Citat:
Ursprungligen postat av krippe91
Tjena! Nu har jag jobbat arslet av mig i ett år och har 100k på mitt sparkonto just nu. Jag tog studenten förra sommaren och till hösten ska jag börja på en längre utbildning i Göteborg eller Linköping.
Av dessa 100k skulle jag vilja investera cirka 70k i något med en bra mix av risk och avkastning. Har ni några förslag på vad ni tror skulle passa mig bra?
De andra 30k tänkte jag lägga på möbler och dylikt som behövs när man flyttar hemifrån. Min tanke är att försöka hitta en bra hyreslägenhet, då jag väl ej har pengar för en bostadsrätt? Vill helst slippa topplån då det leder till för dyrt studentboende. Mina studier och mitt levande hade jag tänkt finansiera med avkastningen på mina 70k, studielån och något enkelt helgjobb. Är det en dum idé i mitt läge? Min utbildning kommer vara fyra eller sex år.
Kan jag förvänta mig att få en avkastning på mina 70k som är högre än studielånsräntan? Är det isåfall en klok idé att låta mina 70k växa under hela min studietid och leva på enbart studielån och ströjobb?
Vad är en rimlig månadsbudget som student om man har en hyra på cirka 3500?
Jättestort tack på förhand!
Mvh
1. Till dina 70 k, välj ut ca tre aktiefonder med olika inriktning för att sprida risken lite. Kolla så att avgifterna är låga (Avanza Zero är helt avgiftsfri) och att fonden historiskt har fått en bra avkastning, gärna slagit index rejält då många fondbolag tenderar att trixa med siffrorna så de ser bättre ut än vad de är.
2. Försök hitta ett billigt hyresboende. Linköping är billigt, jag har hört talas om riktigt fräscha korridorsrum med hyra strax över 2k, tio månader. Här finns mycket pengar att spara!
3. Ta fullt studielån. Dels är det inte alltför svårt att fixa högre avkastning på sina sparade pengar, och dels är studentlivet till för att levas och inte sittas av i nån kassa på ICA varje helg. Dessutom - om du har tänkt ta bostadslån nån gång i framtiden tjänar du mycket på att ha ett studielån i botten.
4. De 8-9k man får i studiemedel bör räcka om man vet hur man lever snålt. Lär dig laga riktig mat från grunden, undvik tobak, fixa ett billigt mobilabonnemang. Här vill jag passa på att slå ett slag för Tele2 Kompis Student, 19 kr per månad och gratis sms. Jag har fått ner min mobilkostnad till ca 30 kr i månaden med detta abonnemang!
Lycka till med studierna