadsrätt till bra pris och relativt låg hyra så rekommenderar jag studielån som du använder för att betala av bolån.

(Efter en snabbsökning på bostadsrätter i Linköping kom det upp 2st ettor på förstasidan för under 300k och hyra på under 2k/månad. Göteborg är uppenbarligen betydligt dyrare att det inte ens är värt att söka)
Citera
2011-07-05, 10:44
Medlem
Goto10s avatar
Lite off-topic men ska du börja plugga i höst bör du börja leta lägenhet som en tok snarast. I Göteborg kan det ta många år att få tag i en hyresrätt, gäller även studentlägenheter. Att köpa en bostadsrätt i Göteborg är rätt dyrt så 70 kkr räcker inte speciellt långt.
Har du tur så kanske du hinner få tag i något i 2:a hand...
Citera
2011-07-06, 00:02
Medlem
Citat:
Tjena! Nu har jag jobbat arslet av mig i ett år och har 100k på mitt sparkonto just nu. Jag tog studenten förra sommaren och till hösten ska jag börja på en längre utbildning i Göteborg eller Linköping.

Av dessa 100k skulle jag vilja investera cirka 70k i något med en bra mix av risk och avkastning. Har ni några förslag på vad ni tror skulle passa mig bra?

De andra 30k tänkte jag lägga på möbler och dylikt som behövs när man flyttar hemifrån. Min tanke är att försöka hitta en bra hyreslägenhet, då jag väl ej har pengar för en bostadsrätt? Vill helst slippa topplån då det leder till för dyrt studentboende. Mina studier och mitt levande hade jag tänkt finansiera med avkastningen på mina 70k, studielån och något enkelt helgjobb. Är det en dum idé i mitt läge? Min utbildning kommer vara fyra eller sex år.

Kan jag förvänta mig att få en avkastning på mina 70k som är högre än studielånsräntan? Är det isåfall en klok idé att låta mina 70k växa under hela min studietid och leva på enbart studielån och ströjobb?

Vad är en rimlig månadsbudget som student om man har en hyra på cirka 3500?

Jättestort tack på förhand!

Mvh

1. Till dina 70 k, välj ut ca tre aktiefonder med olika inriktning för att sprida risken lite. Kolla så att avgifterna är låga (Avanza Zero är helt avgiftsfri) och att fonden historiskt har fått en bra avkastning, gärna slagit index rejält då många fondbolag tenderar att trixa med siffrorna så de ser bättre ut än vad de är.

2. Försök hitta ett billigt hyresboende. Linköping är billigt, jag har hört talas om riktigt fräscha korridorsrum med hyra strax över 2k, tio månader. Här finns mycket pengar att spara!

3. Ta fullt studielån. Dels är det inte alltför svårt att fixa högre avkastning på sina sparade pengar, och dels är studentlivet till för att levas och inte sittas av i nån kassa på ICA varje helg. Dessutom - om du har tänkt ta bostadslån nån gång i framtiden tjänar du mycket på att ha ett studielån i botten.

4. De 8-9k man får i studiemedel bör räcka om man vet hur man lever snålt. Lär dig laga riktig mat från grunden, undvik tobak, fixa ett billigt mobilabonnemang. Här vill jag passa på att slå ett slag för Tele2 Kompis Student, 19 kr per månad och gratis sms. Jag har fått ner min mobilkostnad till ca 30 kr i månaden med detta abonnemang!

Lycka till med studierna
Citera
2011-07-06, 23:14
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
1. När hade du tänkt använda de här pengarna?
2. Skall 70' delas upp i olika placeringshorisonter?
3. Vilken avkastning vill du ha utav placeringarna?
4. Vilken risk kan du tänka dig ta?
5. Kommer du vara aktiv i dina placeringar, hur insatt är du i placeringar allmänt?
Citera
2011-07-06, 23:25
Medlem
När jag pluggade så jobbade jag samtidigt så jag kom upp i vad man max fick tjäna per år, jag tog sen samtidigt fullt studielån och placerade dessa pengar på börsen. Du ska nog inte räkna med att leva på någon avkastning från börsen i början dock 70.000 är på tok för lite, bättre att bygga upp en portfölj som du kan leva på i framtiden när du blir äldre. Själv placerar jag heller i bolag med hög utdelning OCH utdelningstillväxt istället för fonder, Ratos är historiskt ett av de bättre bolagen på detta, H&M också ett bra köp, varje gång man får utdelning köper man mer aktier, om 10-15 år blir det en rätt stor ränta-på-ränta effekt. När du har en portfölj på minst 1 miljon kan du börja fundera på att delvis leva på avkastningen men då kommer portföljen såklart sluta växa också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in